Facebook

Instagram

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt


2018-06-19

<span class=\
Bild: Fabege
Visionsbild över nya Solna station.

<span class=\
Bild: Fabege
Hur det kan komma att se ut på Dalvägen vid tunnelbanestationen.

<span class=\
Bild: Fabege
Översiktsillustration över nya Solna station.

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till en attraktiv och trygg knutpunkt. Genom att överbrygga den fysiska barriär som utgörs av Ostkustbanan är ambitionen att länka samman stadsdelarna Hagalund och Arenastaden med Solna station.

– Med utvecklingen av Solna stationsområde bygger vi bort barriärer och bidrar till en mer sammanhållen stad. När stadsdelarna Arenastaden och Hagalund länkas samman Solna station skapas en tryggare, mer tillgänglig mötesplats, med plats för nya bostäder, arbetsplatser och ökat serviceutbud, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

En del av spårområdet däckas över
Ostkustbanan, som ligger i anslutning till Solna station, utgör idag en tydlig barriär för stadsdelarna Arenastaden och Hagalund. På de vältrafikerade spåren samsas såväl fjärr- och regionaltåg med pendeltåg och Arlanda Express.

Även om järnvägen idag tar stort utrymme, innebär den en stor potential för stationsområdet och stadsdelarna som regional knutpunkt. Målet är att länka samman dagens kollektivtrafikslag – alltså pendeltåg, tvärbana och bussar – med tunnelbanans nya gula linje till Arenastaden. Dessutom skapas en potentiell möjlighet för direkt anslutning till såväl regionaltåg som Arlanda Express.

En del av spårområdet däckas över för att skapa bättre tillgänglighet, smidigare kollektivtrafikflöden och tryggare ytor med närhet till både boende, service och arbetsplats. Syftet är också att skapa en bättre koppling mellan Arenastaden, Hagalund och Solna station.

Nya bostäder och arbetsplatser
En ny entré skapas till Arenastaden med nya bostäder och arbetsplatser. Överdäckningen av spåren och utvecklingen i stationsområdet innebär också ett ökat serviceutbud med fler caféer, restauranger och butiker – med andra ord fler naturliga mötesplatser i tryggare och mer levande stadskvarter. Förnyelsen innebär också att det ska bli lättare att ta sig mellan stadsdelar till fots eller på cykel.

Ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet
Syftet med förnyelsen av stationsområdet är också att öka trafiksäkerheten för alla trafikanter – kollektivtrafik, gång, bil och cykel. Därför genomförs en översyn av gatustrukturen i anslutning till Solna station. Råsta strandväg kommer att ersätta Dalvägen som områdets huvudgata, och Dalvägen blir istället en gåfartsgata. Anslutningen för bussar på Frösundaleden kan också förbättras genom förlängda och framflyttade hållplatser.

Beslut i kommunstyrelsen 18 juni
Nu tas de första stegen mot att förverkliga visionen för Solna stationsområde genom ett samarbete mellan Solna stad, Fabege och Skanska. Den 18 juni beslutade kommunstyrelsen om markanvisningar till Skanska på delar av kommunens fastigheter samt en principöverenskommelse med Fabege om utveckling av kvarteren Farao och Kairo i Arenastaden. Detta innebär också att Fabege bidrar till Solna stads medfinansiering av den nya tunnelbanan.



Källa: Solna Stad

Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se