Facebook

Instagram

Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg


2018-06-07

Pia Lagerlöf, generalsekreterare SWEDTRAIN.
Bild: SWEDTRAIN
Pia Lagerlöf, generalsekreterare SWEDTRAIN.

På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain.

Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana: Ostlänken Järna-Linköping, Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås.

Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en eventuell höghastighetsbana från tre håll och att dessa sträckor inte kan vänta då järnvägsnätet måste avlastas. För att få till hela höghastighetsbanan menar regeringen att det måste tillkomma ytterligare finansiering och därför förs samtal med Vänsterpartiet och Alliansen för att hitta en lösning som håller i såväl hög- som lågkonjunktur.

– Bygget av en svensk höghastighetsbana är av stor vikt för järnvägens funktion. Det är först när hela banan är färdigbyggd som samhället kan ta del av de vinster som uppstår i form av kortare restider, ökad kapacitet och punktligare tåg, säger Pia Lagerlöf.

Statsråden betonade dessutom vid pressträffen att satsningarna på drift och underhåll av järnvägen i den nationella planen ökar med 47 % i denna plan jämfört med den förra och att planen är ett viktigt verktyg för att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

– Även om vi välkomnar de ökade satsningarna på drift och underhåll av befintlig järnväg är det tydligt att Sverige under många år framöver fortsatt kommer ha stora problem med nuvarande järnvägsanläggning. Det är först när vi under en längre tid håller uppe en hög investeringsnivå som de stora nyttorna uppstår. Då kommer vi kunna separera snabba och långsamma tåg, minska belastningen på nuvarande stambanor och i och med det skapa en mer robust järnväg för gods- och persontransporter, säger Pia Lagerlöf.




Källa: Swedtrain


Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se