Facebook


Instagram

Ny avhandling visar åtgärder som gör svenska tågtrafiken mer punktlig


2019-11-11

Bild: rawpixel/Pixabay

Med förbättrad tidtabellsplanering, tydligare instruktioner till resenärer på järnvägsstationerna och en järnväg som klarar vårt svenska klimat kan antalet avgångar som anländer i tid öka väsentligt. Det visar Carl-William Palmqvist i sin avhandling om förseningar i Sveriges tågtrafik.

Allt fler i Sverige väljer att resa med tåg och antalet resenär har på 30 år mer än fördubblats. Med ökat fokus på klimatfrågan ser antalet resenärer som väljer att resa med tåg nu ut att öka i en ännu snabbare takt än tidigare, och alltfler avgångar är fullbokade. Tyvärr drabbas tågtrafiken i Sverige av förseningar. Ett vanligt sätt att beskriva förekomsten av förseningar är hur stor andel av alla avgångar som anländer mer än fem minuter senare än beräknat. Ungefär 90 procent av alla avgångar anländer i tid enligt denna definition. Trots en stor trafikökning har tågens punktlighet varit ganska stabil under de senaste tio åren. Men eftersom andelen försenade tåg stabilt utgör 10 procent av alla avgångar innebär trafikökningen att antalet avgångar och resenärer som drabbas av förseningar hela tiden ökar. Det orsakar stor irritation, omfattande samhällskostnader och hotar en nödvändig fortsatt överflyttningen av trafik från väg till järnväg.

– De allra flesta förseningarna i tågtrafiken orsakas av små störningar, upp till någon minut. Flera sådana små störningar kan över en längre resa tillsammans ge en lång försening. De här små störningarna sker oftast på stationer där tåget ska stanna, men sedan inte kommer vidare i tid. Det är tydligt att tiden tågen ska tillbringa på stationen, uppehållstiden, systematiskt underskattas när man gör tidtabeller, säger Carl-William Palmqvist som är forskare vid Nationellt Kunskapscentrum för Kollektivtrafik, K2 och Lunds Tekniska Högskola, LTH.

Med hjälp av ny tillgänglig teknik kan planeringen av tidtabeller i stor utsträckning automatiseras. Då kan tidtabellsplanerarna på Trafikverket istället lägga mer tid på att systematiskt följa upp och förbättra de principer och riktlinjer som används för att göra tidtabeller.

Ytterligare en åtgärd som kan minska de störningar som uppstår på järnvägsstationen är att förbättra informationen till resenärerna, så att de vet var på perrongen de ska befinna sig för att enkelt och snabbt kunna kliva på tåget när det anländer.

För att höja tågens punktlighet måste både järnväg och tåg också anpassas efter vårt svenska klimat.

– Vinter, med kyla och snö, kommer knappast som en överraskning. Trots det orsakar både kyla och snöfall varje vinter omfattande förseningar i tågtrafiken. Med ett förändrat klimat måste den svenska tågtrafiken också anpassas för att bättre klara andra extremväder, som värmeböljor och skyfall, säger Carl-William Palmqvist.

Möjliga åtgärder för att till exempel förhindra förseningar orsakade av värmeböljor är att skugga och ventilera elektronik och signaler, så att de inte blir överhettade.

– De här åtgärderna löser inte alla järnvägens problem, men de kan väsentlig förbättra trafikens punktlighet, menar Carl-William Palmqvist.

Carl-William Palmqvist, forskare vid Nationellt Kunskapscentrum för Kollektivtrafik, K2 och Lunds Tekniska Högskola, LTH, har disputerat med avhandlingen Delays and Timetabling for Passenger Trains.



Källa: Lunds universitet

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se