Facebook


Instagram

Sweco utvecklar utformningen av ERTMS när Malmbanan framtidssäkras


2017-06-26

Sweco har fått det första detaljprojekteringsuppdraget när Malmbanan utrustas med ERTMS, det nya europeiska trafikstyrningssystemet för järnväg. Därmed utvecklar Sweco tillsammans med Trafikverket utformningen av ERTMS när Sveriges järnväg ställer om till framtidens trafikstyrningssystem.

Omställningen till det nya trafikstyrningssystemet ERTMS pågår på järnvägar runt om i Europa, och Malmbanan är först ut i Sverige. Med det nya systemet ska tåg kunna trafikera flera europeiska länder och passera nationsgränser på ett enklare sätt. Det kommer även att ge Malmbanan en ökad livslängd och lägre underhållskostnader. Swecos uppdrag avser sträckan Gällivare-Kiruna på Malmbanan.

– Sweco har haft flera olika uppdrag när Sveriges järnväg framtidsäkras med det nya trafikstyrningssystemet. Det uppdrag vi nu vunnit gör att vi är med och påverkar införandet av ERTMS i samråd med Trafikverket. Jag är mycket glad över att vi är så delaktiga i omställningen till morgondagens moderna europeiska signalsystem, säger Jan Thulin, vd för Swecos järnvägsverksamhet.

Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och trafikerar främst av malmtåg men även person- och godståg. Den 500 kilometer långa järnvägen går mellan Boden och Riksgränsen och sedan vidare till Narvik i Norge.

Swecos uppdrag innefattar dels att utföra konsekvensanalyser för teknikskiftet och utredningar för den nya standarden för anläggningsutformning för svensk järnväg, och dels att detaljprojektera bygghandlingar för den aktuella sträckan Gällivare-Kiruna. Uppdraget pågår till januari 2019.

Källa: Sweco


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se