Facebook


Instagram

Spektakulär depå för södra Sveriges modernaste spårvagnar


2021-05-11

Bild: SAPA

Bild: SAPA

Bild: SAPA

Bild: SAPA

Stadsutvecklingen är viktig för att skapa jobb, boende och är i många olika aspekter avgörande för att underlätta livet i ett samhälle. Lund satsar stort på stadsutvecklingen, och visionen är att staden ska växa med 50 000 invånare de närmsta decennierna.

Spårvagnar är det nya i Skåne, och det är ett helt nytt sätt att resa på i Lund. Staden bygger ett sista stopp på den sprillans nya spårvagnslinjen som kommer att passera mellan Lund C och ESS. Stadsutvecklingen kommer att ske längs med spårvägen, kommunerna kommer att bli tätare, de kommer att förnyas och de kommer att fortsätta att växa.

– Under modellarbetet med fasaden blev vi faktiskt inspirerade av ett vikt pappersark, det må låta banalt men det var faktiskt så det gick till. Vi ville ha en fasad som gav en viss mönsterverkan, och på något sätt var utmanande, så vi vek plåten likt det veckade arket, säger Nils-Olof Ljunggren, Arkitekt SAR/MSA.

Spårvägen är en 5,5 kilometer lång kärna i den progressiva landsbygden i Skåne, och ett par av de 9 stoppen är de största knutpunkterna i kollektivtrafiken. Som ett sista stopp har en modern depå byggts bestående av 4000 m² utrymmen för dagligt underhåll, städning, verkstad och kontor för trafikledning. Byggnaden är bland annat klädd i fasader från SAPA.

– Detta är en fantastisk byggnation och vi på SAPA är stolta att få vara en pusselbit i projektet, där man siktar framåt och satsar på en modern depå för kollektivtrafiken, säger Mattias Jansson, Försäljningschef hos SAPA Sverige.

Den spektakulära spårvagnsdepån ritad av Tengbom kommer att vara hemmabasen för Lunds sju spårvagnar som alla är uppkallade baserat på anknytning till staden – Sfnixen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus och Åsa-Hanna.  Alla dessa namn berättar var för sig en unik historia om Lund. Och visst vill vi ta en tur med någon av dessa så snart möjligt?

– Den stora utmaningen för projektet har handlat om lösa infästningar och att dimensionera profiler, och det är kul att det är ett stort uppmärksammat landmärke intill två stycken andra stora landmärken i Lund som ex MAX IV och ESS. Det unika med just det här projektet är att det är ett stort välvt parti med stora glas, säger Jonny Englund, projektledare på Alab Aluman.


Fakta: Spårvägsdepån
Arkitekt: Tengbom
Byggherre: Region Skåne / Lunds Kommun
Byggentreprenör: NCC Building Sweden
Metallbyggare: Alab Aluman AB
SAPA produkter: Fasad 4150, Dörr 2086, Fönster 1086
Foto: Magnus Bogren, Bogrens Glasmästeri AB


Källa: SAPA


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se