Facebook


Instagram

Nya utbildningslösningar förbättrar servicen av Sheffields spårvagnar


2021-02-04

Bild: Semcon

Steve Beard, Business Development Manager Rail, Semcon UK.
Bild: Semcon
Steve Beard, Business Development Manager Rail, Semcon UK.

Johan Ekener, Business Area President på Semcon Product Information.
Bild: Semcon
Johan Ekener, Business Area President på Semcon Product Information.

I ett nytt projekt för kollektivtrafikföretaget Stagecoach i Storbritannien ska Semcon skapa utbildningar som stöttar servicen av de nya Citylink-spårvagnarna som ingår i Supertram-nätverket i South Yorkshire. Snabbare och effektivare underhåll innebär mer tillförlitliga spårvagnar och bättre tillgänglighet för passagerarna. Detta är i linje med Semcons mål att utöka sin verksamhet inom produktinformation för järnvägsindustrin.

I det här nya projektet kommer Semcon att utveckla ett utbildningskoncept för servicetekniker som ska lära sig CAN-buss-systemet som används i Citylink-spårvagnarna. En CAN-buss (Controller Area Network) är ett fordonsspecifikt kommunikationsnätverk som gör det möjligt för styrprocessorer och enheter att kommunicera med varandras tillämpningar utan en värddator. Det används bland annat i spårvagnar för att exempelvis styra dörrar, värme, ventilation och luftkonditionering samt den centrala styrenheten. 

Semcons erfarenhet av CAN-bussar och andra liknande system som ofta används i moderna fordon ger goda möjligheter till liknande projekt i framtiden.

– Förmågan att på ett säkert sätt skicka frågor till en CAN-buss och en MVB-buss (Multifunction Vehicle Bus) gör det möjligt för operatörerna att få åtkomst till värdefull data, som annars inte är tillgänglig för dem direkt. Det resulterar i snabbare och bättre diagnostik och mer tillförlitligt underhåll, säger Steve Beard, Business Development Manager Rail, Semcon UK.


Stor tillväxtpotential
Efterfrågan på fjärråtkomst till aktuell service- och underhållsinformation i järnvägsindustrin ökar. Om serviceteknikerna får rätt utbildning och har tillgång till den senaste tekniska dokumentationen kan kostnaderna för stillestånd minskas. Semcon har lång erfarenhet av att leverera produktinformation och utbildningslösningar som effektiviserar service och underhåll.

– Vi befinner oss i början av vår resa för att ytterligare utöka vår verksamhet inom järnvägssektorn. Vi är i dag en av de ledande leverantörerna av produktinformation till många branscher, och för järnvägsindustrin har vi som mål att utöka verksamheten betydligt de närmaste åren, säger Johan Ekener, Business Area President på Semcon Product Information.

Projektet för Stagecoach planeras pågå första kvartalet 2021 som ett samarbete mellan Semcon UK och Semcon Germany, inom affärsområdet Product Information.


Källa: Semcon


Skriv ut



Ali Sadeghi, programdirektör Nya stambanor.

Trafikverket slutredovisar regeringsuppdrag nya stambanor

I juni 2020 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att redovisa ett system för nya stambanor...

Läs mer
iNFOSPREAD
My Bergdahl, näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen, och Björn Westerberg, branschchef på Tågföretagen.

Förbättrad uppkoppling på tåg kan bli verklighet

IT&Telekomföretagen och Tågföretagen välkomnar Post- och telestyrelsens...

Läs mer
Zbloc
Petter Arnesen, CEO Rejlers Norge.

Rejlers Norge vinner infrastrukturprojekt

Efter uppköpet av det norska teknikkonsultföretaget KANtech, som är specialiserade...

Läs mer
SBS Betong 550

Hantera nya stambanor utanför den nationella transportplanen

Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

Den 28 februari ska Trafikverket slutredovisa sitt uppdrag om nya stambanor.
– Genom att...

Läs mer
Zinga
Visionsbild över ena plattformen i Hagastaden (bilden är en illustration).

NCC bygger nya tunnelbanestationen Hagastaden

Uppdraget att bygga den nya tunnelbanestationen Hagastaden är omfattande och tekniskt komplext...

Läs mer
Europakorridoren


Första delleverans till Parans tunnelprojektet i Holland

Parans och det internationella konsortiet COMOL5 har ett avtal för att leverera SP4 system...

Läs mer
Kregis 550
En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet.

Rekordstor arbetspendling i Stockholm-Mälarregionen

En vanlig arbetsdag reser 750 000 pendlare över en eller fler kommungränser i...

Läs mer
DLMASKIN550
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Starka är med och bygger ut det svenska järnvägsnätet

År 2018 inledde Regeringen en storsatsning på järnvägsinfrastrukturen i...

Läs mer
Vattenfall


Øresundsbrons järnväg redo för framtidens signalsystem

Øresundsbrons järnväg har anpassats för framtidens signalsystem...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1











HBM
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se