Facebook

Instagram
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”


2018-06-19

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.
Bild: Fredrik Hjerling
Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr kraftigt försenade då de egentligen redan skulle varit i drift. Inte heller kommer de inte innebära den modernisering av tunnelbanan som ett växande Stockholm behöver, menar han.
– Nu blir det lite som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Den första av de nya tunnelbanevagnarna som heter C30 har nu levererats till SL. Den är på många sätt bättre än de vagnar vi har idag, men tyvärr kommer SL inte kunna använda dem som de supertunnelbanetåg de skulle kunna vara. För att tågen ska komma till sin rätt behövs ett signalsystem som möjliggör automatisk drift. MP kräver därför att det görs en ny upphandling kring automatisk drift.

– Självklart skulle det nya signalsystemet varit på plats nu. Det skulle ha minskat trängseln rejält på röda linjen genom att radikalt öka antalet avgångar. Nu får vi nöja oss med finare vagnar, men förlorar själva vinsten med de vagnar SL köpt in, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet är även kritisk till att tågen är färre till antalet än det från början var tänkt och inte följer intentionerna i Stockholmsöverenskommelsen. Tågen är också försenade. Tågen skulle redan börjat rulla ifjol.

– Landstinget fick i avtalet betalt för att köpa in nya fordon till de förlängda tunnelbanelinjerna men istället har nu SL valt att ha kvar de gamla tågen till 2032, säger Tomas Eriksson (MP).





Källa:  Miljöpartiet


Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se