Facebook


Instagram

Ny utredning: Biljettintäkter kan finansiera ny järnväg mellan Oslo och Stockholm


2020-06-25

Bilden är en visionsbild.
Bild: Oslo-Sthlm 2.55
Bilden är en visionsbild.

En ny utredning visar att biljettintäkterna räcker för att finansiera en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Priset för den snabbare tågresan blir dock modest i förhållande till dagens flygresa – det skulle fortfarande kosta hälften så mycket att åka tåg mellan huvudstäderna jämfört med att flyga på samma restid.

– Vi har låtit undersöka vad det skulle kosta om den norska och svenska staten valde att brukarfinansiera de nya järnvägslänkarna som krävs för att nå en restid under tre timmar. Det visar sig att en blygsam höjning av dagens biljettpris är fullt tillräcklig för att klara investeringen som krävs för att bygga en ny järnvägslänk över gränsen och för att koppla ihop Mälarbanan med Värmlandsbanan, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.

Om tåget klarar en restid på under tre timmar mellan Oslo och Stockholm skulle två tredjedelar av resenärerna i stråket välja tåget enligt beräkningar från Kungliga tekniska högskolan. Det skulle i sin tur generera intäkter på nästan två miljarder kronor om året. Efter att kostnaden för tågtrafiken är betald skulle det finnas en miljard kronor kvar för att betala de nya järnvägarna. Kombinationen av att flytta många flygresenärer till tåget till en relativt låg kostnad är det som gör Oslo-Stockholm till Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt.

– Vi har visat att det här projektet är väldigt lönsamt för den som väljer att göra investeringen – men samhället och klimatet är de riktigt stora vinnarna. Med tanke på det ekonomiska läget borde staterna prioritera infrastrukturprojekt som bär sig själva och som bevisligen skulle skapa stora positiva effekter för klimatet och ekonomin, säger Jonas Karlsson.


100 kronor per resenär täcker investeringen
Dagens biljettpris för en tågresa mellan huvudstäderna kostar i snitt 600 kronor. Den Nyttoanalys som bolaget låtit göra visar att tågresandet skulle tiodubblas mellan Sverige och Norge från dagens 200 000 tågresor per år över nationsgränsen till cirka två miljoner resor per år 2030. Tåget får en ungefärlig marknadsandel på 60–65 procent med den snabbare restiden jämfört med dagens blyga 10 procent. Om biljettpriset skulle höjas till 700 kronor skulle det vara fullt möjligt att finansiera den nya infrastrukturen genom det ökade resandet som förbindelsen skulle generera. 

– En anständig järnväg mellan Stockholm och Oslo skulle skapa ett grönt tillväxtbälte genom Mellansverige och föra Stockholm och Oslo tätare samman. Vi hoppas nu att regeringarna i Sverige och Norge tar chansen och tillsätter en gemensam utredning som gräver djupare i finansieringsfrågan. Vår utredning visar att en banavgiftshöjning motsvarande 200 kronor per passagerare, till häften finansierad genom biljettintäkter och till hälften genom ökad lönsamhet genom ökat resande, räcker för att bekosta hela investeringen i ny infrastruktur – det är en låg kostnad för de effekter som tågförbindelsen skulle innebära, säger Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige \
Niklas Bergman, förvaltningschef Region Stockholm och Lars Stendius, vd YIT Sverige "skakar hand" efter påskrivet kontrakt.

YIT bygger en del av tunnelbaneförlängningen i Stockholm

YIT och Region Stockholm har tecknat ett avtal för en del av tunnelbaneförlängningen vid Sockenplan i Stockholm. Arbetet börjar i augusti 2020 och byggperioden är cirka 2,5...

Läs mer
Malux  järnväg


Skanska bygger järnväg i Vestfold, Norge för cirka 330 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Sa.Pi. NOR om markarbeten på den norra delen av en ny jä...

Läs mer
SBS Betong 550

Regeringen ger uppdrag för ny infrastrukturplan och nya stambanor för höghastighetståg

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för en ny nationell...

Läs mer
Europakorridoren
Snälltåget som kört till Åre sedan 2007 startar nu trafik till Österrikiska alperna.

Snälltåget kör nattåg direkt till Alperna 2021

Snälltåget kör direkta nattåg till Alperna under vintersäsongen 2021....

Läs mer
Tammermatic
Bilden är en visionsbild.

Ny utredning: Biljettintäkter kan finansiera ny järnväg mellan Oslo och Stockholm

En ny utredning visar att biljettintäkterna räcker för att finansiera en snabbare...

Läs mer
Westmatic 550


Veidekke utför förberedande arbeten på Norrbotniabanan

Veidekke har fått i uppdrag av Trafikverket att utföra förberedande arbeten på...

Läs mer
Kregis 550


Sommarens trafik på Inlandsbanan ställs in

Inlandsbanan har beslutat att ställa in persontrafiken i sommar. Bakgrunden till beslutet...

Läs mer
DLMASKIN550


Forskning visar på Citytunnelns effekter

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen – förutom i Hyllie. Ny forskning...

Läs mer
lännen


Mälartåg sätts i trafik Norrköping-Nyköping-Stockholm

Den regionala tågtrafiken i Mälardalen fick ett rejält tillskott då nya...

Läs mer
Vattenfall
Nya X2000 1 kl.

Nya X2000 belönas i prestigefylld designtävling

Nya X2000 vinner det prestigefyllda designpriset Best of the best, i den internationella...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa



















Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se