Facebook

Instagram

Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter


2018-05-02

Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Det visar Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets banavgifter.

– Trafikverket sätter i dag banavgifterna så att intäkterna motsvarar de kostnader som uppstår genom att järnvägstrafiken sliter på järnvägen. Sedan fördelar Trafikverket kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för varje avgift, säger Gustav Sjöblom, utredare på Väg och Järnväg på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvarar för att granska de banavgifter som Trafikverket tar ut. Myndigheten har nu beslutat om ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter.

Bland annat ska kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och reinvestering.

Transportstyrelsens föreläggande kommer att innebära stora förändringar för Trafikverket i hur de utformar sina banavgifter. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för järnvägsföretagen beroende på hur Trafikverket väljer att utforma banavgifterna i framtiden.

Fakta:

  • Trafikverket tar ut spåravgifter, tåglägesavgifter, passageavgifter och emissionsavgifter för diesel. Trafikverket tar dessutom ut bokningsavgifter och kvalitetsavgifter, men de hör inte till banavgiftssystemet.
  • 2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa.
  • Regler för banavgifter finns i 7 kapitlet järnvägslagen, i EU-förordningen om direkta kostnader (EU) 2015/429 samt i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2017:99.
  • Avgifterna ska vara konkurrensneutrala och icke diskriminerande. Grundprincipen är att banavgifterna ska fastställas till den kostnad som varje tillkommande järnvägsfordon orsakar.



Källa: Trafikverket

Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se