Facebook

Instagram

Rälsen kommer till stan


2018-05-04

I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.
Bild: Lunds kommun
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till centrala Lund. När bilen är framme startar spårmontaget i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan. Tolv förbockade skenor ska sättas på plats och allt ska vara klart i tid till karnevalen den 18-20 maj.

Spårmontaget i korsningen har redan förberetts med en grusbädd där spåren ska ligga, leverans av armeringskorgar som används till gjutningen och jiggar som gör att spåret hamnar exakt rätt i höjd.

– Vi startar arbetet med spårmontaget direkt när rälsen – eller rälerna som det heter på fackspråk – har kommit fram. Kranbilen - som är trettio meter lång - kan ta alla tolv rälerna på en gång. Cirka tio personer kommer att arbeta samtidigt och vi jobbar även under helgen för att bli klara så snabbt vi kan och störa så lite som möjligt. Rälerna är arton meter långa och svetsas fast vid varandra, säger Erik Hellqvist, som är blockchef BEST (Bana El Signal Tele) på Skanska.

Karnevalståget kommer i år inte att gå genom S:t Laurentiigatan, utan tar Bredgatan och S:t Petri Kyrkogata ner mot Clemenstorget.

Trafik i korsningen Bredgatan-S:t Laurentiigatan
Spårarbetet vid Allhelgonakyrkan i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan pågår den 5-9 maj. Därefter ska betongen i spårbalkarna härdas i cirka fem dagar. Korsningen behöver inte stängas av mer än i dag. Gående och cyklister kan ta sig förbi spårarbetet som sker inom det inhägnade området.

När spåret vid Allhelgonakyrkan är färdigt fortsätter spårvägsarbetarna ner genom S:t Laurentiigatan. På S:t Laurentiigatan startar förberedelsearbetet den 11 maj. Den 14 maj börjar själva spåret monteras. Till semestern ska spåret ha hunnit till korsningen mot Karl XI-gatan. Spårmontaget längs S:t Laurentiigatan sker i etapper av hänsyn till in- och utfarter till fastigheter. I slutet av juni startar arbetet med att sätta gatsten i S:t Laurentiigatan.

Tillfälliga avstängningar i S:t Laurentiigatan
Från mitten av maj till slutet av juni behöver S:t Laurentiigatan stängas av tillfälligt för trafik några timmar i taget mellan kl 10.00 och 14.00. Detta gäller endast vissa dagar när kranbilarna levererar räls och armering samt när betongbilen används vid gjutningen av balkar. Kranbilen kan transportera räls till trettiosex meter spårväg per gång. Gatan är cirka trehundra meter lång. En uppställd kranbil är sex meter bred, en betongpump mäter sju meter. För allas säkerhet behöver S:t Laurentiigatan stängas helt under de timmar bilarna används. Boende kan dock alltid ta sig till sina fastigheter från den ena eller andra delen av S:t Laurentiigatan. Förutom de tillfälliga avstängningarna är gatan öppen för gång- och cykeltrafik samt för behörig trafik.

– Spårmontage och gjutning av balkar är ett ganska tyst arbete som inte bullrar. De timmar vi behöver stänga av S:t Laurentiigatan kommer vi att skylta på plats och gående och cyklister kan ta vägen genom Karl XI-gatan och Karl XII-gatan just vid de tillfällen vi lossar räls eller gjuter betong. I korsningen Clemenstorget - S:t Laurentiigatan - Karl XI-gatan är vi nu klara med ledningsarbetet vilket gör att korsningen kan öppnas för trafik söderifrån under perioden maj till augusti. Därefter stänger vi korsningen för arbete med spårvägens växel, säger Pernilla von Strokirch, projektchef Spårväg Lund C – ESS.




Källa: Lunds kommun


Skriv ut



<span id=\
Den nya serien är avsedd främst för järnväg och transportindustrin.

DC/DC omvandlare med extra brett inspänningsområde för järnvägs-
och transportindustrin

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer än fyra decennier en ledare i optimerade strömförsörjningslösningar för...

Läs mer
EntreprenadLive550
<span class=\

Klart för byggstart av Västlänken

Mark- och miljööverdomstolen har beslutat att ge verkställighet för bygget av...

Läs mer
lännen
Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll.

Invigning av ny tågdepå i Lidköping

Nu öppnar Västtrafiks och Lidköpings kommuns nya tågdepå i Lidkö...

Läs mer
DLMASKIN550

EIB engagerade i Inlandsbanans upprustningsprojekt

Europeiska investeringsbanken, EIB, ökar sitt i engagemang i Inlandsbanans arbete med att...

Läs mer


Halvvägs med wifi i SJs lokdragna personvagnar

Resenärer i lokdragna personvagnar har nu god chans att hamna i en vagn med trådlös...

Läs mer
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Rälsen kommer till stan

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till...

Läs mer


Fler och längre tåg i nästa tidtabell mellan Uppsala och Stockholm

Det blir både fler avgångar och längre tåg i nästa års tå...

Läs mer

Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter

Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling...

Läs mer
De två tågen är lila men kör för Västtågen under veckorna 18-23.

Västtrafik hyr lila tåg från Skåne

Under maj hyr Västtrafik två lila tåg från Skånetrafiken. Syftet ä...

Läs mer


Strukton Rail siktar på fossilfritt 2030

Minskade koldioxidutsläpp, nolltolerans mot korruption och strävan efter jämstä...

Läs mer

Eaton ska få ner antalet driftstopp på järnvägen

Eaton har vunnit upphandlingen av att leverera avbrottsfri kraftförsörjning, så...

Läs mer


Nattåg till och från Jämtland varje natt redan från sommaren

SJ täpper till glappet mellan den planerade sommartrafiken och den upphandlade trafiken som...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se