Facebook


Instagram

Sweco ser över masshanteringen och dess klimatpåverkan i Ostlänken


2019-06-19

Sweco har fått i uppdrag att se över masshanteringen och dess klimatpåverkan i Ostlänken.
Bild: Sweco
Sweco har fått i uppdrag att se över masshanteringen och dess klimatpåverkan i Ostlänken.

Ostlänken, den nya höghastighetsjärnvägen mellan Järna och Linköping, är ett av Trafikverkets största pågående projekt. Ett komplext infrastrukturprojekt i den här omfattningen kan generera så mycket som en miljon enkelresor med lastbil. Sweco har fått i uppdrag att se över masshanteringen för den 16 mil långa sträckan. Syftet är bland annat att minska antalet transporter på allmänna vägar.

Transportsektorn ska enligt klimatlagen från 2018 minska sina utsläpp med 70 procent till år 2030, vilket ställer höga krav på hela branschen. Ostlänken har som mål att generera så få transportresor som möjligt. Sweco har fått uppdraget att granska möjligheter för optimalt nyttjande av massor för hela projektet, se över mängderna av berg och jord samt hur användbara massorna är avseende materialklass och föroreningsgrad.

– Ett övergripande mål i projektet är att minska antalet transporter på allmänna vägar, vilket innebär såväl en positiv miljöpåverkan som att bidra till minskning av onödiga störningar i samhällen och kommuner utmed sträckan. En avgörande framgångsfaktor i uppdraget är samarbetet med alla involverade i detta stora och komplexa projekt, säger Andreas Rudnai, teknikchef, Swecos anläggningskonsulter.

I arbetet ingår även att se över tillgänglig mark för tillfälliga upplag av massorna, barriärer för transporter samt avstånd till tillgängliga deponier. Sweco kommer att räkna på vilka effekter optimeringen har på miljön avseende utsläpp av koldioxid vilket ger Trafikverket ett beslutsunderlag för alternativa lösningar.

Sweco har arbetet med Ostlänken i flera skeden och har sedan 2015 uppdraget att projektera fyra mil av sträckan. Uppdraget kring masshantering beräknas pågå fram till 2022.




Källa: Sweco


Tipsa en vn Skriv ut





Indikationer i regeringens vårändringsbudget

”För att bygga Sverige starkare och rikare kommer regeringens tillväxtagenda...

Läs mer


Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Ulefos
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se