Facebook

Instagram

Rälsen kommer till stan


2018-05-04

I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.
Bild: Lunds kommun
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till centrala Lund. När bilen är framme startar spårmontaget i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan. Tolv förbockade skenor ska sättas på plats och allt ska vara klart i tid till karnevalen den 18-20 maj.

Spårmontaget i korsningen har redan förberetts med en grusbädd där spåren ska ligga, leverans av armeringskorgar som används till gjutningen och jiggar som gör att spåret hamnar exakt rätt i höjd.

– Vi startar arbetet med spårmontaget direkt när rälsen – eller rälerna som det heter på fackspråk – har kommit fram. Kranbilen - som är trettio meter lång - kan ta alla tolv rälerna på en gång. Cirka tio personer kommer att arbeta samtidigt och vi jobbar även under helgen för att bli klara så snabbt vi kan och störa så lite som möjligt. Rälerna är arton meter långa och svetsas fast vid varandra, säger Erik Hellqvist, som är blockchef BEST (Bana El Signal Tele) på Skanska.

Karnevalståget kommer i år inte att gå genom S:t Laurentiigatan, utan tar Bredgatan och S:t Petri Kyrkogata ner mot Clemenstorget.

Trafik i korsningen Bredgatan-S:t Laurentiigatan
Spårarbetet vid Allhelgonakyrkan i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan pågår den 5-9 maj. Därefter ska betongen i spårbalkarna härdas i cirka fem dagar. Korsningen behöver inte stängas av mer än i dag. Gående och cyklister kan ta sig förbi spårarbetet som sker inom det inhägnade området.

När spåret vid Allhelgonakyrkan är färdigt fortsätter spårvägsarbetarna ner genom S:t Laurentiigatan. På S:t Laurentiigatan startar förberedelsearbetet den 11 maj. Den 14 maj börjar själva spåret monteras. Till semestern ska spåret ha hunnit till korsningen mot Karl XI-gatan. Spårmontaget längs S:t Laurentiigatan sker i etapper av hänsyn till in- och utfarter till fastigheter. I slutet av juni startar arbetet med att sätta gatsten i S:t Laurentiigatan.

Tillfälliga avstängningar i S:t Laurentiigatan
Från mitten av maj till slutet av juni behöver S:t Laurentiigatan stängas av tillfälligt för trafik några timmar i taget mellan kl 10.00 och 14.00. Detta gäller endast vissa dagar när kranbilarna levererar räls och armering samt när betongbilen används vid gjutningen av balkar. Kranbilen kan transportera räls till trettiosex meter spårväg per gång. Gatan är cirka trehundra meter lång. En uppställd kranbil är sex meter bred, en betongpump mäter sju meter. För allas säkerhet behöver S:t Laurentiigatan stängas helt under de timmar bilarna används. Boende kan dock alltid ta sig till sina fastigheter från den ena eller andra delen av S:t Laurentiigatan. Förutom de tillfälliga avstängningarna är gatan öppen för gång- och cykeltrafik samt för behörig trafik.

– Spårmontage och gjutning av balkar är ett ganska tyst arbete som inte bullrar. De timmar vi behöver stänga av S:t Laurentiigatan kommer vi att skylta på plats och gående och cyklister kan ta vägen genom Karl XI-gatan och Karl XII-gatan just vid de tillfällen vi lossar räls eller gjuter betong. I korsningen Clemenstorget - S:t Laurentiigatan - Karl XI-gatan är vi nu klara med ledningsarbetet vilket gör att korsningen kan öppnas för trafik söderifrån under perioden maj till augusti. Därefter stänger vi korsningen för arbete med spårvägens växel, säger Pernilla von Strokirch, projektchef Spårväg Lund C – ESS.




Källa: Lunds kommun


Skriv ut





Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Ventilationssystem som är sparsamma vad gäller energianvändning, inte tar upp onödig plats, har låg ljudnivå och lång livslängd har blivit en viktig del av...

Läs mer
lännen
<span>På InnoTrans i Berlin den 18-21 september presenteras en ny fläkt för kylning av frekvensomriktare.</span>

ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägsapplikationer på mässan InnoTrans

Det ställs stora krav på kvalitet och tillförlitlighet hos fläktar och...

Läs mer
DLMASKIN550


Världspremiär:

Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största jä...

Läs mer


Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i...

Läs mer

Landskrona uppmanar danska politiker att utreda Europaspåret

Torsdagen den 13 september träffade företrädare för Landskrona stad...

Läs mer

Peab bygger Bergsåker triangelspår

Peab har fått uppdraget att bygga en ny järnvägsanslutning väster om Sundsvall...

Läs mer
Antalet regionala resor på järnväg har ökat med fem procen mellan år 2016 och 2017.

Ökat regionalt resande på järnvägen 2017

2017 ökade antalet resor på järnväg med 4 procent, jämfört med...

Läs mer
Provtagning av förorenade massor.

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas....

Läs mer


Powerbox lanserar precharger lösning för järnvägsapplikationer på Innotrans 2018

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer...

Läs mer


Ta spårvagnen till nya hållplatsen T-Centralen

Med start den 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde...

Läs mer
<span class=\

Ramirent blir helhetsleverantör till Västlänken i Göteborg

NCC och Ramirent har inlett ett nära samarbete gällande arbetet med Västlänkens...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se