Facebook


Instagram

Räls från Skåne får nytt liv i Halland


2020-09-18

I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.
Bild: Vossloh Rail Services Scandinavia
I början av september togs 15 120 meter långräls tillvara från projektet Fyrspåret Malmö-Lund för att återbrukas i ett annat projekt – vilket aldrig tidigare har gjorts i Sverige.

För första gången någonsin återanvänds så kallad långräls i Sverige. Genom återbruk av det gamla dubbelspåret mellan Malmö och Lund sparas cirka 10 miljoner kronor och 2 200 ton koldioxidutsläpp.

Vid den pågående utbyggnationen från två- till fyrspår mellan Malmö och Lund tas gamla spår bort. I början av september blev 15 120 meter räls över. Men istället för att låta entreprenören ta hand om det överblivna materialet valde Trafikverket istället att behålla rälsen själv för användning i andra projekt.

Rälsen är bara är 10–15 år gammal och för att kunna ta tillvara på den på ett effektivt sätt tog Trafikverket hjälp av Vossloh Rail Services. För att lösa uppdraget använde bolaget specialvagnar från Robel för extra långa rälstransporter från verksamheten i Tyskland med tillhörande kran vilken rullar fram och tillbaka över vagnarna och lägger långrälsen på plats.

– Att tillvarata räls för återbruk har vi gjort i många år i olika länder – vi har totalt omkring 500 vagnar för rälstransporter. Men detta är första gången vi använder utrustningen i Sverige. Genom att inte producera ny räls har Trafikverket räknat ut att det sparas ungefär tio miljoner kronor och utsläpp motsvarande 2 200 ton koldioxid, säger Jimmy Hagström som är vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB.  

Till hjälp för att lasta rälsen lånade bolaget även tio erfarna kollegor från Tyskland. Med hjälp av Robelkranen lastade de upp räls som kapats till 180-meterslängder, så kallad långräls, i fack på vagnarna.

Arbetet gjordes med minsta möjliga mekaniska påverkan på rälsen. Den tål nämligen ganska mycket krökning i sidled, men stötar och krökning i höjdled kan orsaka brottanvisningar som i sin tur kan minska livslängden på rälsen.

Den gamla rälsen transporterades till den nedlagda hållplatsen Sennan, cirka 1,5 mil nordost om Halmstad, där de nu ligger i väntan på att återigen läggas i spår i närheten av lagringsplatsen. Det bästa vore att lägga ut rälsen direkt på den tilltänkt platsen, men spårbytet sker tidigast nästa år så det var inte möjligt i detta fall.



Källa: Vossloh Rail Services Scandinavia


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se