Facebook


Instagram

Oslo-Sthlm 2.55 i Arendal: Vi presenterar hur Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt kan bli verklighet


2018-08-14

Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.
Bild: Oslo-Sthlm 2.55
Seminarium Business Case Oslo-Sthlm 2.55 - 14 augusti klockan 08.00, Drømmeplassen, Torvet 9, Arendal.

I dag presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett Business Case för hur en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm skulle kunna stå färdig redan år 2030. Under ett frukostseminarium idag klockan 08.00 i Arendal kommer bolaget gemensamt med stora näringslivsaktörer redogöra för hur projektet kan genomföras i snabbare takt än det svenska Trafikverket planerar.

– Idag presenterar vi ett unikt arbete när det kommer till infrastrukturprojekt i norden. Ett Business Case som visar att en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm är möjlig att genomföra snabbare än planerat och att projektet till stora delar är kommersiellt lönsamt. Vi vill nu ta initiativ till att den norska och svenska staten ska fortsätta utredningsarbetet tillsammans med oss, säger Jonas Karlsson, VD Oslo-Sthlm 2.55 i en kommentar.

Det Business Case som presenteras är framtaget tillsamman med ett 20-tal stora europeiska näringslivsaktörer och visar en unikt stark lönsamhet både ur ett samhällsperspektiv och kommersiellt.

– Näringslivets intresse för projektet visar att det finns en affärspotential i förbindelsen. Några av världens största företag inom byggsektorn och en rad andra viktiga intressenter inom järnvägsbranschen har skrivit avsiktsförklaringar som stödjer vårt förslag, fortsätter Jonas Karlsson

Både den svenska och den norska regeringen har nyligen pekat ut stråket som en prioriterat i EU, stråkets betydelse har lyfts tydligt i den svenska nationella transportplanen (NTP) och Trafikverket har nyligen färdigställt en Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) som tydligt visar på stråkets behov och potential.

– En järnväg mellan Oslo och Stockholm med en restid på under tre timmar skulle bli ett av skandinaviens mest trafikerade järnvägsstråk och skapa stora förbättringar för regionalt pendlande både inom länderna och över gränsen mellan Sverige och Norge. Dessutom skulle det kraftigt minska klimatpåverkan genom att erbjuda ett attraktivt alternativ till dagerns flygtrafik, avslutar Jonas Karlsson.



Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se