Facebook


Instagram

Sveriges vackraste järnvägsbana


2018-06-13

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Arbete vid järnvägen kan bjuda på fantastiska naturupplevelser, något som kanske inte alla tänker på. Nu har SJs personal och resenärer röstat fram Sveriges vackraste järnvägsbana, den så kallade Kinnekullebanan som går från Lidköping till Mariestad över natursköna Kinnekulle.

Glädjande för Infranords medarbetare är att bolaget har underhållskontraktet för sträckan.

–Man tror inte att man jobbar på en järnvägsbana när man befinner sig utmed Kinnekullebanan som går genom en gammal vacker skog. Ramslök växer intill spåret och hjortar springer fritt, berättar Henrik Palmén som är Infranords tillförordnade Arbetsledare på Kinnekullebanan.

Den 1 september 2017 vann Infranord upphandlingen av basunderhållet för Kinnekullabanan under fem år + två optionsår. I underhållskontraktet på den tolv mil långa banan mellan Gårdsjö och Håkantorp jobbar normalt cirka fyra personer med service. I kontraktet ingår förutom det normala underhållet även en del upprustning som till exempel 3000 meter rälsbyte med nya skarvjärn varje år. Just nu är ett mer omfattande arbete igång där tio duktiga bantekniker byter ut 2000 kreosoteslipers.

Kinnekullebanan har varit en omdiskuterad bana i dåligt skick och Infranords arbetsinsatser för att förbättra järnvägssträckan är välkomna. På vissa delar ligger fortfarande räls från 1800-talet. Spårupprustningar på sträckan Håkantorp – Mariestad finns med i regeringens infrastrukturplan, så resenärer och medarbetare kommer att kunna njuta av denna vackra järnvägssträcka även i framtiden. 



Källa: Infranord


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se