Facebook


Instagram

Norrköpings hamn blir hub i kontinental järnvägssatsning


2019-09-09

Westermans nya intermodala direkttrafik mellan Venlo i Nederländerna och Norrköpings hamn har nu påbörjats. Den 4 september lossades det första tåget i hamnen.
Bild: Norrköpings hamn
Westermans nya intermodala direkttrafik mellan Venlo i Nederländerna och Norrköpings hamn har nu påbörjats. Den 4 september lossades det första tåget i hamnen.

En hållbar transportlösning för regionens utrikeshandel med kontinenten, och en stärkt position för Norrköpings hamn. Det är vad som väntar när en ny trafik med kombitåg direkt mellan den centrala noden Venlo i Nederländerna och Norrköping nu inleds.

Den 4 september var det premiär för en ny direkttrafik för trailers och containers på järnväg mellan Venlo i Nederländerna och Norrköpings hamn. Venlo ligger strategiskt till för att nå centrala Europa, och har också kopplingar vidare till andra marknader, med direkttåg till bland annat Italien, Turkiet och Kina. Det är den nederländska logistikaktören Westerman Multimodal Logistics som står bakom satsningen.

Med den nya trafiken blir Norrköpings hamn en viktig länk för svensk handel med kontinenten.

– Det är en glädjande satsning, säger Henrik Åkerström, vd på Norrköpings Hamn. Det finns en tydlig efterfrågan på den här tjänsten från regionens näringsliv, och Westerman har varit angelägna att etablera sig i Norrköping. Det här blir ett hållbart alternativ, och ett steg i arbetet att flytta gods från långväga lastbilstransporter till järnväg och sjöfart.

Westerman har lång erfarenhet av intermodala godstransporter. Det intermodala konceptet kombinerar tågets fördelar på långa avstånd med lastbilens flexibilitet att leverera dörr till dörr. Genom att flytta långväga godstransporter från väg till järnväg reduceras utsläppen med mer än 50 procent. En viktig aspekt är att kombitrafik av detta slag tillåter att en trailer lastas upp till 28 ton istället för 25 ton, som är gränsen för lastbilstransporter genom Tyskland. Då Nederländerna och Sverige dessutom har likvärdiga regler, möjliggör det för Westerman att kunna lasta upp till 31.5 ton i en trailer.

– Med Norrköping som bas ser vi ett intressant område med en stark export och import, säger Pelle Jonsson, svensk representant för Westerman. Vi känner ett stort intresse för de mervärden som vi kan tillföra. För kunderna är det viktigt med pålitlighet och stabila ledtider, men också att kunna bidra till en minskad miljöpåverkan.

Inledningsvis kommer trafiken uppgå till tre heltåg per vecka, men målsättningen är att utöka till en daglig trafik. På lång sikt finns förutsättningar att växa. I hamnen pågår en utbyggnad av kapaciteten, och efter 2020 står Trafikverkets och kommunens satsning på den nya elektrifierade järnvägsanslutningen Kardonbanan klar. Norrköpings hamn har haft en stark utveckling under senare år, och den nya tågsatsningen sker samtidigt som linjeutbudet på sjösidan har stärkts.

– Det är glädjande satsningar som marknadens aktörer gör. Det bekräftar vår funktion som en modern och kundanpassad hamn i ett starkt läge, avslutar Henrik Åkerström.



Källa: Norrköpings hamn


Skriv ut





SJ bäst i Sverige på inrikesresor – vinner Grand Travel Award 2020

För första gången någonsin vinner ett tågbolag priset för bästa transport inrikes på prestigefyllda Grand Travel Awards. SJ vinner för att man är...

Läs mer
Malux
Fasaden till nya stationen i Trondheim. (Bilden är en illustration)

Architema ritar hållbar station i Trondheim

Vinnaren av tävlingen om att utforma Trondheims nya station har kårats. Arkitema...

Läs mer
Europakorridoren
SJ Nattåg på perrongen i Åre.

Malmö och Göteborg aktuella för ny nattågstrafik till Jämtland

Den dagliga nattågstrafiken från Göteborg till Jämtland och övre...

Läs mer
Tammermatic
Sweco växer i Karlstad.

Sweco vann Trafikverkets uppdrag – Nu startar arbetet med nya Karlstad C

På uppdrag av Trafikverket ska Sweco planera och förbereda för ombyggnaden av...

Läs mer
Maxi Grip
Tågtrafikens punktlighet i januari, 94,3 procent. Målet är 95 procent.

Tågtrafiken tog stormsteg mot ambitiöst punktlighetsmål

När persontågens punktlighet för januari summerades blev det för tredje...

Läs mer
DLMASKIN550

Då börjar spårvagnarna rulla i Lunds kommun

Kollagebild på spårvagnen under pågående produktion. Slutjusteringar kommer att kunna ske.

Från och med den 13 december kan lundabor och pendlare börja åka spårvagn...

Läs mer
lännen


SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland

SJ har fått förtroende att bedriva nattågstrafiken Stockholm-Östersund-Duved...

Läs mer
Vattenfall

Vy tar över nattågstrafiken igen

Dag Lokrantz-Bernitz, vd Vy Tåg.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa


















Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se