Facebook


Instagram

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra


2019-03-14

Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste
Bild: Uulas arkitekter
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges största bygge. Det är Region Skåne som bygger en tågdepå för Öresundstågen värt 1,5 miljarder kronor.
– Det har gått bra, säger Henrik Slätt, som från NCC:s sida har hållit i markarbetena för vagns- och tvätthallarna.

Kärråkra ska bli Sveriges modernaste tågdepå och ska se till att de 111 Öresundstågen i fortsättningen är renare, helare och kommer bättre i tid.

– I dag servas Öresundstågen i Helgoland, en gammal dansk anläggning med begränsad kapacitet, berättar Region Skånes biträdande projektchef Håkan Falkboo.

Tågdepåer är en bristvara inom hela EU-området och 2015 beslöt Region Skåne att i egen regi bygga Kärråkra.
– Det blir en komplett och häftig anläggning där man rengör och reparerar tågen, berättar Håkan Falkboo.

Anläggningen kommer att ägas av Region Skåne som hyr ut den till Öresundstågen. Dessa i sin tur upphandlar vem som ska köra tågen och sköta underhållet. Även Pågatågen ska använda anläggningen som uppställningsplats och för att svarva sina hjul.
– Som resenär kommer du att märka att Öresundstågen är renare, inte minst toaletterna som har fungerat lite si och så, säger han
– Men trafiken kommer också att fungera bättre och tågen kommer att komma bättre i tid. I dag står många tåg stilla därför att det är kö till översynen i Helgoland. Men den här anläggningen hinner vi med att reparera tågen, fler kan vara i trafik och slutändan kommer vi att göra besparingar på bygget i Kärråkra.

Bygget närmare sig slutet. Men innan alla besiktningar och efterinstallationer är gjorda hinner det bli december 2020.

I Kärråkra kommer 150 personer att arbeta
NCC har haft om bygget och Starka i Kristianstad har stått för betongelementen.
– Vi har gjort det mesta av markarbetena i egen regi men hyrt in maskinförare, berättar Henrik Slätt.
– Det har varit ett stort bygge. Bara verkstaden är på 13000 kvadratmeter och sen tillkommer flera sidobyggnader, säger han.




Källa: Live Business Media Group


Skriv ut



"Oslo-Sthlm 2.55 ger stora positiva effekter till de globala hållbarhetsmålen" - Agenda 2030

Bedömning av hur projektet Oslo-Sthlm 2.55 bidrar till FN:s globala hållbarhetsmål, visualiserat i Swecos Hållbarhetssol™ och de 17 globala hållbarhetsmålen.

Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan...

Läs mer
Elmia Nordic Rail

Alstom ska leverera ytterligare 4 Coradia Lint regionaltåg till Nordjyske Jernbaner i Danmark


Alstom har fått en order från Nordjyske Jernbanen om ytterligare 4 Coradia Lint som...

Läs mer
Maxi Grip


Tågresandet fortsätter att öka

För åttonde året i rad ökade resandet på järnväg i Sverige...

Läs mer
SBS Betong 550

Norconsult utreder kapaciteten på Skånebanan


Norconsults järnvägsexperter har vunnit uppdraget att utföra en teknisk utredning i...

Läs mer
DLMASKIN550

Stora satsningar på kollektivtrafiken i Täby och Danderyd


Nu påbörjar Trafikverket den första av flera större kollektivtrafiksatsningar...

Läs mer
lännen

Infranord bistår Implenia med att öka kapaciteten på Västkustbanan

Infranord och Implenia har träffat en överenskommelse gällande byggnation av dubbla...

Läs mer
Vattenfall


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se