Facebook

Instagram

SJs storsatsning på nattåg vinstlott för Örebro


2018-11-01

Fikamys i norra Sverige är vad som väntar örebroarna.
Bild: SJ
Fikamys i norra Sverige är vad som väntar örebroarna.

Att åka nattåg mellan Stockholm och Jämtland har blivit omåttligt populärt. I år har SJ haft en ökning av antalet resenärer på 33 procentjämfört med föregående år, den största ökningen i hela landet. SJ vill nu satsa ännu mer på nattågstrafik.
– Redan i somras utökades nattågstrafiken till att gå mellan Stockholm och Jämtland hela året. Från 9 december kommer vi även köra nattåg från Göteborg, via Örebro till både Jämtland och Norrland, året runt, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Bakgrunden till att Örebro får nattåg är dels att SJ gör en total förändring av trafiken så att tågen till och från Göteborg inte längre går via Stockholm, dels att Örebro som landets sjunde största stad är viktig för SJ.

– Nattågstrafiken till och från Jämtland har haft en helt fantastisk utveckling i år, men det vi nu ser är sannolikt bara början. Med nattåg från både Göteborg, Örebro och Stockholm 365 dagar om året kommer ännu fler upptäcka fördelarna med att resa på natten och komma fram utvilad tidigt på morgonen. En ledighet ska inte förkortas av resdagar, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

SJs storsatsning på nattåg beror delvis på en ökad efterfrågan, men också en tro på att resandet kommer att öka ytterligare, inte minst genom att säsongerna i Jämtland suddas ut alltmer. Sedan i somras går alla nattåg även till Åre och Duved, oavsett när på året resan sker.

– I exempelvis Åre ger sparad snö möjlighet att öppna säsongen för längdskidor andra helgen i oktober samtidigt som man kan se norrskenet, och det bara en vecka efter att mountainbikesäsongen avslutats. Många vill då kunna resa klimatsmart med tåg, även från Örebro, fortsätter Jan Kyrk.



Källa: SJ


Skriv ut



Djurhyllor ska skydda uttrarna över vägen

Uttrar och andra djur tycker inte alltid om att simma under broarna, men passerar bron uppe på vägbanan riskerar de att bli påkörda.

Uttrar och andra medelstora däggdjur ska skyddas från trafiken över väg- och järnvägsbroar i södra Sverige. Många av dessa djur tycker inte om att simma...

Läs mer
Maxi Grip
Eitech Engineering AB ansluter i januari 2019 till Omexom. VINCI Energies globala varumärke Omexom får därmed en flygande start i sin etablering på den svenska marknaden när även systerbolaget Infratek blir Omexom vid samma tidpunkt.

Eitechs kraft- och järnvägsverksamhet blir Omexom

Eitech Engineering AB anslöts under måndagen till Omexom som är VINCI Energies...

Läs mer
SBS Betong 550


Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar...

Läs mer
Uniteam
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
DLMASKIN550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
lännen
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se