Facebook


Instagram

Trafikverket arbetar för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm


2019-12-16

Bild: Oslo-Sthlm 2.55

Trafikverket arbetar just nu intensivt med att utreda åtgärder för att förbättra befintlig järnväg i stråket mellan Oslo och Stockholm. En rad viktiga fördjupningar, åtgärdsvalsstudier och funktionsutredningar har genomförts, satts igång eller planeras med målet att klara en restid på max tre timmar mellan huvudstäderna.

Arbetet sker helt enligt den åtgärdstrappa som Trafikverket presenterade i sin ÅVS (åtgärdsvalsstudie) för stråket i november 2017. I utredningen slår Trafikverket fast att de första åtgärderna som ska vidtas syftar till att förbättra befintlig infrastruktur, men att man i förlängningen även måste bygga nya järnvägslänkar för att uppnå det slutgiltiga restidsmålet för stråket. 

En väl fungerande järnvägsförbindelse där kapaciteten på befintlig järnväg utvecklas i kombination med att framtida nya järnvägslänkar byggs skulle minska restiden så kraftigt att tåget blir ett konkurrenskraftigt alternativ till dagens mycket omfattande flygresande mellan huvudstäderna. Med en restid på max tre timmar skulle tåget ta en marknadsandel på omkring 70 procent jämfört med dagens 10 procent och flytta över en miljon flygresenärer till tåget årligen. Oslo-Sthlm 2.55s arbete visar hur det är möjligt att brukarfinansiera de nya länkarna och bygga dem samtidigt som kapaciteten förstärks på befintlig järnväg. Det skulle i sin tur innebära att hela systemet skulle kunna vara färdigt minst tio år tidigare än vad som planeras för idag med stora nyttor för klimat och samhälle som följd. 

Även på den norska sidan håller myndigheterna på med planeringsarbetet för att förbättra järnvägen. Jernbanedirektoratet arbetar med en så kallad KVU (konseptvalgutredning) som undersöka möjligheterna att förbättra förbindelsen mellan Oslo och den svenska gränsen. 


Flera viktiga processer genomförs och planeras för att nå det framtida restidsmålet på max tre timmar: 

  • Fyrspår mellan Tomteboda-Kallhäll förväntas vara klart år 2030
  • Utredning om 250 km/h på Mälarbanan är klar och på remiss
  • Funktionsutredning för att se över järnvägen mellan Kolbäck och Valskog startar 2020
  • En åtgärdsvalsstudie är igångsatt mellan Örebro och Hallsberg
  • En utredning för att se över kapaciteten genom Örebro pågår
  • En kostnadsutredning för Nobelbanan är gjort av Oslo-Sthlm 2.55 och har överlämnats till Trafikverket
  • En fördjupad utredning om dubbelspår på Värmlandsbanan och en åtgärdsvalsstudie som syftar till att titta på godstrafiken pågår
  • Trafikverket för dialog med Arvika kommun om en utredning för att titta på kapaciteten genom Arvika  
  • En kostnadsutredning för två olika alternativa stråk över gränsen har gjorts av Oslo-Sthlm 2.55 och överlämnats till Jernbanedirektoratet 
  • En KVU för Kongsvingerbanan pågår med syfte att förbättra järnvägsförbindelsen mellan Sverige och Norge och ska vara klar under 2020 
  • En övergripande restidsanalys har gjorts för stråket och ska överlämnas till norska och svenska myndigheter
  • En framtida kapacitetsanalys har gjort för stråket Oslo-Stockholm och presenterats för myndigheterna




Källa: Oslo-Sthlm 2.55

Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se