Facebook

Instagram

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid


2018-11-09

\
Bild: Skånetrafiken
"Vi vill tacka alla våra nya resenärer som testade tåget. Nu hoppas vi att de vill fortsätta att resa hållbart med oss" säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans cirka 26 ton koldioxid varje dag. Nu hoppas Skånetrafiken att de nya tågresenärerna vill fortsätta att resa hållbart.

Genom att ta tåget istället för bilen till jobbet under avstängningen av E6:an, har de 3500 arbetspendlarna tillsammans sparat över 99 procent av deras dagliga koldioxidutsläpp.

– Vi vill tacka alla våra nya resenärer som ställde bilen hemma och provade tåget under avstängningen. Nu hoppas vi att de vill fortsätta att resa hållbart med oss, säger Iris Rehnström, miljö- och hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.

Det som är bra för miljön är även bra för plånboken. Testfakta redovisar en milkostnad på 36 kronor för en Volvo V 70. I kostnaden ingår värdeminskning, reparationer, service, däckbyten, skatt men inte försäkring och parkering. En bilresa mellan Helsingborg och Malmö kostar 237 kronor en väg eller 475 kronor tur och retur.

– Att ta tåget kostar mindre än hälften. En enkelresa på motsvarande sträcka kostar 105 kronor eller 210 kronor tur och retur och en 30-dagarsbiljett är givetvis ännu billigare när man slår ut dagskostnaden. Att åka kollektivt sparar klimatet och ekonomin, men också tiden som man får över till annat än att sitta i bilkö, säger Iris Rehnström.




Källa: Skånetrafiken


Skriv ut



Djurhyllor ska skydda uttrarna över vägen

Uttrar och andra djur tycker inte alltid om att simma under broarna, men passerar bron uppe på vägbanan riskerar de att bli påkörda.

Uttrar och andra medelstora däggdjur ska skyddas från trafiken över väg- och järnvägsbroar i södra Sverige. Många av dessa djur tycker inte om att simma...

Läs mer
Maxi Grip
Eitech Engineering AB ansluter i januari 2019 till Omexom. VINCI Energies globala varumärke Omexom får därmed en flygande start i sin etablering på den svenska marknaden när även systerbolaget Infratek blir Omexom vid samma tidpunkt.

Eitechs kraft- och järnvägsverksamhet blir Omexom

Eitech Engineering AB anslöts under måndagen till Omexom som är VINCI Energies...

Läs mer
SBS Betong 550


Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar...

Läs mer
Uniteam
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
DLMASKIN550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
lännen
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se