Facebook

Instagram

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt


2018-06-19

<span class=\
Bild: Fabege
Visionsbild över nya Solna station.

<span class=\
Bild: Fabege
Hur det kan komma att se ut på Dalvägen vid tunnelbanestationen.

<span class=\
Bild: Fabege
Översiktsillustration över nya Solna station.

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till en attraktiv och trygg knutpunkt. Genom att överbrygga den fysiska barriär som utgörs av Ostkustbanan är ambitionen att länka samman stadsdelarna Hagalund och Arenastaden med Solna station.

– Med utvecklingen av Solna stationsområde bygger vi bort barriärer och bidrar till en mer sammanhållen stad. När stadsdelarna Arenastaden och Hagalund länkas samman Solna station skapas en tryggare, mer tillgänglig mötesplats, med plats för nya bostäder, arbetsplatser och ökat serviceutbud, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.

En del av spårområdet däckas över
Ostkustbanan, som ligger i anslutning till Solna station, utgör idag en tydlig barriär för stadsdelarna Arenastaden och Hagalund. På de vältrafikerade spåren samsas såväl fjärr- och regionaltåg med pendeltåg och Arlanda Express.

Även om järnvägen idag tar stort utrymme, innebär den en stor potential för stationsområdet och stadsdelarna som regional knutpunkt. Målet är att länka samman dagens kollektivtrafikslag – alltså pendeltåg, tvärbana och bussar – med tunnelbanans nya gula linje till Arenastaden. Dessutom skapas en potentiell möjlighet för direkt anslutning till såväl regionaltåg som Arlanda Express.

En del av spårområdet däckas över för att skapa bättre tillgänglighet, smidigare kollektivtrafikflöden och tryggare ytor med närhet till både boende, service och arbetsplats. Syftet är också att skapa en bättre koppling mellan Arenastaden, Hagalund och Solna station.

Nya bostäder och arbetsplatser
En ny entré skapas till Arenastaden med nya bostäder och arbetsplatser. Överdäckningen av spåren och utvecklingen i stationsområdet innebär också ett ökat serviceutbud med fler caféer, restauranger och butiker – med andra ord fler naturliga mötesplatser i tryggare och mer levande stadskvarter. Förnyelsen innebär också att det ska bli lättare att ta sig mellan stadsdelar till fots eller på cykel.

Ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet
Syftet med förnyelsen av stationsområdet är också att öka trafiksäkerheten för alla trafikanter – kollektivtrafik, gång, bil och cykel. Därför genomförs en översyn av gatustrukturen i anslutning till Solna station. Råsta strandväg kommer att ersätta Dalvägen som områdets huvudgata, och Dalvägen blir istället en gåfartsgata. Anslutningen för bussar på Frösundaleden kan också förbättras genom förlängda och framflyttade hållplatser.

Beslut i kommunstyrelsen 18 juni
Nu tas de första stegen mot att förverkliga visionen för Solna stationsområde genom ett samarbete mellan Solna stad, Fabege och Skanska. Den 18 juni beslutade kommunstyrelsen om markanvisningar till Skanska på delar av kommunens fastigheter samt en principöverenskommelse med Fabege om utveckling av kvarteren Farao och Kairo i Arenastaden. Detta innebär också att Fabege bidrar till Solna stads medfinansiering av den nya tunnelbanan.



Källa: Solna Stad

Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se