Facebook


Instagram

Norska regeringen vill utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Stockholm


2021-01-19

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).
Bild: Torbjørn Tandberg
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelade under gårdagen att han är i färd med att kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. Hareide säger till Aftenposten att det nu är avgörande vilken respons som svenska regeringen ger för att gå vidare med planerna från norsk sida.

– Det är väldigt positivt att den norska regeringen nu så tydligt uttalar att man vill börja utreda en ny gränsöverskridande förbindelse som på riktigt knyter ihop huvudstäderna. Aldrig förr har vi varit så nära att få till ett gemensamt arbete mellan länderna som tittar både på planering och finansiering av en ny järnväg. Vi har stora förhoppningar om att den svenska regeringen tar den hand som Norge just nu sträcker ut, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

Oslo-Sthlm 2.55 har tidigare låtit undersöka vad det skulle kosta om den norska och svenska staten valde att brukarfinansiera de nya järnvägslänkarna som krävs för att nå Trafikverkets mål om en restid under tre timmar mellan Oslo och Stockholm. De finansiella studierna för projektet visar att en blygsam höjning av dagens biljettpris, fortfarande betydligt billigare än kostnaden för att flyga, är fullt tillräcklig för att finansiera en ny järnvägslänk över gränsen.

– I slutändan finns flera alternativ till hur järnvägsförbindelsen skulle kunna byggas, finansieras och betalas. Vi har visat att en ny förbindelse över gränsen mellan Sverige och Norge i relationen mellan Oslo och Stockholm är lika lönsam som Öresundsbron både för samhället och som ren investering. Det som behövs nu är en offentlig utredning som väljer väg framåt och det arbetet vill den norska regeringen nu sätta igång tillsammans med Sverige, säger Jonas Karlsson.

I dag tar tågresan drygt fem timmar. Därför väljer majoriteten av resenärerna flyget mellan huvudstäderna. Varje år sker 1,4 miljoner resor mellan Arlanda och Gardermoen - medan bara 200 000 resenärer per år väljer tåget. Med förbättringar av befintliga spår och två nya länkar, en på den svenska och en på den norska sidan, vore det fullt möjligt att göra en betydligt klimatsmartare och billigare resa med tåg på under tre timmar.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



My Bergdahl, näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen, och Björn Westerberg, branschchef på Tågföretagen.

Förbättrad uppkoppling på tåg kan bli verklighet

IT&Telekomföretagen och Tågföretagen välkomnar Post- och telestyrelsens...

Läs mer
iNFOSPREAD
Petter Arnesen, CEO Rejlers Norge.

Rejlers Norge vinner infrastrukturprojekt

Efter uppköpet av det norska teknikkonsultföretaget KANtech, som är specialiserade...

Läs mer
Zbloc

Hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Den 28 februari ska Trafikverket slutredovisa sitt uppdrag om nya stambanor.
– Genom att...

Läs mer
SBS Betong 550
Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).

NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden

Uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden är omfattande och tekniskt komplext...

Läs mer
Zinga


Första delleverans till Parans tunnelprojektet i Holland

Parans och det internationella konsortiet COMOL5 har ett avtal för att leverera SP4 system...

Läs mer
Europakorridoren
En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.

Rekordstor arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i...

Läs mer
Kregis 550
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Starka är med och bygger ut det svenska järnvägsnätet

År 2018 inledde Regeringen en storsatsning på järnvägsinfrastrukturen i...

Läs mer
DLMASKIN550


Øresundsbrons järnväg redo för framtidens signalsystem

Øresundsbrons järnväg har anpassats för framtidens signalsystem...

Läs mer
Vattenfall


Tydliga pandemispår i SJs resultat

Coronapandemin fortsätter att ha stor negativ påverkan på SJs intäkter och...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se