Facebook

Instagram

Rälsen kommer till stan


2018-05-04

I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.
Bild: Lunds kommun
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till centrala Lund. När bilen är framme startar spårmontaget i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan. Tolv förbockade skenor ska sättas på plats och allt ska vara klart i tid till karnevalen den 18-20 maj.

Spårmontaget i korsningen har redan förberetts med en grusbädd där spåren ska ligga, leverans av armeringskorgar som används till gjutningen och jiggar som gör att spåret hamnar exakt rätt i höjd.

– Vi startar arbetet med spårmontaget direkt när rälsen – eller rälerna som det heter på fackspråk – har kommit fram. Kranbilen - som är trettio meter lång - kan ta alla tolv rälerna på en gång. Cirka tio personer kommer att arbeta samtidigt och vi jobbar även under helgen för att bli klara så snabbt vi kan och störa så lite som möjligt. Rälerna är arton meter långa och svetsas fast vid varandra, säger Erik Hellqvist, som är blockchef BEST (Bana El Signal Tele) på Skanska.

Karnevalståget kommer i år inte att gå genom S:t Laurentiigatan, utan tar Bredgatan och S:t Petri Kyrkogata ner mot Clemenstorget.

Trafik i korsningen Bredgatan-S:t Laurentiigatan
Spårarbetet vid Allhelgonakyrkan i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan pågår den 5-9 maj. Därefter ska betongen i spårbalkarna härdas i cirka fem dagar. Korsningen behöver inte stängas av mer än i dag. Gående och cyklister kan ta sig förbi spårarbetet som sker inom det inhägnade området.

När spåret vid Allhelgonakyrkan är färdigt fortsätter spårvägsarbetarna ner genom S:t Laurentiigatan. På S:t Laurentiigatan startar förberedelsearbetet den 11 maj. Den 14 maj börjar själva spåret monteras. Till semestern ska spåret ha hunnit till korsningen mot Karl XI-gatan. Spårmontaget längs S:t Laurentiigatan sker i etapper av hänsyn till in- och utfarter till fastigheter. I slutet av juni startar arbetet med att sätta gatsten i S:t Laurentiigatan.

Tillfälliga avstängningar i S:t Laurentiigatan
Från mitten av maj till slutet av juni behöver S:t Laurentiigatan stängas av tillfälligt för trafik några timmar i taget mellan kl 10.00 och 14.00. Detta gäller endast vissa dagar när kranbilarna levererar räls och armering samt när betongbilen används vid gjutningen av balkar. Kranbilen kan transportera räls till trettiosex meter spårväg per gång. Gatan är cirka trehundra meter lång. En uppställd kranbil är sex meter bred, en betongpump mäter sju meter. För allas säkerhet behöver S:t Laurentiigatan stängas helt under de timmar bilarna används. Boende kan dock alltid ta sig till sina fastigheter från den ena eller andra delen av S:t Laurentiigatan. Förutom de tillfälliga avstängningarna är gatan öppen för gång- och cykeltrafik samt för behörig trafik.

– Spårmontage och gjutning av balkar är ett ganska tyst arbete som inte bullrar. De timmar vi behöver stänga av S:t Laurentiigatan kommer vi att skylta på plats och gående och cyklister kan ta vägen genom Karl XI-gatan och Karl XII-gatan just vid de tillfällen vi lossar räls eller gjuter betong. I korsningen Clemenstorget - S:t Laurentiigatan - Karl XI-gatan är vi nu klara med ledningsarbetet vilket gör att korsningen kan öppnas för trafik söderifrån under perioden maj till augusti. Därefter stänger vi korsningen för arbete med spårvägens växel, säger Pernilla von Strokirch, projektchef Spårväg Lund C – ESS.




Källa: Lunds kommun


Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se