Facebook


Instagram

Sänkt säkerhet på skånska tåg


2018-09-19

Från årsskiftet förnyas Arrivas kontrakt på att köra Pågatågen för Skånetrafiken. I samband med det nya kontraktet planerar Arriva att ta bort säkerhetstjänsten på tågvärdarna. Tågvärden ingår idag i den rigida säkerhetsstruktur som omgärdar tågtrafik. De sköter säkerheten vid på- och avstigning och är en viktig del vid allvarliga olyckor.

2016 fastnade en kvinna i dörrarna på ett öresundståg med sin kappa och släpades efter tåget när det startade, och det har rapporterats om ytterligare allvarliga incidenter i tågtrafiken.

– Arriva har ett ansvar inför resenärer och skattebetalare att inte tumma på säkerheten. Det kan ske oerhört allvarliga olyckor, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafikområdet.

Arriva har haft uppdraget sedan 2007 och har nu vunnit kontraktet att fortsätta ha trafiken men i ett annat bolag under Arriva. Tågvärdarna skall finnas kvar ombord, men inte ha säkerhetstjänst utan hantera biljetter och service. Det som Skånetrafiken inte visste var att Arriva skulle dra ner på säkerheten i samband med det nya kontraktet.

Många olyckor sker just när det inte finns ombordpersonal som sköter kontrollen av dörrarna. Det är stor skillnad på att stå ute bland resenärer och kontrollera dörrar än för föraren att göra det i backspegeln. Ofta är tågen långa och sikten kan skymmas av resenärer, mörker, eller att plattformen svänger.

Personalen på tågen är upprörda över förändringen då säkerheten på tågen är den absolut viktigaste delen av vårt yrke, säger Ola Brunnström, lokförare och huvudskyddsombud, Pågatågen.




Källa: SEKO


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se