Facebook


Instagram

Norska regeringen vill utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Stockholm


2021-01-19

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).
Bild: Torbjørn Tandberg
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelade under gårdagen att han är i färd med att kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. Hareide säger till Aftenposten att det nu är avgörande vilken respons som svenska regeringen ger för att gå vidare med planerna från norsk sida.

– Det är väldigt positivt att den norska regeringen nu så tydligt uttalar att man vill börja utreda en ny gränsöverskridande förbindelse som på riktigt knyter ihop huvudstäderna. Aldrig förr har vi varit så nära att få till ett gemensamt arbete mellan länderna som tittar både på planering och finansiering av en ny järnväg. Vi har stora förhoppningar om att den svenska regeringen tar den hand som Norge just nu sträcker ut, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

Oslo-Sthlm 2.55 har tidigare låtit undersöka vad det skulle kosta om den norska och svenska staten valde att brukarfinansiera de nya järnvägslänkarna som krävs för att nå Trafikverkets mål om en restid under tre timmar mellan Oslo och Stockholm. De finansiella studierna för projektet visar att en blygsam höjning av dagens biljettpris, fortfarande betydligt billigare än kostnaden för att flyga, är fullt tillräcklig för att finansiera en ny järnvägslänk över gränsen.

– I slutändan finns flera alternativ till hur järnvägsförbindelsen skulle kunna byggas, finansieras och betalas. Vi har visat att en ny förbindelse över gränsen mellan Sverige och Norge i relationen mellan Oslo och Stockholm är lika lönsam som Öresundsbron både för samhället och som ren investering. Det som behövs nu är en offentlig utredning som väljer väg framåt och det arbetet vill den norska regeringen nu sätta igång tillsammans med Sverige, säger Jonas Karlsson.

I dag tar tågresan drygt fem timmar. Därför väljer majoriteten av resenärerna flyget mellan huvudstäderna. Varje år sker 1,4 miljoner resor mellan Arlanda och Gardermoen - medan bara 200 000 resenärer per år väljer tåget. Med förbättringar av befintliga spår och två nya länkar, en på den svenska och en på den norska sidan, vore det fullt möjligt att göra en betydligt klimatsmartare och billigare resa med tåg på under tre timmar.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Tipsa en vn Skriv ut



I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
Gen-monitoring
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer
Spårväg i Alléstråket är ett av ärendena på stadsbyggnadsnämnden i oktober. 

Pressinformation efter stadsbyggnadsnämnd tisdag 22 oktober kl. 11.50

Välkommen till stadsbyggnadsnämndens pressinformation tisdag 22 oktober kl.11:50. Vi...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se