Facebook


Instagram

SL slår nationellt mål om punktlighet


2020-01-14

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Bild: Moderaterna
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Nu står det klart. SL:s pendeltåg slår rekord i punktlighet. Under 2019 var 93,6 procent av pendeltågen punktliga och inom tre minuter från avsatt tid. Räknar man med Trafikverkets mer generösa femminutersgräns slår SL det nationella målet och når 95,9  procent i punktliga tåg, enligt Trafikverkets preliminära siffror.

– SL är bland de bästa i klassen när det kommer till punktliga tåg. Det innebär att fler av våra resenärer kommer fram till jobb, utbildning och fritidssysslor jämfört med stora delar av övriga Sverige. Samtidigt finns inga skäl att slå sig till ro. Punktligheten måste upp ytterligare. Därför fortsätter vi arbetet för ännu fler tåg i tid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

När SL och exempelvis länder som Schweiz räknar förseningsminuter i tågtrafiken utifrån en gräns om tre minuter räknar staten och Trafikverket istället på fem minuter. Det innebär att ett tåg som i Schweiz räknas som sent räknas som punktligt i Sverige. På grund av att staten redovisar punktlighet på ett mer generöst sätt än SL så uppnår de en högre punktlighet än vad de skulle gjort med en snävare tidsspann. 

– Att regeringen valt att lägga ribban för tågtrafiken tydligt lägre än man gör i exempelvis Schweiz innebär att statistiken ser vackrare ut än den vardag som pendlarna möter. Det här måste förändras. Jag vill därför uppmana regeringen att höja och inte sänka kraven på järnvägen och dess punktlighet. Ett första tydligt steg på den vägen vore också enkelt: Börja mät punktlighet som SL och Schweiz, avslutar Kristoffer Tamsons.


Fakta:
I Storstockholms Lokaltrafik (SL) står pendeltågens dryga 140 miljoner årliga resor för drygt hälften av all persontågtrafik i landet.

Punktligheten för SL:s pendeltåg landade i fjol, 2019, på 93,6 procent. Året avslutade också starkt med en punktlighet på 95,5 i november och 94,1 i december. I jämförelse med helår 2018 har man haft en förbättring på 4 procentenheter 2019 jämfört med 2018.

Nota bene att SL mäter förseningar i 3 minuter. Det vill säga att om tåget är över tre minuter utanför avsatt tid så räknas det som försenat, jämfört med Trafikverket som mäter i fem minuter utanför avsatt tid. Om SL skulle använda sig av Trafikverkets mer generösa förseningsgräns så skulle 95,9 procent av alla SL-tåg vara i tid, enligt Trafikverkets preliminära siffror. 

Trafikverkets nationella mål om punktlighet säger att 95 procent av tågen ska vara i tid. Det innebär att SL slår det nationella målet om tågens punktlighet.



Källa: Moderaterna


Tipsa en vn Skriv ut





Infrakraft stärker sin närvaro i norra Sverige – vinner nytt uppdrag i Sundsvallsregionen

Infrakraft fortsätter sin etablering i norra Sverige. Nyligen tilldelades bolaget sitt fö...

Läs mer
Gen-monitoring
I Gagnef ersätts två plankorsningar med en trafiksäker passage under järnvägen. 

Svevia bygger ny passage under järnvägen i Gagnef

I Gagnef ska två plankorsningar längs Dalabanan mellan Borlänge och Mora rivas och...

Läs mer
\

En stabil inledning på 2025

Orderingången i det första kvartalet uppgick till 4,1 miljarder kronor (4,8), en...

Läs mer


Premiär för ny tågpendel mellan Valåsen Moelven AB och Hallands Hamnar Varberg

Idag den 11 april var det premiär för den nya järnvägspendeln mellan Valå...

Läs mer
<span>Tågtransport</span>

Norra Skog satsar på tåg – ökar järnvägstransporterna med 36 procent

Norra Skog stärker sin satsning på hållbara transporter genom att flytta allt mer...

Läs mer
<span>E09 Rosenlund</span>

Scaffolding Projects Sweden AB vinner strategiskt avtal för ställningsbyggnation för deletapp E09 Rosenlund inom Västlänken.

Scaffolding Projects Sweden AB har tilldelats avtal för ställningsbyggnation inom

Läs mer


Varför är livslängden för sliprar så viktig?

Sleepers är säkerhetsrelevanta komponenter i järnvägsverksamheten....

Läs mer
<span>Luleå Hamns järnväg ska rustas upp. Investeringen innebär färre tåg för transport av samma last. Det minskar miljöpåverkan och behovet av ytterligare investeringar i transportinfrastrukturen i regionen. </span>

133 miljoner kronor investeras i Luleå Hamns järnvägsanläggning

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat...

Läs mer
Järnvägsunderhåll och markanläggning

Eleda intensifierar sin satsning inom järnväg och förvärvar tre bolag

Sveriges ledande infrastrukturkoncern Eleda förvärvar Hanell Entreprenad AB och...

Läs mer
Järnvägs- och stadsutvecklingen i Hässleholms stad är ett särskilt fokusområde i samverkansöverenskommelsen mellan Hässleholms kommun och Trafikverket. 

Hässleholms kommun och Trafikverket stärker samverkan

Utvecklingen och stadsplaneringen i Hässleholms kommun behöver samordnas med utvecklingen...

Läs mer
Elmia Infra Rail är mässan med två dagar med järnvägens infrastruktur i fokus, inget annat. 

Elmia Infra Rail 2025 – en ny mässa som kopplar samman branschen

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober...

Läs mer


Mest lästa












HRC

Swescan

Proco Services
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se