Facebook

Instagram

Tydlig trafikinformation och ökad punktlighet för tågresenärer


2018-03-22

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon lovade ökad punktlighet och tydligare trafikinformation till tågresenärerna vid längre förseningar. Det framkom vid dagens samverkansforum för järnvägsbranschen (JBS).

– Punktligheten för 2017 ligger stadigt över 90 procent, störningstimmarna och felen i anläggningen minskar, samtidigt som trafiken ökar. Men det spelar ingen roll för den som väntar på ett sent tåg. Vi i järnvägsbranschen måste fortsätta att arbeta tillsammans för att öka förtroendet för järnvägen och för att punktligheten ska motsvara resenärers och godstransportköpares behov och förväntningar, säger Ann-Sofi Granberg, biträdande chef på Trafikledning på Trafikverket och ordförande för branschsamarbetet Tillsammans för Tåg i Tid (TTT).

Under JBS-konferensen underströk Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vikten av att förklara vad branschen gör för att komma tillrätta med orsakerna till förseningar och vilka positiva effekter vi redan kan se med minskade antal fel i spåranläggningen. I samarbete med branschen kommer Trafikverket därför att komplettera sin publicering av punktlighetsstatistik varje månad. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå och följa hur trafiken utvecklas, vad som orsakar förseningar och vad som görs för att förhindra förseningar. Statistiken kommer också att följas upp i intervjuer med Trafikverksanställda, transportörer, fordonstillverkare och underhållsentreprenörer.

Tydliga prognoser ger resenären större möjlighet att planera sin fortsatta resa

Vid längre störningstyper, kommer resenärerna att få tydligare prognoser och trafikinformation. På så sätt kan resenärer själv välja hur man vill fortsätta sin resa. Operativ personal, både inom Trafikverket och hos järnvägsföretagen, får bättre möjligheter att planera och hantera situationen när prognoserna på förhand är angivna. Så att när felet är avhjälpt finns lokförare och tåg på rätt plats för att kunna avgå den tid som har kommunicerats.

– Järnvägssystemet är komplext och det finns inte bara en orsak till att punktligheten påverkas negativt. Vi arbetar varje dag för att förbättra trafikinformationen och punktlighet men vi måste också bli bättre på att förklara vad vi gör för att rusta upp, modernisera och bygga ut järnvägen. Vi vill ju att resenärerna ska kunna se fördelarna med att välja ett miljövänligt och säkert sätt att resa, säger Ann-Sofi Granberg.

Punktlighetsstatistik, aktuella problembeskrivningar och åtgärder kommer att presenteras varje månad på Trafikverkets webbplats med start under april.

Fakta om JBS

Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS) bildades 2016 av de aktörer som finns inom järnvägsbranschen i Sverige. Inom JBS samverkar ett 70-tal aktörer: myndigheter, företag och branschorganisationer. JBS är gemensamt finansierat av samverkande parter, och har sin organisatoriska hemvist inom Trafikverket. Prioriterade frågor rör bland annat tågtrafikens punktlighet och kompetensförsörjning.

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet.

Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar.



Källa: Trafikverket


Skriv ut



Historisk satsning på spårtrafik i Uppsala

Regeringen har i dag fattat beslut om statlig medfinansiering för byggnation av spårvägen Ultunalänken mellan Bergsbrunna och Södra staden i Uppsala kommun.

Läs mer
EntreprenadLive550

Nu öppnar dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad

Det 8,5 kilometer långa dubbelspåret öppnas för trafik på lördag...

Läs mer
lännen
På tågen och i Inlandsbanans lokaler finns hjärtstartare registrerade i nationella hjärtstartarregistret.

Inlandsbanan kan få hjärtan att slå

På Inlandsbanan genomgår all personal regelbundet utbildning i första hjälpen...

Läs mer
DLMASKIN550

Skanska bygger tunnelbanestation i Esbo, Finland

Skanska har tecknat avtal med Länsimetro Oy om att bygga en tunnelbanestation i Stensvik,...

Läs mer
Som på räls – Nya Mälartåg gör resan bättre.

Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms...

Läs mer
Vy från nordost.

Nu är förutsättningarna för sista etappen av Mälarbanan klara

Fler spår och en ny station i Solna skapar möjligheter

Mälarbanans utbyggnad från två spår till fyra nya möjliggörs nu...

Läs mer
Sweco har kvalificerats till arkitekttävling för utformning av ny tunnelbana i Oslo.

Sweco bjuds in till tävling om utformning av ny tunnelbana i Oslo

Sweco har kvalificerats till arkitekttävlingen för utformning av den nya tunnelbanan...

Läs mer


Färre omkomna i bantrafiken 2017

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg,...

Läs mer


Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en...

Läs mer
<span class=\

Solna stationsområde utvecklas till en attraktiv och trygg knutpunkt

Solna stad har som långsiktigt mål att utveckla området runt Solna station till...

Läs mer
Tomas Eriksson (MP):

”Som att köra höghastighetståg på smalspårig järnväg”

Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Idag visas de nya tunnelbanevagnarna C 30 upp. Fina tycker Tomas Eriksson (MP), men tyvärr...

Läs mer
Mätta Ivarsson, regionråd med ansvar för regional utveckling och toppkandidat på Miljöpartiets regionlista i valet.

MP-krav: Korta restiderna och öka punktligheten i tågtrafiken

Det är dags att ta krafttag mot det skånska tågkaoset. Miljöpartiet de...

Läs mer


Mest lästa










Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se