Facebook

Instagram

Prognos för spårvägens kostnad underskattad


2019-03-06

Bild: Kristina Strand Larsson

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare. Prognosen för slutkostnaden ökar från 802 till cirka 850 miljoner kronor. Den huvudsakliga anledningen är att genomförandet av projektet är mer komplext än bedömt.

Som tidigare redovisats har projektet påverkats av störningar som föranletts av bland annat överklagande av arkeologiska undersökningar och angränsande stadsbyggnadsprojekt, vilket medfört att arbetet inte kunnat bedrivas så effektivt som planerat och därmed påverkat kostnader och tid.

– Vi har underskattat hur komplexiteten och störningarna påverkat arbetena vilket gjort att vi missbedömt omfattningen av kvarvarande arbete i tidigare prognoser. Att vi har bedömt slutkostnaderna fel tidigare är både dåligt och beklagligt, säger Mats Spansk, Skanskas distriktschef.

Ersättningsmodellen enligt samverkansavtalet med byggentreprenören Skanska och Lunds kommun innebär att kommunen betalar de verkliga kostnader som uppstår. Entreprenören för dock ingen vinst på de ökade kostnaderna.

– Vi är mycket besvikna över att de prognoser av kvarvarande kostnader som entreprenören tidigare redovisat visat sig vara felaktiga och att avvikelsen är så stor. Att det kommer fram först i så här sent skede av projektet gör tyvärr att vi har väldigt liten möjlighet att göra ändringar för att minska kostnaderna, säger Pernilla von Strokirch, kommunens projektchef Spårväg Lund C – ESS.

Nu arbetar parterna för att säkerställa att projektet rullar på så effektivt som möjligt och jobbar för att hitta effektiviseringsåtgärder och besparingar så att den slutgiltiga kostnaden skall bli mindre än prognosticerat. Kommunstyrelsens arbetsutskott har också enigt beslutat att ge kommunkontoret i uppdrag att ta in en second opinion på projektets olika avtal.



Källa: Lunds kommun


Skriv ut



Stort stöd för utbyggd tunnelbana


Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby....

Läs mer
Mantena


RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu...

Läs mer
Nordicmachine

SJ AB tar över driften av Öresundstågen


Under tisdagen meddelade de regionala trafikhuvudmännen som äger Ö...

Läs mer
SBS Betong 550

Upptåget kan bli del av Mälartåg

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågsemestra i Bergslagen under sommaren

För tredje året i rad erbjuder Tåg i Bergslagen sommarkortet, vilket gör det...

Läs mer
lännen

Norconsult förbättrar Kävlinge järnvägsstation


Norconsult har vunnit uppdraget att utreda möjligheten att förlänga plattformen och...

Läs mer

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ.

Den 19 augusti börjar Mats Pettersson som SJ-koncernens nye HR-direktör. Han får...

Läs mer

Upprustning av tunnelbanan minskar framkomligheten för Stockholmarna

Byte av brobalkar på Söderströmsbron sommaren 2018.

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. I upprustningen ingår...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se