Facebook

Instagram

Rälsen kommer till stan


2018-05-04

I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.
Bild: Lunds kommun
I höstas anlände de första rälerna till Brunnshög. Nu är det dags att montera spår i Lunds centrum.

Den 5 maj vid 07.00 rullar den första kranbilen med räls från Brunnshög till centrala Lund. När bilen är framme startar spårmontaget i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan. Tolv förbockade skenor ska sättas på plats och allt ska vara klart i tid till karnevalen den 18-20 maj.

Spårmontaget i korsningen har redan förberetts med en grusbädd där spåren ska ligga, leverans av armeringskorgar som används till gjutningen och jiggar som gör att spåret hamnar exakt rätt i höjd.

– Vi startar arbetet med spårmontaget direkt när rälsen – eller rälerna som det heter på fackspråk – har kommit fram. Kranbilen - som är trettio meter lång - kan ta alla tolv rälerna på en gång. Cirka tio personer kommer att arbeta samtidigt och vi jobbar även under helgen för att bli klara så snabbt vi kan och störa så lite som möjligt. Rälerna är arton meter långa och svetsas fast vid varandra, säger Erik Hellqvist, som är blockchef BEST (Bana El Signal Tele) på Skanska.

Karnevalståget kommer i år inte att gå genom S:t Laurentiigatan, utan tar Bredgatan och S:t Petri Kyrkogata ner mot Clemenstorget.

Trafik i korsningen Bredgatan-S:t Laurentiigatan
Spårarbetet vid Allhelgonakyrkan i korsningen Bredgatan - S:t Laurentiigatan pågår den 5-9 maj. Därefter ska betongen i spårbalkarna härdas i cirka fem dagar. Korsningen behöver inte stängas av mer än i dag. Gående och cyklister kan ta sig förbi spårarbetet som sker inom det inhägnade området.

När spåret vid Allhelgonakyrkan är färdigt fortsätter spårvägsarbetarna ner genom S:t Laurentiigatan. På S:t Laurentiigatan startar förberedelsearbetet den 11 maj. Den 14 maj börjar själva spåret monteras. Till semestern ska spåret ha hunnit till korsningen mot Karl XI-gatan. Spårmontaget längs S:t Laurentiigatan sker i etapper av hänsyn till in- och utfarter till fastigheter. I slutet av juni startar arbetet med att sätta gatsten i S:t Laurentiigatan.

Tillfälliga avstängningar i S:t Laurentiigatan
Från mitten av maj till slutet av juni behöver S:t Laurentiigatan stängas av tillfälligt för trafik några timmar i taget mellan kl 10.00 och 14.00. Detta gäller endast vissa dagar när kranbilarna levererar räls och armering samt när betongbilen används vid gjutningen av balkar. Kranbilen kan transportera räls till trettiosex meter spårväg per gång. Gatan är cirka trehundra meter lång. En uppställd kranbil är sex meter bred, en betongpump mäter sju meter. För allas säkerhet behöver S:t Laurentiigatan stängas helt under de timmar bilarna används. Boende kan dock alltid ta sig till sina fastigheter från den ena eller andra delen av S:t Laurentiigatan. Förutom de tillfälliga avstängningarna är gatan öppen för gång- och cykeltrafik samt för behörig trafik.

– Spårmontage och gjutning av balkar är ett ganska tyst arbete som inte bullrar. De timmar vi behöver stänga av S:t Laurentiigatan kommer vi att skylta på plats och gående och cyklister kan ta vägen genom Karl XI-gatan och Karl XII-gatan just vid de tillfällen vi lossar räls eller gjuter betong. I korsningen Clemenstorget - S:t Laurentiigatan - Karl XI-gatan är vi nu klara med ledningsarbetet vilket gör att korsningen kan öppnas för trafik söderifrån under perioden maj till augusti. Därefter stänger vi korsningen för arbete med spårvägens växel, säger Pernilla von Strokirch, projektchef Spårväg Lund C – ESS.




Källa: Lunds kommun


Skriv ut





Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett gemensamt svar till EU-kommissionen om EU:s satsningarna på transportinfrastrukturen 2007-2013

Läs mer
Mantena

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer
Maxi Grip


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
SBS Betong 550
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer
Uniteam
<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer
DLMASKIN550

Railcare tecknar strategiskt ramavtal med Trafikverket

Railcare har tecknat ett ramavtal med Trafikverket avseende spårarbeten i hela Sverige....

Läs mer
lännen

Här finns lösningen på de stora tågförseningarna

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de stö...

Läs mer

Norconsult kapar restiderna på Dalabanan


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förbättrar tå...

Läs mer


NRC Group ska höja standarden på Bergslagsbanan

NRC Group har tilldelats två kontrakt för järnvägsarbete på...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se