Facebook

Instagram

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt


2018-06-19

<span class=\
Bild: Fabege
Visionsbild över nya Solna station.

<span class=\
Bild: Fabege
Hur det kan komma att se ut på Dalvägen vid tunnelbanestationen.

<span class=\
Bild: Fabege
Översiktsillustration över nya Solna station.

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till en attraktiv och trygg knutpunkt. Genom att överbrygga den fysiska barriär som utgörs av Ostkustbanan är ambitionen att länka samman stadsdelarna Hagalund och Arenastaden med Solna station.

– Med utvecklingen av Solna stationsområde bygger vi bort barriärer och bidrar till en mer sammanhållen stad. När stadsdelarna Arenastaden och Hagalund länkas samman Solna station skapas en tryggare, mer tillgänglig mötesplats, med plats för nya bostäder, arbetsplatser och ökat serviceutbud, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

En del av spårområdet däckas över
Ostkustbanan, som ligger i anslutning till Solna station, utgör idag en tydlig barriär för stadsdelarna Arenastaden och Hagalund. På de vältrafikerade spåren samsas såväl fjärr- och regionaltåg med pendeltåg och Arlanda Express.

Även om järnvägen idag tar stort utrymme, innebär den en stor potential för stationsområdet och stadsdelarna som regional knutpunkt. Målet är att länka samman dagens kollektivtrafikslag – alltså pendeltåg, tvärbana och bussar – med tunnelbanans nya gula linje till Arenastaden. Dessutom skapas en potentiell möjlighet för direkt anslutning till såväl regionaltåg som Arlanda Express.

En del av spårområdet däckas över för att skapa bättre tillgänglighet, smidigare kollektivtrafikflöden och tryggare ytor med närhet till både boende, service och arbetsplats. Syftet är också att skapa en bättre koppling mellan Arenastaden, Hagalund och Solna station.

Nya bostäder och arbetsplatser
En ny entré skapas till Arenastaden med nya bostäder och arbetsplatser. Överdäckningen av spåren och utvecklingen i stationsområdet innebär också ett ökat serviceutbud med fler caféer, restauranger och butiker – med andra ord fler naturliga mötesplatser i tryggare och mer levande stadskvarter. Förnyelsen innebär också att det ska bli lättare att ta sig mellan stadsdelar till fots eller på cykel.

Ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet
Syftet med förnyelsen av stationsområdet är också att öka trafiksäkerheten för alla trafikanter – kollektivtrafik, gång, bil och cykel. Därför genomförs en översyn av gatustrukturen i anslutning till Solna station. Råsta strandväg kommer att ersätta Dalvägen som områdets huvudgata, och Dalvägen blir istället en gåfartsgata. Anslutningen för bussar på Frösundaleden kan också förbättras genom förlängda och framflyttade hållplatser.

Beslut i kommunstyrelsen 18 juni
Nu tas de första stegen mot att förverkliga visionen för Solna stationsområde genom ett samarbete mellan Solna stad, Fabege och Skanska. Den 18 juni beslutade kommunstyrelsen om markanvisningar till Skanska på delar av kommunens fastigheter samt en principöverenskommelse med Fabege om utveckling av kvarteren Farao och Kairo i Arenastaden. Detta innebär också att Fabege bidrar till Solna stads medfinansiering av den nya tunnelbanan.



Källa: Solna Stad

Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se