Facebook


Instagram

Samhällsekonomiskt lönsamt och tio gånger fler tågresenärer mellan Sverige och Norge


2017-06-20

Analysen visar på stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid och samhällsekonomisk nytta.
Bild:Oslo-Stockholm 2.55
Analysen visar på stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid och samhällsekonomisk nytta.

Om stråket Oslo-Stockholm med en restid på strax under tre timmar förverkligas kommer det få stora effekter för resande och tillgänglighet i regionen. Den analys som idag presenteras visar på att nästan nio miljoner resor skulle ske varje år i stråket och det gränsöverskridande resandet skulle öka dramatiskt.

- Dagens cirka 300 tusen resor per år med tåg över gränsen skulle om man genomförde projektet Oslo-Stockholm bli nästan 3 miljoner resor per år 2040. Det visar på vilken otroligt stor potential som finns i en bättre förbindelse mellan huvudstäderna, säger Jonas Karlsson VD för Oslo-Stockholm 2.55 AB.

Mer än en miljon flygresor skulle byta till tåget. Bara det minskar klimatpåverkan med över 60 tusen ton CO2 per år samtidigt som nästan 1,5 miljoner bilister skulle välja tåget eftersom deras restider ofta halveras jämfört med dagens restider med bil som ofta är jämförbara eller bättre än med tåg.

- Trots att det inte handlar om höghastighetståg så ökar tillgängligheten kraftigt. Idag är det för de flesta knappt möjligt att pendla mellan Örebro och Karlstad men med en ny förbindelse är det t ex möjligt att pendla från Karlstad till både Oslo och Västerås på en dryg timme.

Antalet arbetsplatser som går att nå inom en timme ökar med 90% i Örebro, Bostadsbyggandet i Västerås ökar med 7% samtidigt som värdet på befintliga fastigheter ökar. Det och mycket mer går att utläsa ur Nyttoanalysen. Men mest förvånande är kanske att den samhällsekonomiska kalkylen på projektet pekar på överskott. Att samhällsnyttan för projektet bedöms till 67 miljarder jämfört med byggkostnaden på 55 miljarder. Och till det ska läggas väsentliga godsnyttor.

- Att stora projekt som det här är i samhällsekonomisk balans eller till och med plus är mycket ovanligt men visar på projektets styrka, säger Anders Lundberg, seniorkonsult på Sweco, ansvarig för Nyttoanalysen.

Nyttoanalysen är resultatet av ett omfattande utredningsarbete och ett antal workshops tillsammans med företrädare för kommuner regioner och näringsliv som skett under våren. Slutrapporten är en viktig plattform för det fortsätta arbetet i projektet men den har också överlämnats till Trafikverket som underlag för deras arbete med att slutföra Åtgärdsvalsstudien för Stockholm-Oslo.

Källa: Oslo-Stockholm 2.55


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se