Facebook


Instagram

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn


2019-02-19

Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).
Bild: Göteborgs Hamn AB
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg. Siffrorna var som starkast under årets sista kvartal då järnvägsburet containergods ökade med hela 27 procent.
– Att det långväga godset kommer tillbaka i allt högre takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.

Under året som gick ökade containervolymerna på järnväg in eller ut ur Göteborgs hamn med 13 procent. Volymerna ökade under året för att vara som starkast under sista kvartalet, då med en ökning om hela 27 procent.

Ökningen ska ställas mot det volymtapp som skedde mot bakgrund av de arbetsmarknadskonflikter som påverkade containerterminalen i Göteborgs hamn under 2017. Sedan dess har volymerna återhämtat sig succesivt – både de närliggande lastbilsvolymerna och sedermera även järnvägsgodset som oftast är långväga.

– Det närliggande godset kom tillbaka tidigt medan det långväga järnvägsburna godset har tagit lite längre tid. Att järnvägsvolymerna nu kommer tillbaka i stigande takt är en tydlig signal om att förtroendet för containerterminalen växer i hela landet, säger Claes Sundmark, affärsområdeschef på Göteborgs Hamn AB.


Högt tryck i omlastningsterminalerna

Mycket av det långväga exportgodset består av svenska basindustrivaror som stål, papper och trä. Detta fraktas i regel på tåg från inlandet eller ostkusten till Göteborgs hamn för vidare transport sjövägen till exportmarknader på kontinenten.

Ofta behöver godset lastas om till containrar i någon av Göteborgs hamns tre omlastningsterminaler i anslutning till containerterminalen. Omlastningen av sågade trävaror som byter transportslag mellan tåg och fartyg i Göteborgs hamn sköts till största del av operatören Mimab. Där har hanteringen ökat med närmare 20 procent för helåret 2018 jämfört med föregående år, och även hos Mimab var volymerna som störst under det fjärde kvartalet.

– Vi hade ett väldigt bra år och i synnerhet en fin höst där vi hade fullt upp, och trenden har hållit i sig in i 2019 med fortsatt stora volymer. Vi ser heller ingen tendens till avmattning framöver, snarare möjligheter till ytterligare ökning, säger Michael Bergman, VD på Mimab.


Hög andel järnväg internationellt

Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg. För 2018 var siffran 59 procent i förhållande till containers på fartyg.



Källa: Göteborgs hamn


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se