Facebook

Instagram

Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter


2018-05-02

Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Det visar Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets banavgifter.

– Trafikverket sätter i dag banavgifterna så att intäkterna motsvarar de kostnader som uppstår genom att järnvägstrafiken sliter på järnvägen. Sedan fördelar Trafikverket kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för varje avgift, säger Gustav Sjöblom, utredare på Väg och Järnväg på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvarar för att granska de banavgifter som Trafikverket tar ut. Myndigheten har nu beslutat om ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter.

Bland annat ska kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och reinvestering.

Transportstyrelsens föreläggande kommer att innebära stora förändringar för Trafikverket i hur de utformar sina banavgifter. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för järnvägsföretagen beroende på hur Trafikverket väljer att utforma banavgifterna i framtiden.

Fakta:

  • Trafikverket tar ut spåravgifter, tåglägesavgifter, passageavgifter och emissionsavgifter för diesel. Trafikverket tar dessutom ut bokningsavgifter och kvalitetsavgifter, men de hör inte till banavgiftssystemet.
  • 2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa.
  • Regler för banavgifter finns i 7 kapitlet järnvägslagen, i EU-förordningen om direkta kostnader (EU) 2015/429 samt i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2017:99.
  • Avgifterna ska vara konkurrensneutrala och icke diskriminerande. Grundprincipen är att banavgifterna ska fastställas till den kostnad som varje tillkommande järnvägsfordon orsakar.



Källa: Trafikverket

Skriv ut



Gunnebo har siktet inställt på en växande tunnelbanemarknad i Indien

Gunnebo levererar hundratals biljettslussar till Indiens snabbt växande kollektivtrafiksystem.


I Indien finns det just nu planer för nybyggnation av 600 km tunnelbanenätverk. Landet...

Läs mer
Maxi Grip
EU-beslut:

Plats för minst åtta cyklar på varje tåg inom EU

Europaparlamentet beslutade under torsdagen att det ska finnas plats för minst åtta...

Läs mer
lännen

TopRight får repeatorder till NetworkRail, Brittiska statens järnvägsföretag i England

Ljusteknikföretaget TopRight Nordic har säkrat en strategiskt viktig affär med...

Läs mer
DLMASKIN550


Tyréns vinner nytt uppdrag i Norge åt Bane Nor - utreder Norges äldsta elektrifierade järnväg

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av...

Läs mer
SBS Betong 550


Tågresorna över bron har ökat med tio procent

Under året har tågresorna med Öresundståg över bron ökat...

Läs mer
\

Tågresenärer sparade 26 ton koldioxid

När 3500 bilpendlare tog tåget under avstängningen av E6an, sparade de tillsammans...

Läs mer


NRC Group visar fortsatt stark tillväxt och blir störst i Norden

NRC Group visar under ytterligare ett kvartal goda resultat. Under det tredje kvartalet...

Läs mer
Nu kan medvetna fjällresenärer ta tåget till Hemavan Tärnaby.

I vinter går tåget till Hemavan Tärnaby

Norra Sveriges största skidort Hemavan Tärnaby, Snälltåget och Inlandsbanan...

Läs mer
I snitt har 3500 pendlare valt tåget varje dag under E6ans avstängning. Det motsvarar 2,5 mil bilkö.

3 500 pendlare tog tåget istället

Under avstängningen av E6an satte Skånetrafiken in tolv extra förlängda...

Läs mer


Mest lästa







Tågkraft

Uni-väg





Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se