Facebook


Instagram

Strängbetong levererar brobalkar till ny bro i Härnösand


2018-08-14

<span class=\
Bild: Consolis
Montage av en ZIP-balk hos Strängbetongs systerföretag Spanbeton i Nederländerna.

Strängbetong har fått förtroendet att leverera prefabricerade brobalkar till den nya bro som ska gå över järnvägen i centrala Härnösand. Att använda prefabricerade brobalkar är ett nytt sätt att bygga broar i Sverige.

Järnvägsviadukten på Ådalsvägen i Härnösand är utsliten och det är Svevia som ska riva den befintliga bron och bygga den nya. Februari 2019 planeras den nya bron komma på plats.

Annan metod
Metoden att bygga broar med prefabricerade balkar är ny i Sverige; vanligtvis platsgjuter man broar. Strängbetong har anpassat ett brokoncept till den svenska marknaden som systerföretaget Spanbeton i Nederländerna har utvecklat.

– Konceptet innebär att brobalkar tillverkas inomhus och transporteras till platsen där bron ska monteras. När balkarna är monterade kan nästa entreprenör direkt inleda arbetet med att etablera brobanan, berättar Sven-Elof Enlund,  affärsansvarig Broar.

Kortare montagetid
Strängbetong har fått uppdraget att leverera totalt 11 balkar: nio sk ZIP-balkar och två kantbalkar, med en längd på 22 meter. Kantbalkarna kommer att vara försedda med skyddsräcken så att Svevia direkt kan påbörja sina arbeten med brobanegjutningen.

En av fördelarna med prefabricerade brobalkar är den betydligt kortare montagetiden. Montage kan ske nätter och helger och på så vis minimeras påverkan på trafikflödet.

– Det avgörande till vår fördel, var framförallt de högt ställda krav från Trafikverket om minimala avstängningar av järnvägen under byggskedet. Man kommer endast att få stänga av all järnvägstrafik under max 2 helger. Då passar vår metod med prefab perfekt, säger Sven-Olof Enlund.




Källa: Consolis


Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se