Facebook


Instagram

Ny utredning: Biljettintäkter kan finansiera ny järnväg mellan Oslo och Stockholm


2020-06-25

Bilden är en visionsbild.
Bild: Oslo-Sthlm 2.55
Bilden är en visionsbild.

En ny utredning visar att biljettintäkterna räcker för att finansiera en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Priset för den snabbare tågresan blir dock modest i förhållande till dagens flygresa – det skulle fortfarande kosta hälften så mycket att åka tåg mellan huvudstäderna jämfört med att flyga på samma restid.

– Vi har låtit undersöka vad det skulle kosta om den norska och svenska staten valde att brukarfinansiera de nya järnvägslänkarna som krävs för att nå en restid under tre timmar. Det visar sig att en blygsam höjning av dagens biljettpris är fullt tillräcklig för att klara investeringen som krävs för att bygga en ny järnvägslänk över gränsen och för att koppla ihop Mälarbanan med Värmlandsbanan, säger Jonas Karlsson, VD på Oslo-Sthlm 2.55.

Om tåget klarar en restid på under tre timmar mellan Oslo och Stockholm skulle två tredjedelar av resenärerna i stråket välja tåget enligt beräkningar från Kungliga tekniska högskolan. Det skulle i sin tur generera intäkter på nästan två miljarder kronor om året. Efter att kostnaden för tågtrafiken är betald skulle det finnas en miljard kronor kvar för att betala de nya järnvägarna. Kombinationen av att flytta många flygresenärer till tåget till en relativt låg kostnad är det som gör Oslo-Stockholm till Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt.

– Vi har visat att det här projektet är väldigt lönsamt för den som väljer att göra investeringen – men samhället och klimatet är de riktigt stora vinnarna. Med tanke på det ekonomiska läget borde staterna prioritera infrastrukturprojekt som bär sig själva och som bevisligen skulle skapa stora positiva effekter för klimatet och ekonomin, säger Jonas Karlsson.


100 kronor per resenär täcker investeringen
Dagens biljettpris för en tågresa mellan huvudstäderna kostar i snitt 600 kronor. Den Nyttoanalys som bolaget låtit göra visar att tågresandet skulle tiodubblas mellan Sverige och Norge från dagens 200 000 tågresor per år över nationsgränsen till cirka två miljoner resor per år 2030. Tåget får en ungefärlig marknadsandel på 60–65 procent med den snabbare restiden jämfört med dagens blyga 10 procent. Om biljettpriset skulle höjas till 700 kronor skulle det vara fullt möjligt att finansiera den nya infrastrukturen genom det ökade resandet som förbindelsen skulle generera. 

– En anständig järnväg mellan Stockholm och Oslo skulle skapa ett grönt tillväxtbälte genom Mellansverige och föra Stockholm och Oslo tätare samman. Vi hoppas nu att regeringarna i Sverige och Norge tar chansen och tillsätter en gemensam utredning som gräver djupare i finansieringsfrågan. Vår utredning visar att en banavgiftshöjning motsvarande 200 kronor per passagerare, till häften finansierad genom biljettintäkter och till hälften genom ökad lönsamhet genom ökat resande, räcker för att bekosta hela investeringen i ny infrastruktur – det är en låg kostnad för de effekter som tågförbindelsen skulle innebära, säger Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se