Facebook

Instagram

Tydlig trafikinformation och ökad punktlighet för tågresenärer


2018-03-22

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon lovade ökad punktlighet och tydligare trafikinformation till tågresenärerna vid längre förseningar. Det framkom vid dagens samverkansforum för järnvägsbranschen (JBS).

– Punktligheten för 2017 ligger stadigt över 90 procent, störningstimmarna och felen i anläggningen minskar, samtidigt som trafiken ökar. Men det spelar ingen roll för den som väntar på ett sent tåg. Vi i järnvägsbranschen måste fortsätta att arbeta tillsammans för att öka förtroendet för järnvägen och för att punktligheten ska motsvara resenärers och godstransportköpares behov och förväntningar, säger Ann-Sofi Granberg, biträdande chef på Trafikledning på Trafikverket och ordförande för branschsamarbetet Tillsammans för Tåg i Tid (TTT).

Under JBS-konferensen underströk Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vikten av att förklara vad branschen gör för att komma tillrätta med orsakerna till förseningar och vilka positiva effekter vi redan kan se med minskade antal fel i spåranläggningen. I samarbete med branschen kommer Trafikverket därför att komplettera sin publicering av punktlighetsstatistik varje månad. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå och följa hur trafiken utvecklas, vad som orsakar förseningar och vad som görs för att förhindra förseningar. Statistiken kommer också att följas upp i intervjuer med Trafikverksanställda, transportörer, fordonstillverkare och underhållsentreprenörer.

Tydliga prognoser ger resenären större möjlighet att planera sin fortsatta resa

Vid längre störningstyper, kommer resenärerna att få tydligare prognoser och trafikinformation. På så sätt kan resenärer själv välja hur man vill fortsätta sin resa. Operativ personal, både inom Trafikverket och hos järnvägsföretagen, får bättre möjligheter att planera och hantera situationen när prognoserna på förhand är angivna. Så att när felet är avhjälpt finns lokförare och tåg på rätt plats för att kunna avgå den tid som har kommunicerats.

– Järnvägssystemet är komplext och det finns inte bara en orsak till att punktligheten påverkas negativt. Vi arbetar varje dag för att förbättra trafikinformationen och punktlighet men vi måste också bli bättre på att förklara vad vi gör för att rusta upp, modernisera och bygga ut järnvägen. Vi vill ju att resenärerna ska kunna se fördelarna med att välja ett miljövänligt och säkert sätt att resa, säger Ann-Sofi Granberg.

Punktlighetsstatistik, aktuella problembeskrivningar och åtgärder kommer att presenteras varje månad på Trafikverkets webbplats med start under april.

Fakta om JBS

Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS) bildades 2016 av de aktörer som finns inom järnvägsbranschen i Sverige. Inom JBS samverkar ett 70-tal aktörer: myndigheter, företag och branschorganisationer. JBS är gemensamt finansierat av samverkande parter, och har sin organisatoriska hemvist inom Trafikverket. Prioriterade frågor rör bland annat tågtrafikens punktlighet och kompetensförsörjning.

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet.

Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar.



Källa: Trafikverket


Skriv ut





Oro för klimatet får affärsresenären att välja tåget

Affärsbokningarna på SJs tåg har ökat med 21 procent i vinter. Allt fler väljer att resa klimatsmart även i tjänsten. Var tredje affärsresenär i SJs...

Läs mer
Maxi Grip

Uppsala kommun tar nästa steg mot Uppsala spårväg

Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.

Uppsala kommun har fattat beslut och Region Uppsala fattar beslut 18 december om att gemensamt...

Läs mer
SBS Betong 550


Norconsult underlättar möten i Bergslagen

Norconsult har vunnit ett uppdrag att projektera en ny mötesstation i Ombenning mellan Snyten...

Läs mer
DLMASKIN550
Amin Mazraes affärsidé prisades under morgonen då den utsetts till en av de 20 bästa idéerna i Venture Cups affärsidétävling 2018.

Amin Mazraeh vill förbättra förutsättningarna inom järnvägsindustrin

Amins idé Railway Condition Monitoring Solutions har som syfte att förbättra...

Läs mer
lännen


Alstom påbörjar underhållskontrakt för regionala tåg i Skåne

Idag måndag övertar Alstom underhållet av Skånetrafikens regionala...

Läs mer


Nu kan du surfa ombord på Tåg i Bergslagen

Nu kan du som reser med Tåg i Bergslagen, där Region Örebro län är...

Läs mer


Mälarbanan - största projektet någonsin för Norconsult

Mälarbanan behöver öka kapaciteten och Norconsult har vunnit uppdraget att...

Läs mer

Järnvägsnostalgi lockar 1000-tals resenärer

Det är stort intresse för de årliga ångtågsturerna som Järnvä...

Läs mer


Green Cargo effektiviserar transporter med nya bromsskivor

I mitten av november påbörjade Green Cargo montering av en ny typ av bromsskiva som ska...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se