Facebook

Instagram
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”


2018-06-19

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.
Bild: Fredrik Hjerling
Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr kraftigt försenade då de egentligen redan skulle varit i drift. Inte heller kommer de inte innebära den modernisering av tunnelbanan som ett växande Stockholm behöver, menar han.
– Nu blir det lite som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Den första av de nya tunnelbanevagnarna som heter C30 har nu levererats till SL. Den är på många sätt bättre än de vagnar vi har idag, men tyvärr kommer SL inte kunna använda dem som de supertunnelbanetåg de skulle kunna vara. För att tågen ska komma till sin rätt behövs ett signalsystem som möjliggör automatisk drift. MP kräver därför att det görs en ny upphandling kring automatisk drift.

– Självklart skulle det nya signalsystemet varit på plats nu. Det skulle ha minskat trängseln rejält på röda linjen genom att radikalt öka antalet avgångar. Nu får vi nöja oss med finare vagnar, men förlorar själva vinsten med de vagnar SL köpt in, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet är även kritisk till att tågen är färre till antalet än det från början var tänkt och inte följer intentionerna i Stockholmsöverenskommelsen. Tågen är också försenade. Tågen skulle redan börjat rulla ifjol.

– Landstinget fick i avtalet betalt för att köpa in nya fordon till de förlängda tunnelbanelinjerna men istället har nu SL valt att ha kvar de gamla tågen till 2032, säger Tomas Eriksson (MP).





Källa:  Miljöpartiet


Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se