Facebook

Instagram

Sveriges vackraste järnvägsbana


2018-06-13

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Bild: Infranord

Arbete vid järnvägen kan bjuda på fantastiska naturupplevelser, något som kanske inte alla tänker på. Nu har SJs personal och resenärer röstat fram Sveriges vackraste järnvägsbana, den så kallade Kinnekullebanan som går från Lidköping till Mariestad över natursköna Kinnekulle.

Glädjande för Infranords medarbetare är att bolaget har underhållskontraktet för sträckan.

–Man tror inte att man jobbar på en järnvägsbana när man befinner sig utmed Kinnekullebanan som går genom en gammal vacker skog. Ramslök växer intill spåret och hjortar springer fritt, berättar Henrik Palmén som är Infranords tillförordnade Arbetsledare på Kinnekullebanan.

Den 1 september 2017 vann Infranord upphandlingen av basunderhållet för Kinnekullabanan under fem år + två optionsår. I underhållskontraktet på den tolv mil långa banan mellan Gårdsjö och Håkantorp jobbar normalt cirka fyra personer med service. I kontraktet ingår förutom det normala underhållet även en del upprustning som till exempel 3000 meter rälsbyte med nya skarvjärn varje år. Just nu är ett mer omfattande arbete igång där tio duktiga bantekniker byter ut 2000 kreosoteslipers.

Kinnekullebanan har varit en omdiskuterad bana i dåligt skick och Infranords arbetsinsatser för att förbättra järnvägssträckan är välkomna. På vissa delar ligger fortfarande räls från 1800-talet. Spårupprustningar på sträckan Håkantorp – Mariestad finns med i regeringens infrastrukturplan, så resenärer och medarbetare kommer att kunna njuta av denna vackra järnvägssträcka även i framtiden. 



Källa: Infranord


Skriv ut





Ökad tillgänglighet i nya X2000

Att underlätta ombord för funktionshindrade är ett av de prioriterade områdena i SJs arbete med de nya X2000-tågen. Bland annat är rullstolsplatserna nya,...

Läs mer
Mantena
\

SJ släpper realtidskarta över alla tåg

"Var är mitt tåg?” är en ny funktion som visar geografisk position och...

Läs mer
Nordicmachine
Göteborgs hamn är en av få hamnar i världen där över hälften av containergodset transporteras till eller från hamnen på järnväg (59 procent i förhållande till containers på fartyg 2018).

Stark höst för järnvägstrafiken i Göteborgs hamn

Under 2018 transporterades 398 000 TEU till eller från hamnen på järnväg....

Läs mer
Maxi Grip


Sportlovsresandet ökar kraftigt

Fler barnfamiljer än tidigare väljer tåget under sportlovsveckorna. Köpenhamn...

Läs mer
SBS Betong 550
Hammerglass bullerskärmar på bron över Lommavägen.

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår” dä...

Läs mer
Uniteam

Norconsult höjer kapaciteten på Halmstad C


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förstärker...

Läs mer
DLMASKIN550


Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett...

Läs mer
lännen

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se