Facebook


Instagram

Prognos för spårvägens kostnad underskattad


2019-03-06

Bild: Kristina Strand Larsson

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare. Prognosen för slutkostnaden ökar från 802 till cirka 850 miljoner kronor. Den huvudsakliga anledningen är att genomförandet av projektet är mer komplext än bedömt.

Som tidigare redovisats har projektet påverkats av störningar som föranletts av bland annat överklagande av arkeologiska undersökningar och angränsande stadsbyggnadsprojekt, vilket medfört att arbetet inte kunnat bedrivas så effektivt som planerat och därmed påverkat kostnader och tid.

– Vi har underskattat hur komplexiteten och störningarna påverkat arbetena vilket gjort att vi missbedömt omfattningen av kvarvarande arbete i tidigare prognoser. Att vi har bedömt slutkostnaderna fel tidigare är både dåligt och beklagligt, säger Mats Spansk, Skanskas distriktschef.

Ersättningsmodellen enligt samverkansavtalet med byggentreprenören Skanska och Lunds kommun innebär att kommunen betalar de verkliga kostnader som uppstår. Entreprenören för dock ingen vinst på de ökade kostnaderna.

– Vi är mycket besvikna över att de prognoser av kvarvarande kostnader som entreprenören tidigare redovisat visat sig vara felaktiga och att avvikelsen är så stor. Att det kommer fram först i så här sent skede av projektet gör tyvärr att vi har väldigt liten möjlighet att göra ändringar för att minska kostnaderna, säger Pernilla von Strokirch, kommunens projektchef Spårväg Lund C – ESS.

Nu arbetar parterna för att säkerställa att projektet rullar på så effektivt som möjligt och jobbar för att hitta effektiviseringsåtgärder och besparingar så att den slutgiltiga kostnaden skall bli mindre än prognosticerat. Kommunstyrelsens arbetsutskott har också enigt beslutat att ge kommunkontoret i uppdrag att ta in en second opinion på projektets olika avtal.



Källa: Lunds kommun


Skriv ut



"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan...

Läs mer
Elmia Nordic Rail

Alstom ska leverera ytterligare 4 Coradia Lint regionaltåg till Nordjyske Jernbaner i Danmark


Alstom har fått en order från Nordjyske Jernbanen om ytterligare 4 Coradia Lint som...

Läs mer
Maxi Grip


Tågresandet fortsätter att öka

För åttonde året i rad ökade resandet på järnväg i Sverige...

Läs mer
SBS Betong 550

Norconsult utreder kapaciteten på Skånebanan


Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i...

Läs mer
DLMASKIN550

Stora satsningar på kollektivtrafiken i Täby och Danderyd


Nu påbörjar Trafikverket den första av flera större kollektivtrafiksatsningar...

Läs mer
lännen

Infranord bistår Implenia med att öka kapaciteten på Västkustbanan

Infranord och Implenia har träffat en överenskommelse gällande byggnation av dubbla...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se