Facebook


Instagram

Arkitektuppdraget kan starta:

Rekordintresse för Jernhusens utveckling av Stockholms centralstationsområde


2021-01-19

Planområdet Centralstaden.
Bild: Jernhusen
Planområdet Centralstaden.

Intresset har varit mycket stort från hela världen. Ett femtiotal arkitektteam anmälde sitt intresse och fyra team har nu valts ut för den prestigefyllda uppgiften. I mitten av februari startar arbetet med att forma en ny del av city på en överdäckning av spårområdet vid Stockholms Centralstation. Många utmaningar återstår innan projektet kan realiseras, men nu tas ett viktigt steg mot nästa fas i planprocessen och projektet.

Jernhusen äger Centralstationen och spårområdet mellan Kungsbron och Vattugatan. Stadsutvecklingsprojektet Centralstaden innebär att området överdäckas och bebyggs för att skapa en representativ entré till Stockholm och Sverige. Här ryms en utvecklad centralstation och bytespunkt för hållbara trafikslag, stadsrum och verksamheter som lockar fler människor att vistas och mötas, liksom fler arbetsplatser och bostäder. Utvecklingen möjliggör upp till 10 000 nya arbetsplatser i Stockholms mest attraktiva läge, som i sin tur kan generera ytterligare upp till 40 000 nya jobb i regionen.

– Centralstaden är ett viktigt projekt, inte bara för Jernhusen utan även för Stockholm och Sverige. Åtta av tio av landets tågresor passerar Stockholm C, berättar Kerstin Gillsbro, vd på Jernhusen, och fortsätter:
– Utvecklingen av Centralstaden ger både förutsättningar att öka Sveriges tågkapacitet och skapa ett bättre hållbart resande. Samtidigt är det ett stort stadsutvecklingsprojekt i Stockholms hjärta vilket ger fantastiska möjligheter att öka attraktiviteten och tryggheten i denna del av city.


Fyra internationella team utvalda
De fyra utvalda arkitektteamen får en ytterst komplex uppgift. Genom ett så kallat parallellt arkitektuppdrag ska de ge förslag på hela planområdets struktur, funktioner och övergripande gestaltning. Områdets fysiska förutsättningar, det faktum att 80% av Sveriges järnvägstrafik trafikerar stationen, samt riksintressena för kulturmiljövården och kommunikation är viktiga ingångsvärden för uppdraget.

– Teamen har valts med omsorg utifrån sina kompetenser, deras inlevelse och förståelse för det specifika uppdraget samt teamens organisation och samverkansstruktur, säger Anna Bergström, ansvarig för det parallella uppdraget på Jernhusen.

De utvalda teamen kombinerar styrkor inom samtliga områden. De utmärker sig särskilt gällande arkitektonisk verkshöjd, hantering av kulturmiljöer, utformning av publika platser, landskap, mobilitetslösningar och stationsmiljöer samt sin expertis inom hållbarhet och konstruktion. Dessutom uppvisar teamen en betryggande förståelse för specifika utmaningar i byggnationsfasen bland annat genom internationell erfarenhet från liknande utvecklingsprojekt.                                                                                  

Teamen består av konstellationer av flera företag och samtliga team är internationella med lokal förankring genom svensk kompetens med gedigen kunskap om platsens historia. De fyra teamen är:
CF Møller Architects, Elding Oscarson, Warm in the Winter, AJ Landskap och Atkins
Foster + Partners, Marge Arkitekter, LAND Arkitektur, Thornton Tomasetti, Ramboll, Wenanders, och TAM Group
KCAP, Neutelings Riedijk Architects, Arcadis, Ahrbom & Partner, Landskapslaget och Iterio
• Snøhetta, 3XN, GXN och ARUP.

I mitten av februari startar det parallella uppdraget formellt och sedan har teamen ett intensivt arbete framför sig. Det utförs självständigt utifrån ett programunderlag och i dialog med bedömningsgruppen där representanter från Jernhusen, Stockholms Stad och Trafikverket ingår.

De slutliga förslagen ska levereras efter sommaren. Bedömningsgruppen utser sedan det förslag som ska utgöra grunden för fortsatt arbete med samrådshandlingarna och därmed även det team som kommer att arbeta vidare med Jernhusen under den första etappen av detaljplanens genomförande.


Många utmaningar återstår
Möjligheten att överdäcka och utveckla hela området förutsätter samtidigt att Stockholm Centrals framtida tågkapacitet kan säkras. Ökat resande och utbyggd järnväg runt om i landet ökar trycket i Stockholm och det blir snart trångt här. Det kapacitetsutrymme som skapades efter att Citybanan togs i drift beräknas vara förbrukat redan före 2030. Både framtidens tågresande och utvecklingen av området är därför beroende av att investeringar för ökad kapacitet finns med i nästa Nationell plan för transportsystemet.

– Pandemin begränsar just nu möjligheterna att resa, men utvecklingen av stationen och området kommer ta många år och vi är säkra på att tåget kommer fortsätta att vara det mest hållbara transportmedlet även i framtiden. Vi får inte missa denna chans att utveckla Sveriges järnvägsnav - att vänta kommer innebära stora störningar för alla resenärer och betydligt högre kostnader, förklarar Daniel Markström, regionchef på Jernhusen.


Källa: Jernhusen


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se