Facebook


Instagram

Räls från Skåne får nytt liv i Halland


2020-09-18

I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.
Bild: Vossloh Rail Services Scandinavia
I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.

För första gången någonsin återanvänds så kallad långräls i Sverige. Genom återbruk av det gamla dubbelspåret mellan Malmö och Lund sparas cirka 10 miljoner kronor och 2 200 ton koldioxidutsläpp.

Vid den pågående utbyggnationen från två- till fyrspår mellan Malmö och Lund tas gamla spår bort. I början av september blev 15 120 meter räls över. Men istället för att låta entreprenören ta hand om det överblivna materialet valde Trafikverket istället att behålla rälsen själv för användning i andra projekt.

Rälsen är bara är 10–15 år gammal och för att kunna ta tillvara på den på ett effektivt sätt tog Trafikverket hjälp av Vossloh Rail Services. För att lösa uppdraget använde bolaget specialvagnar från Robel för extra långa rälstransporter från verksamheten i Tyskland med tillhörande kran vilken rullar fram och tillbaka över vagnarna och lägger långrälsen på plats.

– Att tillvarata räls för återbruk har vi gjort i många år i olika länder – vi har totalt omkring 500 vagnar för rälstransporter. Men detta är första gången vi använder utrustningen i Sverige. Genom att inte producera ny räls har Trafikverket räknat ut att det sparas ungefär tio miljoner kronor och utsläpp motsvarande 2 200 ton koldioxid, säger Jimmy Hagström som är vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB.  

Till hjälp för att lasta rälsen lånade bolaget även tio erfarna kollegor från Tyskland. Med hjälp av Robelkranen lastade de upp räls som kapats till 180-meterslängder, så kallad långräls, i fack på vagnarna.

Arbetet gjordes med minsta möjliga mekaniska påverkan på rälsen. Den tål nämligen ganska mycket krökning i sidled, men stötar och krökning i höjdled kan orsaka brottanvisningar som i sin tur kan minska livslängden på rälsen.

Den gamla rälsen transporterades till den nedlagda hållplatsen Sennan, cirka 1,5 mil nordost om Halmstad, där de nu ligger i väntan på att återigen läggas i spår i närheten av lagringsplatsen. Det bästa vore att lägga ut rälsen direkt på den tilltänkt platsen, men spårbytet sker tidigast nästa år så det var inte möjligt i detta fall.



Källa: Vossloh Rail Services Scandinavia


Skriv ut



Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.
Transportstyrelsen har gjort en riskvärdering av att använda kompositbromsblock i vinterklimat baserat på resultatet av förra vinterns bromstester.

EU:s bullerkrav en säkerhetsrisk för svensk järnväg

Antalet olyckor på järnvägen riskerar att öka när EU:s krav på tysta järnvägssträckor börja gälla 2024. EU:s bullerkrav kan få stora...

Läs mer
Tammermatic
Fladdermus brunlångöra.

Spaning efter fladdermöss inför bygge av ny järnväg

Trafikverket inventerar nu fladdermöss i Gävletrakten inför ett planerat jä...

Läs mer
Malux  järnväg

Infranord byter till Byggföretagen

Vid gårdagens styrelsemöte beslutade Infranords styrelse attge VD mandat att på...

Läs mer
iNFOSPREAD


Struktons har lämnat in sitt yttrande rörande Framtidens järnvägsunderhåll

Strukton som utpekad remissinstans har den 21 oktober lämnat sitt yttrande rörande...

Läs mer
Zinga
Korsvägens tillfälliga resecentrum öppnar dörrarna den 26 oktober.

Tillfälligt resecentrum öppnar på Korsvägen

Bygget av Västlänken och den nya stationen vid Korsvägen går in i en ny fas. I...

Läs mer
RSAB
Projektet vill ta reda på hur efterfrågan på transporter påverkas av attitydförändringar och trender i samhället.

Framtida transportbehov ska förutspås med hjälp av big data och maskininlärning

Norska Jernbanedirektoratet har valt WSP för att utveckla en ny metod för användning...

Läs mer
SBS Betong 550


Järnvägen i Östergötland förstärks med två nya broar och godsjärnväg

Nästa vecka kopplas den nya godsjärnvägen Kardonbanan och två nya jä...

Läs mer
Europakorridoren
Testtåget.

Framgångsrika första testkörningar för smartare och effektivare tåg i Norge

I början av 2021 kommer tåg utrustade med det senaste ERTMS Baseline 3 Release 2 (BL3R2)...

Läs mer
Westmatic 550


Växjö kommun aktualiserar höghastighetsfrågan

Trafikverket fick i juni i uppdrag av regeringen att redovisa uppdaterade och kompletterande...

Läs mer
Kregis 550


Nedriven kontaktledning orsakar tillfälliga störningar

På grund av en riven kontaktledning norr om Örebro riskerar flera av SJs tåg att...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågstopp Varberg-Falkenberg-Varberg dagtid nästa vecka

All tågtrafik på sträckan Varberg- Falkenberg- Varberg är inställd under...

Läs mer
lännen


Tyréns är generalkonsult när SL moderniserar Rissne tunnelbanedepå

Tyréns har fått generalkonsultuppdraget av SL att projektera för modernisering av...

Läs mer
Vattenfall
\

Punktligheten består när allt fler tåg går

Punktligheten för persontågstrafiken årets tredje kvartal blev 93,6 procent,...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell


Terrigio
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se