Facebook


Instagram

Ny tågpendel mellan Göteborgs hamn och Piteå – 87% mindre koldioxidutsläpp


2021-04-13

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på Göteborgs hamns containerterminal. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

87 procent mindre koldioxidutsläpp och närmare en veckas kortare transporttid. Det blir resultatet när ytterligare delar av den norrländska skogsindustrin nu väljer att ta sina produkter ut i världen via Göteborgs hamn och dess järnvägsnätverk.

– Miljövinsten är påtaglig och oerhört viktig. Samtidigt ges tillgång till hamnens breda linjenät med täta avgångar. Tillförlitligheten ökar också då tillgången på tomcontainers är bra i Göteborgs hamn. Vi ser också att andra pendlar till och från Göteborgs hamn fungerar mycket bra, vilket även det ger en trygghet, säger Nikolas Rowland, VD på speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics AB som ligger bakom den nya lösningen.

Den nya järnvägspendeln sattes i trafik under den gångna helgen, och kommer att ankomma i hamnen varje vecka framöver. Det 500 meter långa tåget kommer lastat med 72 containers (TEU*) skogsprodukter från Piteå, primärt avsedda för de asiatiska marknaderna.

På årsbasis rör det sig om över 3500 TEU skogsprodukter som tidigare skeppats från Piteå genom Östersjön på mindre feederfartyg för omlastning i centraleuropeiska hamnar.

Med den nya järnvägslösningen till Göteborg sparas både ansenliga mängder tid och koldioxid. I kombination med Göteborgs hamns frekventa feedertrafik och direkttrafik till Asien kan transporttiden minska med fem till sju dagar, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 87 procent** jämfört med tidigare upplägg.

Tågoperatören för den nya pendeln är CFL Cargo Sverige som opererar flera av de 25 järnvägspendlar som knyter ihop Göteborgs hamn med övriga Skandinavien.

– Göteborgs hamn är en stor destination för oss sedan många år och det är jätteroligt att nu kunna utöka med ytterligare ny och långväga trafik, säger Mikael Nyman, Senior Sales Manager på CFL Cargo Sverige.

Efter den den 140 mil långa resan från Piteå rullar tågen direkt in på containerterminalen i Göteborgs hamn som driftas av APM Terminals. Där kan lasten lyftas direkt på fartyg för vidare transport ut i världen.

* En TEU motsvarar en tjugofotscontainer.
** Källa: IVL, Svenska Miljöinstitutet. En tidigare uppgift sade 83%, vilket var ett korrekturfel. Den korrekta siffran är 87%



Källa: Göteborgs Hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se