Facebook


Instagram

Sveriges modernaste tågdepå - en dröm för den tågfrälste


2020-05-20

Bild: Region Skåne

Nu är den nya toppmoderna tågdepån utanför Hässleholm klar. Depån är en anläggning för service, reparation, städning och tvätt av de svenska Öresundstågen. COWI har, på uppdrag av Region Skåne, ansvarat för projektering av alla markarbeten vid depån.

– För den tågfrälste är detta som en dröm, det finns så många spår in till depån. På COWI har vi arbetat med allting som är utanför byggnaderna – alla vägar, järnvägar och underhållssystem. Det har varit ett oerhört roligt projekt att arbeta med, säger Erik Gotthardsson, uppdragsledare på COWI.

Idag körs Öresundstågen till Köpenhamn för underhåll. Den nya anläggningen i Kärråkra utanför Hässleholm ska skapa större flexibilitet, spara tid och bidra till ett kostnadseffektivt underhåll av de 111 svenska Öresundstågen. I Hässleholm får depån ett strategiskt bra läge eftersom staden är en knutpunkt för tåg i södra Sverige.


Tågtrafiken ska fungera smidigare
Med en depå för service av tågen i Sverige istället för i Danmark ska Skånes infrastrukturkapacitet stärkas och tågtrafiken fungera smidigare. Depån är tänkt att förkorta servicetiden för tågen avsevärt och fler vagnar kommer att finnas ute i trafik, vilket bidrar till att trängseln på populära avgångar minskar. Dessutom kommer den ge 150 fler jobb i Hässleholm. Tågdepån invigs i slutet av maj.

– För Region Skåne är det ett unikt byggprojekt eftersom vår kärnverksamhet vanligtvis är att bygga sjukhus. Depån kommer få en stor betydelse för kollektivtrafiken i södra Sverige och förhoppningsvis kommer resenärerna uppleva en förbättrad tågtrafik, säger Peter Tjörnhagen, huvudprojektledare för Hässleholmsdepån på Region Skåne.

Området för depån är 22 hektar och bestod tidigare av skog och åker. Anläggningen har 41 växlar, rymmer närmare en mil järnvägsspår och har plats för cirka 50 tåg samtidigt, vilket gör den till en av de mest effektiva tågdepåerna i Europa.

COWI har ansvarat för projektering av program- & systemhandling, förfrågningsunderlag och bygghandling för alla markarbeten, och har bidragit med kompetens inom VA, kanalisation, mark, geoteknik, hydrogeologi, väg, miljö och kulturmiljö. COWI har även bistått med projekteringsledning.

Från den 1 juni kommer inflyttningsperioden börja och trafikstart för tågen in i depån är i december 2020.


Fakta om Hässleholmsdepån

  • Omfattar 22 hektar mark.
  • Fyra byggnader med en sammanlagd storlek på 26 000 kvadratmeter.
  • Ca 10 kilometer spår och 41 växlar på depåområdet.
  • 1,5 miljarder i totalkostnad.
  • Ska serva Öresundståg och ersätter dagens verkstad utanför Köpenhamn. Depån kan även ta emot pågatåg.
  • 36 uppställningsplatser, varav 18 platser har plattform samt möjlighet för vattentryckning & fekaliehantering.

Källa: COWI

Skriv ut



Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.
Spara lyft av tunga laster: 120 t SENNEBOGEN 6113 E teleskopisk bandkran är ett den perfekta lösningen under högspänningsledningar på 225,000 volt.

Här är den enda kranen som uppfyller kraven för Paris tunnelbaneutbyggnad

Med en lyftkapacitet på 120 t var den kraftfulla teleskopiska bandkranen SENNEBOGEN 6113 E den idealiska partnern för kranhyreskunder som ENCO, som kunde hyra ut kranen till Sefi-Intrafor...

Läs mer
Tammermatic
Epiroc samarbetar med ABB för att utveckla e-drivlinan för Railcares batteridrivna fordon för alla tillämpningar inom järnvägsunderhåll.

ABB är med på hållbarhetståget med världens första utsläppsfria fordon för järnvägsunderhåll

Epiroc har samarbetat med ABB för att utveckla e-drivlinan till Railcares batteridrivna fordon...

Läs mer
Malux  järnväg

Omfattande spårbyte på Nygatan

Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och behöver ersättas med nya....

Läs mer
iNFOSPREAD
MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror.

MTRX punktligast mellan Stockholm och Göteborg 2020 med rekordsiffror

MTRX var återigen punktligast på sträckan mellan Stockholm och Göteborg...

Läs mer
Zinga


Grön el till alla tåg på Øresundsbron

Varje tåg som rullar över Øresundsbrons järnväg drivs nu på...

Läs mer
RSAB


Rejlers förvärvar KANtech i Norge och stärker positionen inom järnväg

Rejlers förvärvar 100 procent av aktierna i det norska teknikkonsultföretaget...

Läs mer
SBS Betong 550


Transitio och Västtrafik förlänger avtal med MTR Tech

Sedan två år underhåller MTR Tech traktionsmotorer för både Transitios...

Läs mer
Europakorridoren
Pendeltåg i antågande.

Punktligaste november någonsin i pendeltågens historia

2020 har hittills varit ett rekordår för pendeltågens punktlighet*, där...

Läs mer
Westmatic 550
Nu börjar Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express, ta form i Tyskland. Det första tåget börjar testköras nu i veckan.

Västtrafiks nya tåg börjar testköras

Nu i veckan rullar det första av Västtrafiks 45 nya snabbtåg ut på testbana i...

Läs mer
Kregis 550

Stor satsning på järnvägen i södra Norrland och Dalarna 2021

Just nu rustas järnvägen i Sverige som aldrig förr. Nästa år kommer...

Läs mer
DLMASKIN550
Pierre Sandberg, förbundsdirektör Tågföretagen.

Tåg­företagen tecknar nytt avtal för Spårtrafik

Tillsammans med SEKO, ST, SRAT och Sveriges Ingenjörer har Tågföretagen kommit...

Läs mer
lännen


Premiär för SJs nya nattåg mellan Göteborg/Stockholm och Umeå

På söndag kväll 13 december rullar tre nattåg ut från Göteborg,...

Läs mer
Vattenfall
Från och med på söndag kommer Skånetrafikens Pågatåg att trafikera Lommabanan. En viktig milstolpe för utvecklingen av pendlingstrafiken i hela västra Skåne.

Snart rullar efterlängtade Pågatåg på Lommabanan

Söndagen den 13 december klockan 06.32 lämnar det första Pågatåget...

Läs mer
Zugol 550


Mest lästa










Elpress 1

Broddson










Pacetell

Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se