Facebook

Instagram

SJ: Så ska Sveriges järnväg rustas för framtiden


2017-11-30

Bild:SJ

Det behövs en högre ambitionsnivå för att komma tillrätta med det stora kapacitetsunderskottet på järnvägen och samtidigt rusta befintliga järnvägar. Det skriver SJ i sitt svar till regeringen på remissen om nationell plan för transportsystemet, som lämnas in i dag.

Kapaciteten på den svenska järnvägen är låg i förhållande till de behov som finns redan i dag. Prognoserna pekar på att vi redan år 2035 kommer att vara närmare 12 miljoner svenskar. Det gör att Trafikverkets förslag i den nationella planen är otillräckligt.

-  Det krävs större satsningar på järnväg om vi ska kunna nå Sveriges ambitiösa miljömål. Samtidigt som vi ökar kapaciteten på våra järnvägar måste vi satsa pengar på att rusta upp våra befintliga banor, säger SJs strategi- och affärsutvecklingsdirektör Lena Herrman.

SJ menar att insatserna i den nationella planen borde prioriteras och planeras efter stråk, det vill säga sammanhållna sträckor istället för efter geografisk indelning.

Viktiga områden där SJ vill höja ambitionsnivån:

  • Standard- och kapacitetshöjande åtgärder bör göras på Stockholm-Oslo under perioden. Trots hög efterfrågan gör kapacitetsbristen redan i dag att det inte är möjligt att utöka trafiken.
  • Ökade kapacitetsförstärkningar på Västra och Södra Stambanorna krävs.
  • Västkustbanan bör skyndsamt uppgraderas till dubbelspår hela vägen och inte som planerat efter 2029. Redan i dag hade SJ kört fler avgångar om kapaciteten hade räckt till.
  • Fokus på byggandet av dubbelspår på Ostkustbanan.
  • Kapaciteten på de tre infarterna till Stockholm, Göteborg och Malmö behöver ökas på grund omfattande trafikering. Planerade satsningar som t ex Ostlänken, Västkustbanan, Lund-Hässleholm ökar belastningen ytterligare.
  • Arbetet med att uppgradera Västkustbanan till 250 km/h bör inledas under planperioden. Också dubbelspåret på Ostkustbanan bör planeras för minst 250 km/h. 
  • Ambitionsnivån för höghastighetsbanorna bör höjas. För att regeringens restidsmål ska realiseras och en stor arbetsmarknadsregion ska skapas i Södra Sverige behöver de byggas snabbt och för 320 km/h.



Källa: SJ

Skriv ut



<span>MTR Express är nu certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 av LRQA Sverige AB.</span>
MTR Express är nu certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 av LRQA Sverige AB.

Sveriges bästa tågbolag nu ISO-certifierat

MTR Express har utsetts till Sveriges bästa tågbolag både 2016 och 2017 av Svenskt KvalitetsIndex (SKI). Nu får bolaget ytterligare ett kvitto på sin höga kvalitet...

Läs mer
lännen


Sveriges populäraste tåg får ny teknik

X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil på våra järnvägar. Nu...

Läs mer
DLMASKIN550
Kunskapsspåret ingår i Uppsalapaketet.

Uppsalapaketet innehåller historisk satsning på hållbart resande och bostäder

Efter avslutade förhandlingar mellan staten, Uppsala kommun och Region Uppsala kan de tre...

Läs mer

Surfa snabbare på Sveriges järnvägsstationer

Snabbtåg i all ära, nu ökar även den digitala hastigheten hos Jernhusens...

Läs mer

Trafikverkets förslag innebär färre tåg till Nyköping och hämmar Skavstas utveckling

Trafikverkets förslag är sämre för Nyköpingsborna, sämre för...

Läs mer


Upphandlingen av Krösatågstrafiken är klar

Hallandstrafiken har tillsammans med Jönköpings Länstrafik, Blekingetrafiken,...

Läs mer
<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

SJs nyheter i tågtidtabellen för 2018

På söndag börjar tågtidtabellen för 2018 att gälla. Här ä...

Läs mer


WSP vann ramavtal med norska Jernbanedirektoratet

WSP har tecknat ramavtal med norska Jernbanedirektoratet. Jernbanedirektoratet ansvarar för...

Läs mer


Sju län lämnar gemensamt trafiksvar

Sju län i Stockholm-Mälarregionen har enats om ett gemensamt svar på Trafikverkets...

Läs mer
Servicevärdarna på MTR Express ligger bakom idén att starta en insamling till Musikhjälpen.

MTR Express servicevärdar bakom innovativt samarbete med Musikhjälpen

Som första tågbolag i Sverige erbjuder MTR Express sina kunder möjligheten att...

Läs mer
Just nu pågår ett projekt på Pågatågen där tågvärdar bär kroppskameror i tjänsten. Projektet är en förebyggande trygghetsåtgärd för tågpersonalens arbetsmiljö ombord och utvärderingen av projektet har fått finansiering av Brottsförebyggande rådet.

BRÅ ser nationellt intresse i projekt med kroppskameror

Arriva får ekonomiskt stöd på 250 000 kronor från Brottsförebyggande...

Läs mer


Region Västerbotten vill öka tempot för Norrbotniabanans förverkligande

Den 31 augusti kom Trafikverkets förslag till en nationell transportplan för de nä...

Läs mer
När järnvägen genom Sundbyberg byggts ut kommer tågen gå i tunnel genom stadskärnan.

Längre järnvägstunnel utvecklar Sundbyberg

Trafikverket och Sundbybergs stad har slutit en överenskommelse om att utöka längden...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

EXTE

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

overaasen

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

veka360

FLA Geoprodukter

nordicroads360

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Comp-lux

Rondellenmaskin

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Maxi Grip

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Scandihall250

Staffare

Fann250

Trisses

ojsvagsystem250

Lifa250

Elpress 1

Elpress 2

eabussar250

Vitrea

Mobilaris250

Terrawing

Roxtec250Infra

ljusakuten
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se