Facebook

Instagram

Så kunde tunnelbanan gå på Söderströmsbron samtidigt som stålet byttes ut


2019-08-12

Resenärerna har kunnat resa på antingen den Röda eller Gröna linjen över Söderströmsbron i sommar.
Bild: Danish Saroee
Resenärerna har kunnat resa på antingen den Röda eller Gröna linjen över Söderströmsbron i sommar.

I morgon den 13 augusti rullar det återigen tunnelbanetåg på både den röda och gröna linjen över Söderströmsbron mellan Slussen och T-Centralen. Bron hade 60 år på nacken när SL i juni började det omfattande arbetet med att byta ut de gamla stålbroarna mot broar i rostfritt stål. Nu har den fått en förnyad livslängd på 120 år.

Under hela sommaren har ändå resenärerna kunnat resa på bron, om än med extra marginaler och byten på vägen. Ali Al-Nakkash är projektledare på trafikförvaltningen. Han berättar om hur det har varit möjligt:
– Genom att stänga av först Röda linjen, sedan den Gröna linjen, och till exempel leda om trafiken via det mittersta spåret som normalt inte används, har vi kunnat hålla i gång trafiken över bron. Vi förstår förstås resenärernas frustration över att inte kunna resa som vanligt, men tror att många förstått att man genom att resa lite annorlunda under en begränsad tid bidragit till att vi kunnat utföra ett av de största arbetena någonsin i SL:s anläggning.

Just nu ser trafikförvaltningen över hur de sista arbetena ska göras. Fortfarande återstår att lyfta den sista brons balkar på plats, vilket görs nattetid när tågen inte går. Därefter läggs spår på plats även på den bron. Totalt består Söderströmsbron av fem broar med spår på.

– Samtidigt som man som tunnelbaneresenär behöver förbereda sig på fler perioder där trafiken påverkas, kan det vara skönt att veta att arbeten så gott som alltid läggs när det är färre som reser och att vi alltid arbetar med resenärerna och helheten i fokus, så att vi där det går tar hänsyn till vilka andra projekt som pågår i tunnelbanan, säger Ali Al-Nakkash.

Att byta ut stålet i Söderströmsbron är en del i att SL lägger grunden för en hållbar och framtidssäker resa. Till exempel har både det nya rostfria stålet och brons nya sekisuisliprar - i stället för de tidigare i trä – en längre livslängd. 



Källa: SL


Skriv ut



Nu rullar tågen återigen genom Getingmidjan

Från och med i dag den 19 augusti släpps tågtrafiken återigen på längs den så kallade Getingmidjan, järnvägssträckan mellan Stockholm central...

Läs mer
Elmia Nordic Rail

Omfattande ersättningstrafik efter branden I Hässleholm

Resenärerna bör vara ute i god tid några dagar framöver efter branden vid...

Läs mer
SBS Betong 550

Tågtrafiken till och från Hässleholm stoppas i flera dagar

Branden i Hässleholm kommer att drabba resenärer flera dagar framöver. Skå...

Läs mer
DLMASKIN550
Snart går den andra upplagan av Strukton Innovation Award av stapeln, en tävling som syftar till att stimulera järnvägssektorn till innovativ utveckling.

Juryn för 2019 års Strukton Innovation Award klar

Den 9 oktober går den andra upplagan av Strukton Innovation Award av stapeln. Nu presenteras...

Läs mer
lännen
Madeleine Raukas har utsetts till den nyinrättade befattningen som vice vd för SJ AB.

Madeleine Raukas utsedd till vice vd för SJ AB

Madeleine Raukas, chef för SJ ABs division Trafik & Service har utsetts till den...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se