Facebook

Instagram

Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter


2018-05-02

Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Det visar Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets banavgifter.

– Trafikverket sätter i dag banavgifterna så att intäkterna motsvarar de kostnader som uppstår genom att järnvägstrafiken sliter på järnvägen. Sedan fördelar Trafikverket kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för varje avgift, säger Gustav Sjöblom, utredare på Väg och Järnväg på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvarar för att granska de banavgifter som Trafikverket tar ut. Myndigheten har nu beslutat om ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter.

Bland annat ska kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och reinvestering.

Transportstyrelsens föreläggande kommer att innebära stora förändringar för Trafikverket i hur de utformar sina banavgifter. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för järnvägsföretagen beroende på hur Trafikverket väljer att utforma banavgifterna i framtiden.

Fakta:

  • Trafikverket tar ut spåravgifter, tåglägesavgifter, passageavgifter och emissionsavgifter för diesel. Trafikverket tar dessutom ut bokningsavgifter och kvalitetsavgifter, men de hör inte till banavgiftssystemet.
  • 2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa.
  • Regler för banavgifter finns i 7 kapitlet järnvägslagen, i EU-förordningen om direkta kostnader (EU) 2015/429 samt i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2017:99.
  • Avgifterna ska vara konkurrensneutrala och icke diskriminerande. Grundprincipen är att banavgifterna ska fastställas till den kostnad som varje tillkommande järnvägsfordon orsakar.



Källa: Trafikverket

Skriv ut





Sju län svarar EU om infrastruktursatsningar

De sju länen i Mälardalsrådets En Bättre Sits-samarbete har lämnat ett gemensamt svar till EU-kommissionen om EU:s satsningarna på transportinfrastrukturen 2007-2013

Läs mer
Mantena

Infranord Components tecknar omfattande avtal med Trafikverket


Infranord AB Components i Nässjö har tecknat ett för sitt slag omfattande avtal med...

Läs mer
Maxi Grip


NRC Group nådde under 2018 målet att bli Nordens ledande banentreprenör

NRC Group fortsatte sin starka tillväxt under 2018. Genom förvärvet av VR Track OY i...

Läs mer
SBS Betong 550
Sweco anlitas för fjärde gången när satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter.

Fortsatt satsning på järnväg i Skåne – fjärde vinsten för Sweco

Satsningarna på järnväg i Skåne fortsätter med syfte att förbä...

Läs mer
Uniteam
<span>Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.</span>

NCC bygger arbetstunnlar till nya tunnelbanan

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att...

Läs mer
DLMASKIN550

Railcare tecknar strategiskt ramavtal med Trafikverket

Railcare har tecknat ett ramavtal med Trafikverket avseende spårarbeten i hela Sverige....

Läs mer
lännen

Här finns lösningen på de stora tågförseningarna

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de stö...

Läs mer

Norconsult kapar restiderna på Dalabanan


Norconsult har vunnit uppdraget att projektera åtgärder som förbättrar tå...

Läs mer


NRC Group ska höja standarden på Bergslagsbanan

NRC Group har tilldelats två kontrakt för järnvägsarbete på...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se