Facebook


Instagram

Så vill Region Östergötland utveckla tågtrafiken till 2040


2019-11-08

Östgötapendeln spelar en viktig roll i framtidens regionala tågtrafik.
Bild: Region Östergötland
Östgötapendeln spelar en viktig roll i framtidens regionala tågtrafik.

Resandet med tåg såväl inom och till och från Östergötland har ökat kraftigt de senaste åren, och förväntas öka ännu mer i framtiden. Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har idag behandlat ett förslag till tågstrategisk målbild inför 2040.

Syftet med att ta fram en långsiktig målbild är att Region Östergötland som kollektivtrafikmyndighet ska kunna agera och planera långsiktigt och strategiskt för att möta det framtida behovet att resa med tåg inom och till och från Östergötland. Resandet med tåg i länet har under senare år ökat kraftigt och förväntas öka ännu mer genom Ostlänkens tillkomst.

– Eftersom infrastruktursatsningar inom tågtrafik har väldigt långa ledtider är det viktigt att åskådliggöra målbilden redan nu. Region Östergötland har också som mål att öka kollektivtrafikens marknadsandel, och tågtrafiken spelar en viktig roll bland annat för arbetspendlingen inom länet. Målet äratt effektivt möta den ökade efterfrågan och samtidigt nå målet om fler hållbara resor, säger Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.


Samlat grepp

Målbild 2040 för Region Östergötlands engagemang i regional tågtrafik är det första strategiska dokumentet som tar ett samlat grepp om tågtrafikens utveckling. Det utgår från målen som formulerats i framför allt det regionala utvecklingsprogrammet och det regionala trafikförsörjningsprogrammet inför 2030 och bygger på statistiska bedömningar av hur befolkningen och resandet i Östergötland kommer att utvecklas de närmaste 20 åren.

I förstudien till målbilden har man bland annat har intervjuat kommunerna i Östergötland och närliggande regionala kollektivtrafikmyndigheter om deras syn på tågtrafikens utveckling samt förslag till lösningar.

Pendel i fokus
Fokus för arbetet har enligt uppdraget varit Östgötapendelns utveckling men planen innefattar även en bedömning av kommande behov av tågtrafik mot Stockholm, Nyköping, Katrineholm, Örebro, Kalmar, Västervik och Jönköping. I målbilden ses Mjölby som en viktig knutpunkt för hela den västra länsdelen. Östgötapendeln ska stärkas med fortsatta avgångar varje kvart och man vill se två nya stationer, Åby och Linköping västra. Målbilden pekar också på vikten av samverkan mellan pendeln och regionaltåg för att på så sätt öka utbudet av tågresor.

Målbilden går nu ut på remiss till bland annat länets kommuner, intilliggande län, Trafikverket och andra intressenter innan en slutgiltig version antas under våren 2020.



Källa: Region Östergötland


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se