Facebook


Instagram

SL köper in nya tåg till Roslagsbanan


2016-08-24

Stadler har fått uppdraget att tillverka 22 tåg som ska trafikera Roslagsbanan. Vagnarna ska utformas för att möta resenärernas behov av komfort, tillgänglighet och snabb av- och påstigning. Vagnarna kostar drygt 2 miljarder kronor.

Trafiknämnden i Stockholm läns landsting har idag, den 23 augusti, utsett Stadler till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya fordon, modell X15P, till Roslagsbanan.

– Nordostkommunerna i Stockholm växer kraftigt. Satsningen på nya tåg är helt nödvändig för att vi i framtiden ska kunna köra tätare trafik på banan, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef på trafikförvaltning och vd för AB SL. Vi har haft bra konkurrens i upphandlingen och är nöjda med resultatet. Stadler har lämnat det bästa anbudet utifrån pris och kvalitet.

Kraven har varit driftsäkra vagnar med bra tillgänglighet och en väl genomtänkt utformning. Tågen kommer vara tystare, ge plats för fler resenärer och vara snabbare än dagens tåg på Roslagsbanan.

– Stor vikt kommer att läggas på att göra vagnarna tillgängliga för alla. Även resenärer med funktionsnedsättning ska ha lätt att kliva ombord de nya vagnarna och det kommer finnas fler platser för barnvagnar och rullatorer, berättar Caroline Ottosson.

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Första leveransen är planerad till 2020 och trafikstarten sker 2021. När vagnarna är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att köra tågen i 10-minuterstrafik på de mest trafikerade delarna av banan. Det ingår även en option på ytterligare 45 tåg (135 vagnar).

Fakta: Om upphandlingen

  • Värdet på investeringen är ungefär 2 miljarder kronor
  • Vinnande anbudsgivare: Stadler
  • Övriga anbudsgivare som inkommit med anbud: Bombardier Transportation, Vossloh, CAF och PESA
  • Det mest fördelaktiga anbudet avgörs efter en viktning av pris och kvalitet.

Fakta: Om tågen X15P

  • Antal tåg: 22 stycken (66 vagnar, ett tåg består av tre sammansatta vagnar)
  • Option på ytterligare tåg: 45 (135 vagnar)
  • Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
  • Antal dörrpar: 12
  • Antal passagerare per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
  • Max tillåtna hastighet: 100 km/h.

Källa: SL

Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se