Facebook


Instagram

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom


2019-05-23

Bild: Alstom / Rene Frampe

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu är vinnaren utsedd: Den franska tågtillverkaren Alstom kommer att leverera fordon av typen Coradia iLint vid tidpunkten för den årliga tidtabellsförändringen år 2022. Förutom tågen omfattar ordern också leverans av väte, underhåll och reservkapacitet för 25 år. Alstom kommer att leverera väte i samarbete med Infraserv GmbH & Co. Höchst KG. Tankstationen kommer att ligga i Höchst industripark.

– Köpet av 27 fordon är ett banbrytande projekt för bränslecellsmobilitet, som jag är mycket nöjd med, säger Enak Ferlemann, statssekreterare för det tyska transportministeriet.
– Den federala regeringen stöder denna investering i klimatvänliga transporter genom att bidra med 40 procent av de extra fordonskostnader som blir i jämförelse med dieseldrivna fordon, samt genom att ge stöd för tankstationen. Projektet kan fungera som modell för det tyska transportministeriet. Vi hoppas att många andra projekt i Tyskland följer detta exempel.


Världens största flotta med bränslecellståg

– På Hesse-spåren kan du fortfarande hitta många dieseldrivna fordon eftersom det saknas elektrifiering. Bränslecellstraktion är därför ett snabbt genomförbart alternativ till dyr elektrifiering, säger Tarek Al-Wazir, Hessens transportminister.
– I Hessen står transporter för en tredjedel av alla växthusgasutsläpp. Ånga istället för dieselsot är därför ett spännande alternativ. Vi kommer att fortsätta att aktivt stödja projektet och göra allt för att få till nödvändiga anpassningar av järnvägsinfrastrukturen runt tankningsstationen i Höchst för att göra snabba framsteg.

– Ordern slår två nya rekord: När de nya fordonen kommer 2022 kommer RMV att ha världens största flotta av bränslecellståg i passagerartrafik och det är den största ordern hitintills för vårt dotterbolag fahma, säger RMV:s VD Prof. Knut Ringat.
– Efter elmotorer, elbussar och vätgasbussar erbjuder vi nu våra passagerare ytterligare möjlighet att resa utsläppsfritt. Denna milstolpe gör mig stolt och den är ett stort steg mot utsläppsfria transporter.

Order är också av stor betydelse för Dr. Jörg Nikutta, VD för Alstom i Tyskland och Österrike:
- Vi är mycket nöjda att Alstoms utsläppsfria regionaltåg Coradia iLint kommer att köras i Hesse inom en snar framtid, och göra det möjligt för passagerare att resa klimatvänligt i Taunusregionen. Denna nya framgång, men även Coradia iLints tidigare framgångar, visar hur framtida hållbara transporter redan är verklighet. "

De nya bränslecellstågen ersätter de befintliga dieseldrivna tågen på följande sträckor: RB11 (Frankfurt-Höchst - Bad Soden), RB12 (Frankfurt - Königstein), RB15 (Frankfurt - Bad Homburg - Brandoberndorf) och RB16 (Friedrichsdorf - Friedberg ). Det totala ordervärdet uppgår till cirka 500 miljoner euro.


Tankning i Höchst industripar
k
De nya tågen kommer att tankas i Industriepark Höchst. Dr Joachim Kreysing, VD för Infraserv Höchst, som driver Industriepark Höchst, är glad över att platsen kommer att spela en viktig roll för den fortsatta utvecklingen av denna framåtblickande teknik:
– Med sin befintliga väteinfrastruktur är Industriepark Höchst en ideal plats för en tankstation för bränslecellsfordon. Funktionen med en tankningsstation för tåg som komplement till tankning av bussar och lastbilar passar perfekt med vårt koncept – att vi som innovativt företag vidareutvecklar vårt energiförsörjningskoncept och olika miljövänliga energibärare.

För Hochtaunuskreis distriktsadministratör Ulrich Krebs är bränslecellstågen i Taunus-regionen ett rimligt alternativ.

– Förutom att vi elektrifierar linje S5 till Usingen, ger bränslecellstågen flera fördelar för sträckor som ännu inte har elektrifierats, säger Krebs, som också är vice ordförande i RMV: s styrelse.
– Pendlarna får mer utrymme i tågen och en betydligt tystare resa eftersom fordonets motorljud är tystare på grund av eldriften. Detta är också en fördel för de som bor nära spåren.


Världens första passagerartåg som drivs av väte
Coradia iLint är världens första passagerartåg som drivs av bränsleceller som producerar elektrisk kraft för framdriften. Tågen är lika tysta som andra elektriska tåg och de är utsläppsfria eftersom de bara släpper ut ånga och vatten.

Denna typ av fordon omfattar flera innovationer: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier samt intelligent hantering av dragkraft och tillgänglig energi, kombinerat med lämpliga drivhjälpsystem. Coradia iLint är speciellt utvecklad för användning på icke-elektrifierade linjer, vilket möjliggör ren, hållbar tågtrafik, samtidigt som tågen har samma höga prestanda och ger god ekonomi för ägaren. 


160 platser per fordon

Världens två första vätgaståg har kört i regelbunden passagerartrafik i Elbe-Weser-järnvägsnätet i Niedersachsen sedan september 2018. Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG, kommer att köra 14 Coradia iLint-tåg på den linjen från och med 2021. RMV blir den andra operatören som inför miljövänlig vätgasteknik utan utsläpp med fordon som tillhandahålls av fahma.

Alla 27 bränslecellståg kommer att vara utrustade med omfattande passagerarinformationssystem, till exempel bildskärmar med realtidsinformation. Dessutom kommer det att finnas plats för cyklar, rullstolar och barnvagnar och även gratis WiFi. De nya tågen kommer att ha 160 platser så kapaciteten i Taunus järnvägsnät ökar med upp till 40 procent, speciellt blir det fler pendeltåg i rusningstid.



Källa: Alstom


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se