Facebook


Instagram

Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”


2018-06-19

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.
Bild: Fredrik Hjerling
Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr kraftigt försenade då de egentligen redan skulle varit i drift. Inte heller kommer de inte innebära den modernisering av tunnelbanan som ett växande Stockholm behöver, menar han.
– Nu blir det lite som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Den första av de nya tunnelbanevagnarna som heter C30 har nu levererats till SL. Den är på många sätt bättre än de vagnar vi har idag, men tyvärr kommer SL inte kunna använda dem som de supertunnelbanetåg de skulle kunna vara. För att tågen ska komma till sin rätt behövs ett signalsystem som möjliggör automatisk drift. MP kräver därför att det görs en ny upphandling kring automatisk drift.

– Självklart skulle det nya signalsystemet varit på plats nu. Det skulle ha minskat trängseln rejält på röda linjen genom att radikalt öka antalet avgångar. Nu får vi nöja oss med finare vagnar, men förlorar själva vinsten med de vagnar SL köpt in, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet är även kritisk till att tågen är färre till antalet än det från början var tänkt och inte följer intentionerna i Stockholmsöverenskommelsen. Tågen är också försenade. Tågen skulle redan börjat rulla ifjol.

– Landstinget fick i avtalet betalt för att köpa in nya fordon till de förlängda tunnelbanelinjerna men istället har nu SL valt att ha kvar de gamla tågen till 2032, säger Tomas Eriksson (MP).





Källa:  Miljöpartiet


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se