Facebook

Instagram
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”


2018-06-19

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.
Bild: Fredrik Hjerling
Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr kraftigt försenade då de egentligen redan skulle varit i drift. Inte heller kommer de inte innebära den modernisering av tunnelbanan som ett växande Stockholm behöver, menar han.
– Nu blir det lite som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Den första av de nya tunnelbanevagnarna som heter C30 har nu levererats till SL. Den är på många sätt bättre än de vagnar vi har idag, men tyvärr kommer SL inte kunna använda dem som de supertunnelbanetåg de skulle kunna vara. För att tågen ska komma till sin rätt behövs ett signalsystem som möjliggör automatisk drift. MP kräver därför att det görs en ny upphandling kring automatisk drift.

– Självklart skulle det nya signalsystemet varit på plats nu. Det skulle ha minskat trängseln rejält på röda linjen genom att radikalt öka antalet avgångar. Nu får vi nöja oss med finare vagnar, men förlorar själva vinsten med de vagnar SL köpt in, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet är även kritisk till att tågen är färre till antalet än det från början var tänkt och inte följer intentionerna i Stockholmsöverenskommelsen. Tågen är också försenade. Tågen skulle redan börjat rulla ifjol.

– Landstinget fick i avtalet betalt för att köpa in nya fordon till de förlängda tunnelbanelinjerna men istället har nu SL valt att ha kvar de gamla tågen till 2032, säger Tomas Eriksson (MP).





Källa:  Miljöpartiet


Skriv ut





Upptäck ebm-papst i applikationer - Transportteknik

Ventilationssystem som är sparsamma vad gäller energianvändning, inte tar upp onödig plats, har låg ljudnivå och lång livslängd har blivit en viktig del av...

Läs mer
lännen
<span>På InnoTrans i Berlin den 18-21 september presenteras en ny fläkt för kylning av frekvensomriktare.</span>

ebm-papst visar ny fläkt för kylning av järnvägsapplikationer på mässan InnoTrans

Det ställs stora krav på kvalitet och tillförlitlighet hos fläktar och...

Läs mer
DLMASKIN550


Världspremiär:

Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största jä...

Läs mer


Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i...

Läs mer

Landskrona uppmanar danska politiker att utreda Europaspåret

Torsdagen den 13 september träffade företrädare för Landskrona stad...

Läs mer

Peab bygger Bergsåker triangelspår

Peab har fått uppdraget att bygga en ny järnvägsanslutning väster om Sundsvall...

Läs mer
Antalet regionala resor på järnväg har ökat med fem procen mellan år 2016 och 2017.

Ökat regionalt resande på järnvägen 2017

2017 ökade antalet resor på järnväg med 4 procent, jämfört med...

Läs mer
Provtagning av förorenade massor.

Äntligen ska Slagnäs bangård saneras

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas....

Läs mer


Powerbox lanserar precharger lösning för järnvägsapplikationer på Innotrans 2018

Powerbox, ett av Europas största strömförsörjningsföretag och sedan mer...

Läs mer


Ta spårvagnen till nya hållplatsen T-Centralen

Med start den 3 september går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde...

Läs mer
<span class=\

Ramirent blir helhetsleverantör till Västlänken i Göteborg

NCC och Ramirent har inlett ett nära samarbete gällande arbetet med Västlänkens...

Läs mer


Mest lästa











Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se