Facebook


Instagram

Nu byggs Sofia – Stockholms djupaste tunnelbanestation


2021-03-05

Nya tunnelbanan.
Bild: Sweco
Nya tunnelbanan.

Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan på Södermalm och Aleksandar Mrdjen, projektledare på Ellevio
Bild: Region Stockholm/Ellevio
Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan på Södermalm och Aleksandar Mrdjen, projektledare på Ellevio

Genomskärningsbild som visar hur nya tunnelbanan kommer gå.
Bild: Region Stockholm
Genomskärningsbild som visar hur nya tunnelbanan kommer gå.

100 meter under marken ska tunnelbanestationen Sofia byggas. Det kommer att bli en av världens djupaste stationer och sommaren 2030 är planen att det första tåget ska glida in på perrongen. Just nu jobbar Ellevio för att lösa elförsörjningen till stationsbygget.

Det skulle kunna tas som vilket ledningsarbete som helst där i Stigbergsparken på Södermalm i Stockholm. Ellevios avspärrningar ser ut ungefär som de brukar och insatsen ser vid en hastig blick bekant ut. Men faktum är att det här är inte riktigt vadsomhelst, det är en del av ett unikt bygge. 100 meter under parken ska t-banestationen Sofia stå klar om tio år. Det kommer att bli Stockholms djupaste station och här kommer tusentals resenärer varje dag att ta någon av de åtta hissarna upp och ner till plattformen. Stationen får ungefär lika många resande som dagens Hornstull och lösningen är unik för Stockholm.


Rulltrappa tar för lång tid
– Det skulle ta för lång tid för resenärerna att åka rulltrappa så därför satsar vi på lösningen med hissar. I Stigbergsparken kommer vi att spränga, borra och gräva ur ett 20 gånger 20 meter stort schakt. Det blir stort som ett höghus kan man säga, fast rakt ner i marken istället, säger Andreas Burghauser, projektchef för nya tunnelbanan på Södermalm.

2014 beslutade Region Stockholm tillsammans med staten och fyra kommuner i den så kallade Stockholmsöverenskommelsen att bygga ut tunnelbanan. Med tolv stationer och sammanlagt 20 kilometer nya spår blir utbyggnaden ett viktigt inslag för att möta huvudstadens tillväxt. Stockholms läns befolkning växer med 35 000 personer varje år.


Inte byggts ut sedan 1994
– Vi har inte byggt ut tunnelbanan sedan 1994 då stationen Skarpnäck etablerades, så det här behövs. Vi förlänger tunnelbanan dit där det byggs mycket, Nacka och söderort är sådana ställen, därför dras tunnelbanan över Södermalm och vidare österut och söderut, säger Andreas Burghauser.

Utmed linjen ligger stationen Sofia och här arbetar Ellevio just nu med att lösa strömförsörjningen för den nya stationen – framför allt för byggnadsfasen men också för när stationen har börjat användas.

Två nya nätstationer byggs
– Vi förstärker nätet genom att bygga två nya nätstationer som är starkare än dagens stationer samt att vi flyttar och byter ut de låg- och högspänningskablar som ligger i parken i dag, säger Aleksandar Mrdjen, som projektleder Ellevios insats för Sofiastationen.


Vilka är utmaningarna?
– Det är alltid utmanande i Stockholm där varje projekt är unikt, det är trångt och det är många aktörer som är inblandade. Det krävs mycket dialog och finess för att få till det och det har hittills gått bra. Tidplanen är inte spikad men målet är att vi ska vara klara med vårt arbete under sommaren, säger Aleksander Mrdjen.

Elförsörjningen av bygget är A och O.

– Vid den här formen av schaktarbete går det åt en hel del el, exempelvis till borraggregaten. Elen är mycket viktig för oss, säger Andreas Burghauser.


Källa: Ellevio


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se