Facebook

Instagram

Tågoperatörerna vill att regeringen prioriterar järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm


2019-02-04

Bild: Oslo-Stglm 2.55

Tågoperatörerna vill se en förbättrad järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. I ”Tågoperatörernas politiska prioriteringar 2019” som organisationen lämnat över till det nya infrastrukturdepartementet och regeringen vill branschorganisationen att järnvägen byggs enligt det förslag som Oslo-Sthlm 2.55 tagit fram.

– Det är en styrka att de som bedriver tågtrafiken i Sverige så starkt ser potentialen i det förslag vi tagit fram för att få till en konkurrenskraftig förbindelse med tåg mellan huvudstäderna, säger Jonas Karlsson, VD, Oslo-Sthlm 2.55.

Idag tar en tågresa mellan Oslo och Stockholm drygt fem timmar och istället flyger 1,4 miljoner människor mellan huvudstäderna varje år. Med kapacitetsförstärkningar och ett par nya länkar är det fullt möjligt att göra en betydligt klimatsmartare och bekvämare resa med tåg. Med en restid på max tre timmar mellan huvudstäderna skulle tågtrafiken ta en marknadsandel på omkring 60-65 procent och generera ett mer omfattande resande i stråket än vad som idag sker på sträckan mellan Stockholm och Göteborg jämfört med dagens 10 procent.

– Vi har grävt djupare i de finansiella förutsättningarna för förbindelsen tillsammans med näringslivet och visat att stora delar av en bättre förbindelse till och med är kommersiellt lönsam att bygga, fortsätter Jonas Karlsson.

Det Business Case som Oslo-Sthlm 2.55 har tagit fram innehåller förslag för hur restiden mellan huvudstäderna kan kortas till under tre timmar, hur järnvägen kan byggas minst tio år snabbare än planerat och att det är möjligt att ha en järnväg klar under början av 2030-talet..

– Vi har jobbat nära näringslivet redan från början. Ett tjugotal stora europeiska byggbolag, tågoperatörer och aktörer inom den finansiella sektorn har engagerat sig i projektet och det är tydligt att det finns företag som är vill bidra till att förverkliga både infrastruktur och trafik, säger Jonas Karlsson.

Branschföreningen Tågoperatörerna representerar de aktiva tågoperatörerna och driver den yrkesmässiga spårtrafikens gemensamma intressefrågor. Tågoperatörernas ordförande är Crister Fritzon, VD på SJ AB.

Tågoperatörernas politiska prioriteringar 2019:
”Bygg ut nya stambanor för 320 km/h på tio år med separat finansiering – här kan gröna obligationer komma till nytta – samt inkludera Stockholm – Oslo enligt förslag från Stockholm – Oslo 2.55.”

Klicka här för att läsa hela listan.




Källa: Oslo-Sthlm 2.55


Skriv ut



Omfattande ersättningstrafik efter branden I Hässleholm

Resenärerna bör vara ute i god tid några dagar framöver efter branden vid tågstationen i Hässleholm. Viktigt är att hålla sig uppdaterad via Skå...

Läs mer
Elmia Nordic Rail

Tågtrafiken till och från Hässleholm stoppas i flera dagar

Branden i Hässleholm kommer att drabba resenärer flera dagar framöver. Skå...

Läs mer
SBS Betong 550
Snart går den andra upplagan av Strukton Innovation Award av stapeln, en tävling som syftar till att stimulera järnvägssektorn till innovativ utveckling.

Juryn för 2019 års Strukton Innovation Award klar

Den 9 oktober går den andra upplagan av Strukton Innovation Award av stapeln. Nu presenteras...

Läs mer
DLMASKIN550
Madeleine Raukas har utsetts till den nyinrättade befattningen som vice vd för SJ AB.

Madeleine Raukas utsedd till vice vd för SJ AB

Madeleine Raukas, chef för SJ ABs division Trafik & Service har utsetts till den...

Läs mer
lännen

”Norrlands tillväxtcentrum samlar de starkast växande branscherna under Load Up North”

Jonas Dahlberg, vd Nolia AB.

Load Up North hålls för första gången i Umeå. När mässan...

Läs mer


Mest lästa




















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se