Facebook


Instagram

Ny tågpendel från Dalarna ökar skogsexporten via Göteborgs hamn


2021-08-31

Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.
Bild: Joakim Limberg
Den nya tågpendeln, lastad med sågade trävaror i magentafärgade ONE-containrar, ankommer Göteborg under måndagen.

Nu startar en ny tågpendel som ska ta sågade trävaror från Malungsfors i Dalarna till Asien via Göteborgs Hamn. Den nya pendeln ger stora koldioxidbesparingar och logistiska fördelar, samt stärker ytterligare hamnens roll som det primära navet för svensk skogsexport.

Det är sågverket Fiskarheden som tillsammans med speditören Träfraktkontoret ligger bakom den nystartade pendeln. Premiärtåget består av 32 stycken 40-fotscontainers från det japanska rederiet ONE och ankommer i Göteborgs hamn under måndagen den 30 augusti.

Tidigare har godset transporterats på lastbil via Gävle hamn. Det nya upplägget via Göteborg ger både logistiska fördelar och koldioxidbesparingar. När godset transporteras från Fiskarhedens anläggning i Malung-Sälen via järnväg till Göteborgs hamn och vidare till slutdestination Japan, halveras varje containers koldioxidavtryck från 406 till 207 kilo koldioxid per TEU (tjugofotscontainer), enligt beräkningar från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Fiskarheden – som producerar mer än 370 000 kubikmeter sågade trävaror per år varav mer än 90 procent med köpare utanför Sveriges gränser – har satsat stort på containeranpassning av järnvägsterminalen i Malungsfors. Där står man nu redo med en modern, högeffektiv anläggning.

– Det är ett stort lyft att vi nu kan hantera och stuffa containrar här i Malungsfors. Det är en långsiktig satsning som öppnar upp nya marknader för oss via Göteborgs Hamn och som också är rätt väg att gå i vårt arbete att minska vårt klimatavtryck, säger Magnus Larsson, VD på Fiskarheden.

– Det är en imponerande och offensiv satsning man genomför i Malungsfors. Det är glädjande att fler aktörer inom skogsindustrin fortsätter att välja Göteborgs Hamn i allt större utsträckning och att hamnen i sin tur kan bidra till att stärka branschens konkurrenskraft internationellt med täta avgångar, effektiv service och direkttrafik till kontinenten, säger Richard Mellgren, Senior Business Development Manager på Göteborgs Hamn AB.


Stor efterfrågan på svensk skog
Skogsindustrin är en hörnsten i svensk basindustri med ett exportvärde av 145 miljarder kronor (2020) enligt siffror från Skogsindustrierna. Mer än 80% av svenska skogsprodukter exporteras (23,4 miljoner ton 2020), vilket gör Sverige till världens femte största skogsexportör. Utvecklingen har varit positiv i Sverige sedan många år och har varit särskilt stark de senaste åren – bara sedan 2018 har exporten ökat med 6 % enligt siffror från SCB.

Trä är ett växande material inom bland annat byggindustrin som en klimatsmartare alternativ till stål och betong. Dessutom utvecklas nya användningsområden där skogsprodukter ersätter plast och andra icke nedbrytbara material i tillverkning av exempelvis kläder, kemikalier, hygienartiklar och teknikkomponenter.

Enligt Magnus Larsson är det en rad aspekter som gör just svenska skogsprodukter extra attraktiva på världsmarknaden.

– Svensk skog har en kvalitetsstämpel runt sig. Den är inte snabbväxande vilket ger en hög kvalitet och en bra struktur på råvaran, samtidigt som svenska skogsaktörer har gott renommé vad gäller leveranssäkerhet, vilket även det är en avgörande faktor.


Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se