Facebook


Instagram

Sveriges populäraste tåg får ny teknik


2017-12-13

Bild:SJ

X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil på våra järnvägar. Nu uppgraderas tåget med ny teknik som höjer driftsäkerheten. Bland annat byts all kraftelektronik som omvandlar och distribuerar den elektriska energin från kontaktledningen. X2000 utrustas även med det senaste tågdatorsystemet som ger möjlighet till avancerad fjärrdiagnostik.

 

X2000 togs i drift 1990 och hade då den senaste tekniken med bland annat en GTO-inverter driven asynkronmotor, dynamisk korglutning, mjuk boogie, datoriserad förarmiljö och luftkonditionering. Interiören har bytts ett flertal gånger, men det är först nu som tekniken har nått sin livslängd. Det säger något om hur modern X2000 var för knappt 30 år sedan.

Att uppgradera tekniken i ett befintligt tåg, i motsats till att bygga helt nytt, ställer speciella krav. Det är en stor utmaning att integrera helt nya system med de system som fortfarande används Eftersom det endast finns 36 tågset av X2000 är hela projektet närmast hantverksmässigt.

- Beslutet att bygga om vilar på en bedömning av de tekniska och hållbarhetsmässiga aspekterna. Om du har sparat en hemdator från början av 90-talet och försöker koppla ihop den med en modern laptop, så får du en bild av vilken omfattande teknisk uppdatering vi gör, säger Arvid Fredman, Chef Fordonsteam X2000.

All högspänningsutrustning byts och nya transformatorer, för ökad tillförlitlighet, installeras. De nya systemen blir även redundanta för att kraftigt minska antalet stoppande och driftstörande fel. 

Nya X2000 förses med den senaste versionen av tågdatorsystemet (Train Control and Management System). Det innebär att tåget kommer att vara ständigt uppkopplat mot SJs system för analys och fjärrdiagnostik. Det går att ställa feldiagnos under gång. När tåget sedan kommer in för service är allt redan förberett för att tåget ska komma ut i trafik igen så fort som möjligt. Nya X2000 har omfattande datorsystem och producerar kontinuerligt en mängd data om tågets prestanda.

Den nya hälpkraftsutrustningen gör att fläkthastigheter i kylsystemet anpassas efter det faktiska kylbehovet – förutom bättre energieffektivitet så blir loket blir tystare. Det ökar trivseln för både lokföraren och resande som väntar på perrongen. 

Ny högspänningsutrustning innebär också att tågets klimatsystem och 220 V- system kan förnyas.

-Tågets får samma prestanda som tidigare. X2000 och kommer att fortsätta vara det snabbaste tåget i Sverige. Ett annat viktigt resultat är att vi skapar ett tillförlitligare och mer punktligt tåg. Arbetsmiljön förbättras för förare, ombordpersonal och fordonsunderhållare, säger Arvid Fredman.

Parallellt med den tekniska uppgraderingen byggs även hela interiören i tågen om, med bland annat helt nya stolar, innerdörrar och toaletter.


Källa: SJ


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se