Facebook


Instagram

Trafikverkets förslag innebär färre tåg till Nyköping och hämmar Skavstas utveckling


2017-12-11

Trafikverkets förslag är sämre för Nyköpingsborna, sämre för miljön och sämre för hela Mälardalen.

Det menar Nyköpings kommun i sitt remissvar på Trafikverkets förslag om stationsläge på bibanan vid Stockholm Skavsta flygplats.

- Med Trafikverkets förslag förlängs restider till Stockholm Skavsta flygplats och även söderut från Nyköping till Norrköping och Linköping, skriver Nyköpings kommun i remissvaret. Vi anser att det är en stor risk att tågtrafik till Nyköping minskar när storregionala tåg riskerar att välja bort att passera Skavsta och Nyköping på grund av det stora tidstillägget på resan mot Stockholm.

Nyköpings kommun menar att ett stationsläge på huvudbanan är viktigt för utvecklingen av Stockholm Skavsta flygplats.

- Nyköpings kommun ser att vi har en roll att komplettera Arlanda och på så sätt också främja regionens och landets utveckling, säger kommunalrådet Urban Granström (S). Tätare och snabbare tågtrafik är det viktigaste samtidigt som Skavstaområdet utvecklas med fler arbetstillfällen. Därför fortsätter vi att förorda det förslag som vi tidigare varit överens med Trafikverket om.

Nyköpings kommun menar att Trafikverkets utredning inte räknar med hur tåg, flyg och andra transportmedel kan samverka eller tar hänsyn till hur utvecklingen i regionen ser ut. Att Skavsta kompletterar Arlanda och bidrar till förbättrad internationell tillgänglighet i Stockholm - Mälardalen har Trafikverket helt bortsett ifrån.

I remissvaret pekar Nyköpings kommun på att Trafikverket och kommunen utgår ifrån helt olika siffror för resandet framöver. Nyköpings målsättning är att skapa effektiva resor för flygplatsens cirka 6 miljoner årsresenärer medan Trafikverkets förslag till trafikering riskerar att ge en sämre turtäthet för orterna utmed Ostlänken. Istället fokuserar Trafikverket på trafikeringen Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg.

Trafikverkets förslag till ny bibana skapar även en stor barriär som spärrar av flygplatsen och hindrar utvecklingen av det planerade verksamhetsområdet vid Skavsta. Detta hämmar i sin tur utvecklingen i hela regionen.

- Trafikverkets alternativ minskar inte bara Nyköpings kommuns nyttor med Ostlänken utan är även miljömässigt sämre eftersom tidsvinsten med att ta tåget jämfört med bilen inte blir så tydlig, skriver kommunen.

När Trafikverket bearbetat synpunkterna från remissinstanserna kommer Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon runt årsskiftet att lämna förslaget vidare till regeringen som sedan tar ställning till förslaget.



Källa: Nyköpings kommun

Tipsa en vn Skriv ut



Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer
Ulefos


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Svevia reparerar Torpabron i Lilla Edet

Torpabron över Slumpån längs E45 genom Lilla Edet behöver repareras. Svevia...

Läs mer


Mest lästa







Onninen






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se