Facebook


Instagram

SJ: Så ska Sveriges järnväg rustas för framtiden


2017-11-30

Bild:SJ

Det behövs en högre ambitionsnivå för att komma tillrätta med det stora kapacitetsunderskottet på järnvägen och samtidigt rusta befintliga järnvägar. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag.

Kapaciteten på den svenska järnvägen är låg i förhållande till de behov som finns redan i dag. Prognoserna pekar på att vi redan år 2035 kommer att vara närmare 12 miljoner svenskar. Det gör att Trafikverkets förslag i den nationella planen är otillräckligt.

-  Det krävs större satsningar på järnväg om vi ska kunna nå Sveriges ambitiösa miljömål. Samtidigt som vi ökar kapaciteten på våra järnvägar måste vi satsa pengar på att rusta upp våra befintliga banor, säger SJs strategi- och affärsutvecklingsdirektör Lena Herrman.

SJ menar att insatserna i den nationella planen borde prioriteras och planeras efter stråk, det vill säga sammanhållna sträckor istället för efter geografisk indelning.

Viktiga områden där SJ vill höja ambitionsnivån:

  • Standard- och kapacitetshöjande åtgärder bör göras på Stockholm-Oslo under perioden. Trots hög efterfrågan gör kapacitetsbristen redan i dag att det inte är möjligt att utöka trafiken.
  • Ökade kapacitetsförstärkningar på Västra och Södra Stambanorna krävs.
  • Västkustbanan bör skyndsamt uppgraderas till dubbelspår hela vägen och inte som planerat efter 2029. Redan i dag hade SJ kört fler avgångar om kapaciteten hade räckt till.
  • Fokus på byggandet av dubbelspår på Ostkustbanan.
  • Kapaciteten på de tre infarterna till Stockholm, Göteborg och Malmö behöver ökas på grund omfattande trafikering. Planerade satsningar som t ex Ostlänken, Västkustbanan, Lund-Hässleholm ökar belastningen ytterligare.
  • Arbetet med att uppgradera Västkustbanan till 250 km/h bör inledas under planperioden. Också dubbelspåret på Ostkustbanan bör planeras för minst 250 km/h. 
  • Ambitionsnivån för höghastighetsbanorna bör höjas. För att regeringens restidsmål ska realiseras och en stor arbetsmarknadsregion ska skapas i Södra Sverige behöver de byggas snabbt och för 320 km/h.



Källa: SJ

Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se