Facebook

Instagram

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt


2018-06-19

<span class=\
Bild: Fabege
Visionsbild över nya Solna station.

<span class=\
Bild: Fabege
Hur det kan komma att se ut på Dalvägen vid tunnelbanestationen.

<span class=\
Bild: Fabege
Översiktsillustration över nya Solna station.

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till en attraktiv och trygg knutpunkt. Genom att överbrygga den fysiska barriär som utgörs av Ostkustbanan är ambitionen att länka samman stadsdelarna Hagalund och Arenastaden med Solna station.

– Med utvecklingen av Solna stationsområde bygger vi bort barriärer och bidrar till en mer sammanhållen stad. När stadsdelarna Arenastaden och Hagalund länkas samman Solna station skapas en tryggare, mer tillgänglig mötesplats, med plats för nya bostäder, arbetsplatser och ökat serviceutbud, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

En del av spårområdet däckas över
Ostkustbanan, som ligger i anslutning till Solna station, utgör idag en tydlig barriär för stadsdelarna Arenastaden och Hagalund. På de vältrafikerade spåren samsas såväl fjärr- och regionaltåg med pendeltåg och Arlanda Express.

Även om järnvägen idag tar stort utrymme, innebär den en stor potential för stationsområdet och stadsdelarna som regional knutpunkt. Målet är att länka samman dagens kollektivtrafikslag – alltså pendeltåg, tvärbana och bussar – med tunnelbanans nya gula linje till Arenastaden. Dessutom skapas en potentiell möjlighet för direkt anslutning till såväl regionaltåg som Arlanda Express.

En del av spårområdet däckas över för att skapa bättre tillgänglighet, smidigare kollektivtrafikflöden och tryggare ytor med närhet till både boende, service och arbetsplats. Syftet är också att skapa en bättre koppling mellan Arenastaden, Hagalund och Solna station.

Nya bostäder och arbetsplatser
En ny entré skapas till Arenastaden med nya bostäder och arbetsplatser. Överdäckningen av spåren och utvecklingen i stationsområdet innebär också ett ökat serviceutbud med fler caféer, restauranger och butiker – med andra ord fler naturliga mötesplatser i tryggare och mer levande stadskvarter. Förnyelsen innebär också att det ska bli lättare att ta sig mellan stadsdelar till fots eller på cykel.

Ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet
Syftet med förnyelsen av stationsområdet är också att öka trafiksäkerheten för alla trafikanter – kollektivtrafik, gång, bil och cykel. Därför genomförs en översyn av gatustrukturen i anslutning till Solna station. Råsta strandväg kommer att ersätta Dalvägen som områdets huvudgata, och Dalvägen blir istället en gåfartsgata. Anslutningen för bussar på Frösundaleden kan också förbättras genom förlängda och framflyttade hållplatser.

Beslut i kommunstyrelsen 18 juni
Nu tas de första stegen mot att förverkliga visionen för Solna stationsområde genom ett samarbete mellan Solna stad, Fabege och Skanska. Den 18 juni beslutade kommunstyrelsen om markanvisningar till Skanska på delar av kommunens fastigheter samt en principöverenskommelse med Fabege om utveckling av kvarteren Farao och Kairo i Arenastaden. Detta innebär också att Fabege bidrar till Solna stads medfinansiering av den nya tunnelbanan.



Källa: Solna Stad

Skriv ut





Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Ventilationssystem som är sparsamma vad gäller energianvändning, inte tar upp onödig plats, har låg ljudnivå och lång livslängd har blivit en viktig del av...

Läs mer
lännen
<span>På InnoTrans i Berlin den 18-21 september presenteras en ny fläkt för kylning av frekvensomriktare.</span>

ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägsapplikationer på mässan InnoTrans

Det ställs stora krav på kvalitet och tillförlitlighet hos fläktar och...

Läs mer
DLMASKIN550


Världspremiär:

Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största jä...

Läs mer


Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i...

Läs mer

Landskrona uppmanar danska politiker att utreda Europaspåret

Torsdagen den 13 september träffade företrädare för Landskrona stad...

Läs mer

Peab bygger Bergsåker triangelspår

Peab har fått uppdraget att bygga en ny järnvägsanslutning väster om Sundsvall...

Läs mer
Antalet regionala resor på järnväg har ökat med fem procen mellan år 2016 och 2017.

Ökat regionalt resande på järnvägen 2017

2017 ökade antalet resor på järnväg med 4 procent, jämfört med...

Läs mer
Provtagning av förorenade massor.

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas....

Läs mer


Powerbox lanserar precharger lösning för järnvägsapplikationer på Innotrans 2018

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer...

Läs mer


Ta spårvagnen till nya hållplatsen T-Centralen

Med start den 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde...

Läs mer
<span class=\

Ramirent blir helhetsleverantör till Västlänken i Göteborg

NCC och Ramirent har inlett ett nära samarbete gällande arbetet med Västlänkens...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se