Facebook

Instagram

Prognos för spårvägens kostnad underskattad


2019-03-06

Bild: Kristina Strand Larsson

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare. Prognosen för slutkostnaden ökar från 802 till cirka 850 miljoner kronor. Den huvudsakliga anledningen är att genomförandet av projektet är mer komplext än bedömt.

Som tidigare redovisats har projektet påverkats av störningar som föranletts av bland annat överklagande av arkeologiska undersökningar och angränsande stadsbyggnadsprojekt, vilket medfört att arbetet inte kunnat bedrivas så effektivt som planerat och därmed påverkat kostnader och tid.

– Vi har underskattat hur komplexiteten och störningarna påverkat arbetena vilket gjort att vi missbedömt omfattningen av kvarvarande arbete i tidigare prognoser. Att vi har bedömt slutkostnaderna fel tidigare är både dåligt och beklagligt, säger Mats Spansk, Skanskas distriktschef.

Ersättningsmodellen enligt samverkansavtalet med byggentreprenören Skanska och Lunds kommun innebär att kommunen betalar de verkliga kostnader som uppstår. Entreprenören för dock ingen vinst på de ökade kostnaderna.

– Vi är mycket besvikna över att de prognoser av kvarvarande kostnader som entreprenören tidigare redovisat visat sig vara felaktiga och att avvikelsen är så stor. Att det kommer fram först i så här sent skede av projektet gör tyvärr att vi har väldigt liten möjlighet att göra ändringar för att minska kostnaderna, säger Pernilla von Strokirch, kommunens projektchef Spårväg Lund C – ESS.

Nu arbetar parterna för att säkerställa att projektet rullar på så effektivt som möjligt och jobbar för att hitta effektiviseringsåtgärder och besparingar så att den slutgiltiga kostnaden skall bli mindre än prognosticerat. Kommunstyrelsens arbetsutskott har också enigt beslutat att ge kommunkontoret i uppdrag att ta in en second opinion på projektets olika avtal.



Källa: Lunds kommun


Skriv ut





Vill du skapa Sveriges vackraste järnvägsviadukt?

Härnösands kommun bygger en ny järnvägsviadukt centralt i stan och bjuder in konstnärer att ge förslag till konstnärlig utsmyckning.

Läs mer
Mantena

Vega station snart redo för pendeltågsresenärerna

De sista arbetena återstår nu innan pendeltågsresenärerna kan kliva på tåget i Vega den 1 april.

Den 1 april öppnar nya pendeltågsstationen Vega – en gemensam...

Läs mer
Nordicmachine
Utanför Nässjö Centralstation.

Topplistan: Sveriges populäraste järnvägsstationer

Sveriges tågresenärer blir inte bara fler, de uppskattar också landets stationer...

Läs mer
Safetyseal


”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en...

Läs mer
SBS Betong 550
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges...

Läs mer
Uniteam
NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke: Vy.

Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och...

Läs mer
DLMASKIN550

Henrik Löfgren är utsedd till ny VD för Infranord

Henrik Löfgren, ny VD för Infranord.

Styrelsen i Infranord har utsett Henrik Löfgren till Verkställande direktör. Henrik...

Läs mer
lännen


Prognos för spårvägens kostnad underskattad

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare...

Läs mer


YIT bygger framtidens tunnelbanor i Norden

YIT är en av Nordens ledande byggaktörer med erbjudande och expertkunskap inom...

Läs mer
Sweco ska undersöka hur tågtrafiken kan se ut i Öresundsregionen i framtiden.

Hur kan tågtrafiken se ut i Öresundsregionen om 30 år?

Sweco har fått ett uppdrag inom Greater Copenhagen att undersöka hur tågtrafiken...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se