Facebook

Instagram

Nu trimmas Malmö godsbangård för längre godståg


2017-11-17

Malmö godsbangård
Bild:Norconsult
Malmö godsbangård

Norconsult har vunnit uppdraget att projektera signalåtgärder på Malmö godsbangård som skall leda till smidigare tågföring, robustare trafik och bättre återställningsförmåga.

Malmö godsbangård är en strategiskt viktig rangeringspunkt för gods på väg till och från kontinenten. Härifrån går direkta tåg via Öresundsbron med produkter från svensk verkstadsindustri till den stora godsbangården utanför Maschen i Hamburg. Om längre och tyngre tåg kan hanteras underlättas den svenska exporten.

Längre, tyngre och större tåg innebär att ett antal nya signaler ska sättas upp på Malmö godsbangård och vissa skall flyttas för att tåg som är 835 meter skall kunna hanteras på godsbangården. Idag kan Malmö godsbangård hantera godståg med längder upp till 730 meter. I uppdraget ingår även att projektera samtidig infartssignalering.

Tony Strandberg, Teamchef för Järnväg på Norconsult är stolt och glad över att Norconsult vunnit projekteringen:

– Ett stort och viktigt uppdrag som i sin förlängning ger Sveriges exportindustri bättre förutsättningar att frakta godset miljövänligt. Järnvägsteamet har vunnit flera stora ramavtal vilket gör att vi har behov av nya medarbetare på järnvägsteamet.



Källa: Norconsult


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se