Facebook


Instagram

Nu öppnar bokningen för nattåget Stockholm – Malmö – Berlin


2020-11-24

Bild: Snälltåget

Idag öppnar bokningen för Snälltågets storsatsning på nattåg till kontinenten för säsongen 2021. Snälltågets nya linje Stockholm – Malmö – Köpenhamn – Hamburg – Berlin kommer att vara det första nattåget som körs reguljärt mellan Sverige, Danmark och Tyskland sedan 90-talet. Premiärtåget avgår den 27 mars 2021.

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti blir det dagliga avgångar och under april, maj och september körs två avgångar i veckan (onsdagar och lördagar) i vardera riktningen. Totalt innebär satsningen närmast en fyrdubbling av antalet avgångar jämfört med vad Snälltåget körde mellan Malmö och Berlin 2019. Förutom att Stockholm nu får direkttåg till Berlin och Hamburg, kommer även Köpenhamn att få ett direkt nattåg till de tyska metropolerna. Priset för en enkel resa börjar från 499 kr.

– Det blir första gången ett nattåg kör från Sverige till Tyskland via Danmark i reguljärtrafik sedan 90-talet. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda ett sådant hållbart alternativ till resenärerna. Vi har kört nattåg till Berlin sedan 2012 och vi tror på dess potential. Därför satsar vi på fler avgångar och en helt ny sträckning för Berlintåget 2021, säger Carl Adam Holmberg, Affärschef för Snälltåget.

Nattåget kommer att bestå av vagnar med 6-bäddskupéer, där man umgås på kvällen och sedan görs kupén om till bäddar under natten. Det finns även möjlighet att resa i sittvagn. Vagnarna är utrustade med AC och USB-uttag. På sträckan Stockholm - Malmö och omvänt finns det möjlighet att boka bord och njuta av något gott, serverat på porslin i Snälltågets restaurangvagn "Krogen". På sträckan Malmö - Berlin och omvänt kan du besöka "Lönnkrogen" som sköts av tågpersonalen. Där finns försäljning av kaffe, vatten, läsk, vin, öl, smörgåsar och snacks. Resenärerna erbjuds att boka en egen kupé för 1-6 personer eller sittplats.

– Berlin är en stad i ständig förändring som har mycket att erbjuda för en storstadsweekend, oavsett om man gillar kultur, shopping, gourmetupplevelser, nöjen eller nattlivet. Det finns även möjlighet att kliva av tåget i Hamburg och fortsätta sin resa till flera andra destinationer. Med byte i Berlin eller Hamburg når man enkelt och smidigt metropoler såsom Prag, München, Köln och till och med Bryssel för den som så önskar, avslutar Carl Adam Holmberg.



Källa: Snälltåget

Skriv ut



Visionsbild över hur det stora projektet kan komma att se ut när det är klart (bilden är en illustration).

Jernhusens detaljplan för första etappen av RegionCity i Göteborg har vunnit laga kraft

Den 10 december 2020 tillstyrkte kommunfullmäktige i Göteborg detaljplanen för...

Läs mer
iNFOSPREAD
Den nya järnvägen kommer ge snabbare resor i södra Sverige och bidrar till att avlasta Södra stambanan.

Möjliga sträckningar för ny stambana Hässleholm-Lund presenteras

Trafikverket planerar för en ny stambana mellan Stockholm och Malmö. Först ut i...

Läs mer
Zinga
Fyra spår på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm skapar tillsammans med en ny station i Bergsbrunna stora möjligheter att utveckla staden.

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet ligger fast

Uppsala kommun utgår från att fyrspårsavtalet gäller och arbetar vidare...

Läs mer
RSAB
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF).

Norska regeringen vill utreda en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo-Stockholm

Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelade under gårdagen att...

Läs mer
Europakorridoren
Planområdet Centralstaden.

Arkitektuppdraget kan starta:

Rekordintresse för Jernhusens utveckling av Stockholms centralstationsområde

Intresset har varit mycket stort från hela världen. Ett femtiotal arkitektteam anmä...

Läs mer
Kregis 550
Persontågens punktlighet viktig för hållbara resor och transporter.

Nästan alla tåg i tid 2020

År 2020 anlände 897 059 av 958 990 planerade persontåg till sin slutstation i...

Läs mer
DLMASKIN550
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E...

Läs mer
lännen
Epiroc samarbetar med ABB för att utveckla e-drivlinan för Railcares batteridrivna fordon för alla tillämpningar inom järnvägsunderhåll.

ABB är med på hållbarhetståget med världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll

Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon...

Läs mer
Vattenfall

Omfattande spårbyte på Nygatan

Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och behöver ersättas med nya....

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se