Facebook


Instagram

Nu utrustas SL:s ordningsvakter med kroppsburna trygghetskameror


2018-02-15

Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
Bild: Moderaterna
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Från och med 14 februari  kommer ordningsvakterna i SL-trafiken att bära kroppsburna trygghetskameror. Det kommer finnas en kamera per patrull som består av två personer. Syftet är att ta nästa steg i trygghets- och säkerhetsarbetet för att både kunna minska hot och våldssituationer mot ordningsvakter, men förhoppningsvis också hjälpa till att klara upp fler incidenter mot resenärer och samtidigt bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

- Vi utrustar dem i främsta linjen och ger dessa ett konkret verktyg för att både minska förekomsten av våld och brott, kunna identifiera gärningsmän samt ge ordningsvakterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- När parkeringsvakter i Västra Götaland tidigare testat med kroppsburna kameror minskade våldet mot dem med runt 80 procent. Vi hoppas på samma effekt utöver allmänt trygghetsskapande i kollektivtrafiken, fortsätter Kristoffer Tamsons (M).

- Det här är ett verktyg av många andra. Vi vill även bland annat gå vidare med kamerabevakning utanför mot stationsentréer, förstärkt lagskydd för de som jobbar i kollektivtrafiken och återupprättande av tunnelbanepolisen, avslutar Kristoffer Tamsons (M).

Uppdraget

Ordningsvakternas huvuduppdrag att upprätthålla den allmänna ordningen i kollektivtrafiken och arbeta säkerhets- och trygghetsskapande. En stor del av deras arbete består även av service, som till exempel information till resenärer, assistera vid sjukdomsfall, borttappade barn eller försvunna dementa personer. Samverkan med trafikoperatörerna, myndigheter och andra samverkande aktörer är också en viktig del i det trygghetsskapande arbetet.

Fakta ordningsvaktspatruller, antal kameror och kostnad

Det finns i snitt en vanlig dag i SL-trafiken ca 80 ordningsvakter (40 patruller). Det blir en trygghetskamera per patrull, vilket innebär att det kommer finnas ungefär 40 kroppskameror ute på ordningsvakterna. Kostnaden för kamerorna och all kringutrustning väntas landa på ca 800.000 kronor mot budgeterat ca 1 miljon kronor.

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra med sin kropp. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen.

Kameran ska även kunna ta även upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring exempelvis ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet automatiskt tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.



Källa: Moderaterna


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se