Facebook

Instagram

Tyréns projekterar utbyggnaden från två till fyra järnvägsspår mellan Lund - Arlöv


2017-10-11

Hjärup station.
Bild:Trafikverket
Hjärup station.

Trafikverket har handlat upp konsortiet NCC och Obrascon Huarte Lain, S.A. (OHL) i en totalentreprenad för att bygga ut Södra stambanan från två till fyra spår mellan Lund och Arlöv. Tyréns kommer att ansvara för delar av bygghandlingsprojekteringen till konsortiet.

Entreprenaden består av att bygga två provisoriska järnvägsspår med full standard på sträckan Hjärup till Arlöv som ska användas under tiden utbyggnationen pågår. Därefter ska fyra nya spår byggas på delsträckan Flackarp till Arlöv där järnvägen bland annat får en ny utformning och kommer att sänkas ner i marken cirka fem kilometer av sträckan med en övertäckning i Åkarps samhälle. Det finns dessutom en option att bygga sträckan Lund-Flackarp. 

– Södra stambanans fyrspårsutbyggnad är ett av de största infrastrukturprojekten i regionen de kommande åren och vi är såklart både glada och stolta över att få vara med, säger Anders Dannqvist, affärschef på Tyréns.

Utbyggnaden av delsträckan Flackarp - Arlöv kräver att det byggs två stycken fem kilometer långa provisoriska järnvägsspår md full standard genom Hjärup och Åkarp. De provisoriska spåren behövs för att kunna bygga det nya fyrspåret som på dessa fem kilometer ska sänkas ner med som mest sex meter genom Åkarp. I Åkarp kommer den nya anläggningen att överdäckas på en cirka 400 meter lång sträcka. Nya nedsänkta stationer byggs i Hjärup och Åkarp.

Stationen i Burlöv byggs ut till en pendlarstation där byte ska kunna ske mellan Pågatåg och Öresundståg. I projektet ingår också ombyggnad av ett antal korsande vägar. Den stora utmaningen i projektet är att tågtrafiken på Södra stambanan måste fungera under hela byggtiden. För delsträckan Lund - Flackarp har konsortiet en option på att bygga även denna del. Utbyggnaden av den 3 kilometer långa sträckan från Ringvägen till Flackarp kommer i huvudsak att ske genom att de nya spåren byggs parallellt med de befintliga.

Uppdraget utförs i samverkan med Trafikverket och konsortiet. Byggstart sker nu under hösten 2017 och projektet beräknas vara färdigställt 2024.

Bakgrund
Södra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar för såväl internationella som nationella transporter. För att klara en fortsatta ökning av tågtrafiken, och för att öka punktligheten, måste hela sträckan mellan Malmö och Lund byggas ut till fyra spår. Södra stambanan ingår i Trans European Network (TEN) som är det europeiska nätet för höghastighetsjärnvägar för gränsöverskridande transporter.



Källa: Tyréns


Skriv ut



Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.
Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.

MP: "Skip stop är ett fiasko"

Efter drygt en månad drar Alliansen i nödbromsen på skip-stop. Trots flera års planering blev resultatet färre tåg och en usel tidtabell för många.

Läs mer
lännen


SJ tar marknadsandelar från flyget i Umeå

Fler byter flyg mot tåg på sträckan Umeå – Stockholm. Medan tå...

Läs mer
DLMASKIN550


Fler fjärrtåg i tid efter Citybanans öppnande

Sex månader efter öppningen av pendeltågstunneln Citybanan i Stockholm är...

Läs mer


Hit reste svenskarna med SJ under 2017

Under 2017 gjordes över 30 miljoner resor med SJ, vilket är nytt rekord. Stockholm var...

Läs mer

79 personer omkom i bantrafiken 2017

2017 omkom 79 personer i svensk bantrafik. Detta är en minskning med 10 omkomna jämfö...

Läs mer

Ny VD för Öresundståg AB

Öresundståg ABs styrelse har vid gårdagens styrelsesammanträde beslutat att...

Läs mer
<span class=\

Eitech bygger likriktarstationer till spårväg i Lund

I Lund byggs en spårväg för att sammanlänka centrum och den nya stadsdelen,...

Läs mer
Den nya tunnelbanestationen i Hagalund.

Projekteringen av Gula tunnelbanelinjen i Stockholm går som på räls - trots avsaknad av ritningar

Den fyra kilometer långa nya tunnelbanelinjen i Stockholm byggs till stor del utan ritningar....

Läs mer


Kiwa Inspecta skriver avtal med Trafikförvaltningen

Kiwa Inspecta Technology har ingått ett avtal med Trafikförvaltningen i Stockholm....

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Infrastrukturplanen hotar klimatet

Med det nya året trädde klimatlagen, det klimatpolitiska ramverket och klimatmålen...

Läs mer

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet: Bygga vid stationer ger billigare boende

Frågan är om dagens byggande i storstadsområdenager det trevligaste boendet till...

Läs mer
Lotta Edholm (L).

Edholm (L): Höghastighetstågen blir en förlustaffär

Under torsdagen presenterade regeringens utredare inom Sverigeförhandlingen ett slutligt...

Läs mer

Miljöpartiet välkomnar snabb utbyggnad av höghastighetsjärnväg

Sverige behöver höghastighetståg snabbt. Det konstaterar Sverigeförhandlingen...

Läs mer


Mest lästa

varmforzinkning

svenskvagkompetens

Landmäteriet Swepos

AM Rental

Tamtron

Epox

Nordic roads

blue systems

Tågkraft

Eurodrilling

Settler

ECUS

LST-AB360

Balaagri360

Trafiksystem360

Redskaparna

Aqvis360

FLA Geoprodukter

Ilsbo360

NKM

Trinorth 2

spraymaster

Häggblom

JIWA

Lillevrå

Tripak

Svea Diesel

Rehnman & Co

KABE

lännen tractors

sundsvalls logistikpark

Iterio

DSEC

Fann250

Trisses

Elpress 1

Elpress 2

Vitrea

Terrawing

Roxtec250Infra

Sluta gräv 250
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se