Facebook

Instagram

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra


2019-03-14

Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste
Bild: Uulas arkitekter
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges största bygge. Det är Region Skåne som bygger en tågdepå för Öresundstågen värt 1,5 miljarder kronor.
– Det har gått bra, säger Henrik Slätt, som från NCC:s sida har hållit i markarbetena för vagns- och tvätthallarna.

Kärråkra ska bli Sveriges modernaste tågdepå och ska se till att de 111 Öresundstågen i fortsättningen är renare, helare och kommer bättre i tid.

– I dag servas Öresundstågen i Helgoland, en gammal dansk anläggning med begränsad kapacitet, berättar Region Skånes biträdande projektchef Håkan Falkboo.

Tågdepåer är en bristvara inom hela EU-området och 2015 beslöt Region Skåne att i egen regi bygga Kärråkra.
– Det blir en komplett och häftig anläggning där man rengör och reparerar tågen, berättar Håkan Falkboo.

Anläggningen kommer att ägas av Region Skåne som hyr ut den till Öresundstågen. Dessa i sin tur upphandlar vem som ska köra tågen och sköta underhållet. Även Pågatågen ska använda anläggningen som uppställningsplats och för att svarva sina hjul.
– Som resenär kommer du att märka att Öresundstågen är renare, inte minst toaletterna som har fungerat lite si och så, säger han
– Men trafiken kommer också att fungera bättre och tågen kommer att komma bättre i tid. I dag står många tåg stilla därför att det är kö till översynen i Helgoland. Men den här anläggningen hinner vi med att reparera tågen, fler kan vara i trafik och slutändan kommer vi att göra besparingar på bygget i Kärråkra.

Bygget närmare sig slutet. Men innan alla besiktningar och efterinstallationer är gjorda hinner det bli december 2020.

I Kärråkra kommer 150 personer att arbeta
NCC har haft om bygget och Starka i Kristianstad har stått för betongelementen.
– Vi har gjort det mesta av markarbetena i egen regi men hyrt in maskinförare, berättar Henrik Slätt.
– Det har varit ett stort bygge. Bara verkstaden är på 13000 kvadratmeter och sen tillkommer flera sidobyggnader, säger han.




Källa: Live Business Media Group


Skriv ut



Stort stöd för utbyggd tunnelbana


Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby....

Läs mer
Mantena


RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu...

Läs mer
Nordicmachine

SJ AB tar över driften av Öresundstågen


Under tisdagen meddelade de regionala trafikhuvudmännen som äger Ö...

Läs mer
SBS Betong 550

Upptåget kan bli del av Mälartåg

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågsemestra i Bergslagen under sommaren

För tredje året i rad erbjuder Tåg i Bergslagen sommarkortet, vilket gör det...

Läs mer
lännen

Norconsult förbättrar Kävlinge järnvägsstation


Norconsult har vunnit uppdraget att utreda möjligheten att förlänga plattformen och...

Läs mer

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ.

Den 19 augusti börjar Mats Pettersson som SJ-koncernens nye HR-direktör. Han får...

Läs mer

Upprustning av tunnelbanan minskar framkomligheten för Stockholmarna

Byte av brobalkar på Söderströmsbron sommaren 2018.

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. I upprustningen ingår...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se