Facebook

Instagram

Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg


2018-06-07

Pia Lagerlöf, generalsekreterare SWEDTRAIN.
Bild: SWEDTRAIN
Pia Lagerlöf, generalsekreterare SWEDTRAIN.

På en pressträff under måndagen presenterade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Klimatminister Isabella Lövin (MP) regeringens satsningar i den nationella planen för 2018-2029. Bland satsningarna märks 148 miljarder kronor i nyinvesteringar i svensk järnväg, däribland Ostlänken, Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm som en del i en framtida svensk höghastighetsbana – Vi välkomnar regeringens ambition om att bygga en sammanhållen höghastighetsbana för 320 km/h. Nu krävs en bred politisk överenskommelse för att genomföra satsningen, säger Pia Lagerlöf, Generalsekreterare för Swedtrain.

Den nationella planen innehåller många välbehövliga uppgraderingar av järnvägssystemet, även om många av satsningarna börjar byggas först om ca 10 år. Bland satsningarna märks framför allt tre delsträckor, som skulle kunna vara tre delsträckor i en kommande höghastighetsbana: Ostlänken Järna-Linköping, Lund-Hässleholm och Göteborg-Borås.

Regeringen anser att det är viktigt att påbörja byggandet av en eventuell höghastighetsbana från tre håll och att dessa sträckor inte kan vänta då järnvägsnätet måste avlastas. För att få till hela höghastighetsbanan menar regeringen att det måste tillkomma ytterligare finansiering och därför förs samtal med Vänsterpartiet och Alliansen för att hitta en lösning som håller i såväl hög- som lågkonjunktur.

– Bygget av en svensk höghastighetsbana är av stor vikt för järnvägens funktion. Det är först när hela banan är färdigbyggd som samhället kan ta del av de vinster som uppstår i form av kortare restider, ökad kapacitet och punktligare tåg, säger Pia Lagerlöf.

Statsråden betonade dessutom vid pressträffen att satsningarna på drift och underhåll av järnvägen i den nationella planen ökar med 47 % i denna plan jämfört med den förra och att planen är ett viktigt verktyg för att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.

– Även om vi välkomnar de ökade satsningarna på drift och underhåll av befintlig järnväg är det tydligt att Sverige under många år framöver fortsatt kommer ha stora problem med nuvarande järnvägsanläggning. Det är först när vi under en längre tid håller uppe en hög investeringsnivå som de stora nyttorna uppstår. Då kommer vi kunna separera snabba och långsamma tåg, minska belastningen på nuvarande stambanor och i och med det skapa en mer robust järnväg för gods- och persontransporter, säger Pia Lagerlöf.




Källa: Swedtrain


Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se