Facebook

Instagram

Punktligare avgångar för en attraktiv järnväg


2019-01-10

Projektet ”Tillsammans för tåg i tid” är ett branschgemensamt initiativ för att öka punktligheten för järnvägstrafik.
Bild: Sweco
Projektet ”Tillsammans för tåg i tid” är ett branschgemensamt initiativ för att öka punktligheten för järnvägstrafik.

En välfungerande trafik med punktliga tåg är avgörande för järnvägens framtida utveckling. Projektet ”Tillsammans för tåg i tid” är ett branschgemensamt initiativ för att öka punktligheten för järnvägstrafik. Swecos uppdrag omfattar att undersöka varför tågen inte går i tid vid större transportnoder och implementera lösningar för förseningarna.

En pålitlig järnväg är en viktig del för att öka människors hållbara resande och säkerställa effektiva godstransporter. ”Tillsammans för tåg i tid” är ett samarbete som startades 2013 där aktörer inom branschen tillsammans arbetar för punktligare järnvägstrafik. Målet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till sin slutdestination senast fem minuter efter ordinarie tidtabell och att 80 procent av alla resenärer ska vara nöjda med informationen de fått vid störningar.

Sweco har uppdraget att projektleda området Avgångstider vid större noder, där flest förseningsminutrar har identifierats. Arbetet fokuserar på att identifiera och lösa orsaker till varför tågen inte avgår enligt tidtabell. Den godsbangård som har flest anmälda förseningar är Malmö godsbangård och sedan 2018 har den varit i fokus.

Sweco ska tillsammans med Tågoperatörerna och driftledningen på Malmö godsbangård samt Trafikverket arbeta fram och implementera lösningar för förseningarna, för att sedan tillämpa dem på andra godsbangårdar i landet.

– Försenade tåg skapar stora följdeffekter i järnvägssystemet, vilket gör projektet väldigt aktuellt och viktigt. En förutsättning för att hitta bra lösningar är att branschens aktörer går samman och arbetar mot gemensamma mål som i detta projekt, säger Niklas Johansson, projektledare på Sweco.
– Vårt arbete handlar bland annat om att arbeta bort systematiska fel, identifiera problemtåg och få in bangårdarnas kapacitet i planeringen på ett bättre sätt. Vi kommer att se majoriteten av resultaten av vårt arbete under nästa år, men en effekt vi redan sett är att tidsskillnaden mellan att förare klarrapporterar tåget och den faktiska avgångstiden minskat, och det är en trend som verkar hålla i sig.

I projektet ”Tillsammans för tåg i tid” deltar Trafikverket, Jernhusen, Svensk Kollektivtrafik, Branschföreningen Tågoperatörerna, FSJ och Swedtrain. Arbetet är uppdelat i åtta områden som står för 80 procent av alla förseningar, dessa är infrastruktur, obehöriga i spår, avgångstider och noder, fordon, tåg från utland, banarbete, trafik- och resursplanering samt operativ trafikering. Inom ramen för samarbetet ingår också att lyfta frågor om Trafikinformation och hantering i stört läge. Swecos uppdrag påbörjades 2016 och pågår till slutet av 2019. Projektet som helhet förväntas vara avslutat 2020.




Källa: Sweco


Skriv ut



Grönt ljus för dubbelspårsutbyggnad på Västkustbanan

Trafikverket har fastställt järnvägsplanen för utbyggnaden av dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg. Beslutet är ett viktigt steg i...

Läs mer
Mantena


Regeringen säger ja till fyra spår mellan Flackarp och Lund

Godkännandet innebär Trafikverket nu kan ta nästa steg i arbetet med att öka...

Läs mer
Nordicmachine


Vill du skapa Sveriges vackraste järnvägsviadukt?

Härnösands kommun bygger en ny järnvägsviadukt centralt i stan och bjuder...

Läs mer
Safetyseal

Vega station snart redo för pendeltågsresenärerna

De sista arbetena återstår nu innan pendeltågsresenärerna kan kliva på tåget i Vega den 1 april.

Den 1 april öppnar nya pendeltågsstationen Vega – en gemensam...

Läs mer
SBS Betong 550
Utanför Nässjö Centralstation.

Topplistan: Sveriges populäraste järnvägsstationer

Sveriges tågresenärer blir inte bara fler, de uppskattar också landets stationer...

Läs mer
Uniteam


”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en...

Läs mer
DLMASKIN550
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges...

Läs mer
lännen
NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke: Vy.

Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och...

Läs mer

Henrik Löfgren är utsedd till ny VD för Infranord

Henrik Löfgren, ny VD för Infranord.

Styrelsen i Infranord har utsett Henrik Löfgren till Verkställande direktör. Henrik...

Läs mer


Prognos för spårvägens kostnad underskattad

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se