Facebook


Instagram

Så kunde tunnelbanan gå på Söderströmsbron samtidigt som stålet byttes ut


2019-08-12

Resenärerna har kunnat resa på antingen den Röda eller Gröna linjen över Söderströmsbron i sommar.
Bild: Danish Saroee
Resenärerna har kunnat resa på antingen den Röda eller Gröna linjen över Söderströmsbron i sommar.

I morgon den 13 augusti rullar det återigen tunnelbanetåg på både den röda och gröna linjen över Söderströmsbron mellan Slussen och T-Centralen. Bron hade 60 år på nacken när SL i juni började det omfattande arbetet med att byta ut de gamla stålbroarna mot broar i rostfritt stål. Nu har den fått en förnyad livslängd på 120 år.

Under hela sommaren har ändå resenärerna kunnat resa på bron, om än med extra marginaler och byten på vägen. Ali Al-Nakkash är projektledare på trafikförvaltningen. Han berättar om hur det har varit möjligt:
– Genom att stänga av först Röda linjen, sedan den Gröna linjen, och till exempel leda om trafiken via det mittersta spåret som normalt inte används, har vi kunnat hålla i gång trafiken över bron. Vi förstår förstås resenärernas frustration över att inte kunna resa som vanligt, men tror att många förstått att man genom att resa lite annorlunda under en begränsad tid bidragit till att vi kunnat utföra ett av de största arbetena någonsin i SL:s anläggning.

Just nu ser trafikförvaltningen över hur de sista arbetena ska göras. Fortfarande återstår att lyfta den sista brons balkar på plats, vilket görs nattetid när tågen inte går. Därefter läggs spår på plats även på den bron. Totalt består Söderströmsbron av fem broar med spår på.

– Samtidigt som man som tunnelbaneresenär behöver förbereda sig på fler perioder där trafiken påverkas, kan det vara skönt att veta att arbeten så gott som alltid läggs när det är färre som reser och att vi alltid arbetar med resenärerna och helheten i fokus, så att vi där det går tar hänsyn till vilka andra projekt som pågår i tunnelbanan, säger Ali Al-Nakkash.

Att byta ut stålet i Söderströmsbron är en del i att SL lägger grunden för en hållbar och framtidssäker resa. Till exempel har både det nya rostfria stålet och brons nya sekisuisliprar - i stället för de tidigare i trä – en längre livslängd. 



Källa: SL


Skriv ut



Ny bebyggelse sedd från Oskarsrogatan.
Ny bebyggelse sedd från Oskarsrogatan.

Stadskvarter byggs på tunnel med Mälarbanans utbyggnad

Ny bebyggelse planeras när delar av järnvägen förläggs i tunnel mellan Frösundaleden och Nybodagatan, i samband med Mälarbanans utbyggnad genom Solna.

Läs mer
Tammermatic
Hittills i år har en miljon tåg trafikerat den svenska järnvägen.

Nytt rekord för tågtrafiken – en miljon tåg i år

Aldrig tidigare har så många tåg trafikerat den svenska järnvägen....

Läs mer
Malux

Förberedande arbeten på Viskadalsbanan


Trafikverket ansvarar för skötseln av den svenska järnvägen och använder...

Läs mer
Europakorridoren


Skanska bygger ut spårväg i USA för miljardbelopp

Skanska har tecknat avtal med Sound Transit om att bygga Lynnwood Link Extension L300 Main Package...

Läs mer
Maxi Grip


Ny avhandling visar åtgärder som gör svenska tågtrafiken mer punktlig

Med förbättrad tidtabellsplanering, tydligare instruktioner till resenärer på...

Läs mer
SBS Betong 550

Klimat, politik och teknisk utveckling står i fokus på Järnvägsdagen

Idag, måndagen den 11:e november, är det för sjunde året i rad dags för...

Läs mer
DLMASKIN550

Arvid Fredman blir ny Fordonsdirektör i SJ

Arvid Fredman blir ny Fordonsdirektör från 1 december 2019.

Den 1 december 2019 tar Arvid Fredman över rollen som chef för SJs Fordonsdivision med...

Läs mer
lännen
Östgötapendeln spelar en viktig roll i framtidens regionala tågtrafik.

Så vill Region Östergötland utveckla tågtrafiken till 2040

Resandet med tåg såväl inom och till och från Östergötland har...

Läs mer
Vattenfall

Omexom fortsätter att säkra elleveransen till SL:s spårtrafik


Nu står det klart att Omexom fortsätter ta hand om elinfrastrukturen till och med sista...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa


















Pacetell
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se