Facebook

Instagram

Tågen billigare och snabbare än flyget


2019-05-13

2010 utgjorde priset för en normalbiljett på tåget 48 procent av priset för motsvarande flygbiljett. 2018 har priset för en tågbiljett sjunkit till 34 procent av priset för motsvarande flygbiljett, visar KTH:s studie.
Bild: SJ
2010 utgjorde priset för en normalbiljett på tåget 48 procent av priset för motsvarande flygbiljett. 2018 har priset för en tågbiljett sjunkit till 34 procent av priset för motsvarande flygbiljett, visar KTH:s studie.

Snittpriset på en tågresa ligger långt under vad en flygresa kostar. Det visar en färsk rapport från KTHs Järnvägsgrupp där flyget jämförs med tåget på fyra storstadslinjer. Rapporten visar också att restiden med tåg är likvärdig eller bättre än med flyget på vissa linjer. Dessutom visar statistik från Trafikverket och Flightstats att tåget har en högre punktlighet än inrikesflyget.

KTH-rapporten analyserar utvecklingen av tåg- och flygtrafiken i Sverige under perioden 2010 – 2018. Eftersom tågtrafiken avreglerades år 2010 valdes detta år som utgångspunkt för analysen som omfattar fyra linjer där tåg och flyg konkurrerar: Stockholm-Göteborg; Stockholm-Malmö; Stockholm-Sundsvall; Stockholm-Umeå. Rapporten omfattar alla direkttåg och alla direktflyg på dessa linjer, oavsett operatör.

En vanlig föreställning är att flyget är billigare än tåget. I själva verket är det tvärtom. Rapporten visar också att priset på en tågresa har sänkts under perioden 2010 – 2018, både totalt sett, men även jämfört med vad en flygresa kostar.

– Faktum är att SJ har sänkt snittpriserna konstant sedan 2005 vilket har att göra med rörlig prissättning, konkurrens och ökat resande. Men givetvis kan man hitta enskilda avgångar där flyg är billigare än tåg, men rent generellt är tåget betydligt billigare än flyget på dessa sträckor. Allt fler resenärer köper sina tågbiljetter tidigt, vilket ger ett lägre pris, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.


Tågresan snabbare city till city
En annan föreställning är att tåget är långsamt och att flygresan går fortare. När det gäller långa avstånd stämmer det, men KTH:s Järnvägsgrupp har jämfört linjerna där snabbtåg och flyg konkurrerar. På dessa sträckor går tåget lika snabbt, eller något långsammare än flyget när resan mäts från centrum till centrum. Däremot tar flygresan betydligt mer tid från resenären. På tåget kan resenären utnyttja en stor del av restiden för att till exempel arbeta.

– En flygresenär som ska ta sig mellan Stockholm city och Göteborg city kan uppskattningsvis arbeta en dryg halvtimme. Tågresenären kan tvärtom arbeta i princip tre timmar. Flygresenären förlorade med andra ord två och en halvtimme användbar tid, jämfört med tågresenären, säger Tobbe Lundell.

Under perioden 2010 – 2018 har utbudet av både tåg och flyg ökat, men utbudet av tågresor har ökat mer den senaste tioårsperioden. Det gäller särskilt sträckan Stockholm – Göteborg, men även Stockholm – Umeå där satsningen på Botniabanan kapat restiden med flera timmar och sjufaldigat tågutbudet.

– Det finns ett tydligt samband mellan konkurrens, attraktiv restid och ökat resande. Där vi ser att kapacitetshöjande järnvägsinvesteringar också bidrar till ökad efterfrågan och utbud på tågresande, säger Tobbe Lundell.

Den kanske starkaste mytbildningen är den om att inrikesflyget har en högre punktlighet än tåget. Statistiken från Trafikverket och Flightstats visar att det är precis tvärtom. Långdistanstågens punktlighet första kvartalet 2019 låg på 81 procent (inom 5 min). Under samma tid var flygets punktlighet 78 procent (inom 15 min) på de linjer som konkurrerar med tågtrafiken.

– Tågens punktlighet ska ses i ljuset av en ständigt växande tågtrafik. I januari 2019 kördes det 11 000 fler punktliga tåg jämfört med januari 2016. Det kördes alltså fler punktliga tåg i januari i år än vad det överhuvudtaget kördes tåg i januari för tre år sen. Men den kraftiga tågvolymökningen äter upp förbättringen, säger Tobbe Lundell.



Källa: SJ


Skriv ut



Stort stöd för utbyggd tunnelbana


Stockholmare är mycket positiva till tunnelbana som färdmedel och ger också tydligt stöd för att tunnelbanan ska gå till Lidingö, Tyresö och Täby....

Läs mer
Mantena


RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom

RMVs dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu...

Läs mer
Nordicmachine

SJ AB tar över driften av Öresundstågen


Under tisdagen meddelade de regionala trafikhuvudmännen som äger Ö...

Läs mer
SBS Betong 550

Upptåget kan bli del av Mälartåg

Johan Örjes (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som...

Läs mer
DLMASKIN550


Tågsemestra i Bergslagen under sommaren

För tredje året i rad erbjuder Tåg i Bergslagen sommarkortet, vilket gör det...

Läs mer
lännen

Norconsult förbättrar Kävlinge järnvägsstation


Norconsult har vunnit uppdraget att utreda möjligheten att förlänga plattformen och...

Läs mer

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ

Mats Pettersson blir ny HR-direktör i SJ.

Den 19 augusti börjar Mats Pettersson som SJ-koncernens nye HR-direktör. Han får...

Läs mer

Upprustning av tunnelbanan minskar framkomligheten för Stockholmarna

Byte av brobalkar på Söderströmsbron sommaren 2018.

Nu genomförs en omfattande upprustning av Stockholms tunnelbana. I upprustningen ingår...

Läs mer


Mest lästa

















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se