Facebook


Instagram

SJ håller tidtabellen bättre än vad svenskarna tror


2018-02-08

SJs vd Crister Fritzson.
Bild:SJ
SJs vd Crister Fritzson.

Sifo frågade tusen svenskar hur många av SJs tåg som håller tidtabellen. ”Hälften”, blev svaret. Den korrekta siffran är att nio av tio tåg är i tid. Bristen på kunskap gör att många väljer bort att resa miljövänligt på fel grunder.

- Det finns en skev bild om punktligheten på järnvägen. Om fler visste att de flesta tåg går i tid så skulle fler välja att resa hållbart, säger Crister Fritzson, vd för SJ.

Undersökningen visar att kunskapen om hur tågen håller tidtabellen är låg. I genomsnitt anger de tillfrågade att de tror att 53 procent av tågen håller tidtabellen. Var tredje tror att färre än 40 procent av tågen är i tid. De som reser mycket med SJ har en bättre bild, nämligen att 70 procent av tågen är tid.

Men även det är för lågt. Den verkliga siffran för helåret 2017 är 90 procent, en ökning med två procentenheter jämfört med 2016.

- Självklart skiljer det mellan olika sträckor och olika tågtyper, men nio av tio tåg är i tid. SJ är faktiskt lika bra på att hålla tidtabellen som världens punktligaste flygbolag, säger Crister Fritzson.

Världens punktligaste flygbolag 2017 redovisade nämligen också 90 procent. Då är ändå marginalen större inom flyget, som anser sig vara i tid när planet anländer inom 15 minuter efter utlovad tid. På järnvägen är toleransen bara fem minuter innan tåget räknas som försenat.

I undersökningen uppger var fjärde att de skulle resa mer med tåg om de var punktligare. Vilket tågen alltså är.

Det finns också en felaktig uppfattning om att tågen höll tiderna bättre förr. I genomsnitt var punktligheten på 1970- och 1980-talet omkring 70 procent och på 1990-talet omkring 85 procent. Bottennoteringen var 1980 då punktligheten var 53 procent. Alltså betydligt sämre än idag.

Av SJ-tågens förseningar orsakar SJ själva mindre än en tiondel, till exempel när tåg går sönder. Resten beror på brister i infrastrukturen, spårspring, olyckor eller väder som gör att Trafikverket tvingas stänga av järnvägen.

SJ har som ambition att tillsammans med resten av järnvägsbranschen fortsätta att öka punktligheten, där målet är 95 procent till 2020. Ett högt ställt mål.

Några av SJs åtgärder är upprustningen av X 2000, köp av nya snabbtåg och digitala lösningar som underlättar underhåll av tågen och förbättrad trafikinformation.

- Efter säkerhet är punktlighet viktigast för oss. Därför gör vi stora och små åtgärder för att få ännu fler tåg att gå i tid. Men det är tråkigt om folk väljer att resa mindre hållbart för att man har en felaktig uppfattning om SJ, säger Crister Fritzson.



Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se