Facebook

Instagram

Uppsala kommun tar nästa steg mot Uppsala spårväg


2018-12-17

Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.
Bild: Uppsala kommun
Uppsala kommun ska tillsammans med Region Uppsala ansöka om stadsmiljöavtal för att anlägga spårväg i Uppsala.

Uppsala kommun har fattat beslut och Region Uppsala fattar beslut 18 december om att gemensamt ansöka om medel från staten för att bygga spårväg. Beslutet är en del av förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet 2021 om att bygga Uppsala spårväg. Utbyggnaden av spårväg är ett viktigt led i att möta ökande behov av att enkelt och smidigt pendla inom en växande huvudstadsregion där Uppsala är en viktig kugge.

Befolkningstillväxten i Uppsala fortsätter och i år är det första gången som fler flyttar till staden från Stockholm än tvärtom. Det innebär att kommunens planering för fler bostäder, kontor och kollektivtrafik fortsätter att ha hög prioritet. Redan i maj fattade regeringen beslut om att bygga ut järnvägen mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm med ytterligare två järnvägsspår och att bygga en tågstation i Bergsbrunna.

– Vi har lovat att som motprestation investera i byggandet av 33 000 bostäder i södra delen av staden och i utbyggd kollektivtrafik i form av spårväg. Kommunstyrelsens beslut innebär att vi fortsätter förberedelsearbetet inför det slutgiltiga beslutet som ska tas av oss och Region Uppsala under 2021, säger Erik Pelling (S), ordförande i kommunstyrelsen.

– Det behövs ett kollektivtrafiksystem som långsiktigt har tillräcklig kapacitet för att klara framtida resandebehov. Därför är det viktigt att redan nu ansöka om medel från staten för att säkra finansieringen även om slutligt beslut fattas under 2021, säger Stefan Olsson (M), ordförande i regionstyrelsen.

Uppsala spårväg är planerad att få två sträckningar. Dels från Uppsala centralstation, via Rosendal, Ulleråker och Ultuna till Gottsunda, dels från Gottsunda via Ultuna och Sävja till Bergsbrunna.

Parallellt med förberedelsearbetet för spårväg, tas det även fram ett jämförelseunderlag för möjligheten att satsa på ett bussystem med högre kapacitet än dagens linjenät, Bus Rapid Transit. Det har emellertid lägre kapacitet än spårväg och klarar därför inte det beräknade kapacitetsbehovet på längre sikt.

Utöver kapaciteten har spårväg ytterligare fördelar i och med att den är miljövänlig och att dragningen blir fast och därmed förutsägbar, vilket underlättar för planering av bostäder, arbetsplatser och samhällsservice.

Satsningen på modern stadsspårväg sker i hela Europa just nu och i Sverige görs stora investeringar i spårväg ibland annat Stockholm och Lund. 

Beslut om att skicka ansökan fattas av kommunstyrelsen den 12 december och av regionstyrelsen den 18 december. Ansökan skickas in till Trafikverket i januari 2019.



Källa: Uppsala kommun


Skriv ut



Grönt ljus för dubbelspårsutbyggnad på Västkustbanan

Trafikverket har fastställt järnvägsplanen för utbyggnaden av dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg, Romares väg. Beslutet är ett viktigt steg i...

Läs mer
Mantena


Regeringen säger ja till fyra spår mellan Flackarp och Lund

Godkännandet innebär Trafikverket nu kan ta nästa steg i arbetet med att öka...

Läs mer
Nordicmachine


Vill du skapa Sveriges vackraste järnvägsviadukt?

Härnösands kommun bygger en ny järnvägsviadukt centralt i stan och bjuder...

Läs mer
Safetyseal

Vega station snart redo för pendeltågsresenärerna

De sista arbetena återstår nu innan pendeltågsresenärerna kan kliva på tåget i Vega den 1 april.

Den 1 april öppnar nya pendeltågsstationen Vega – en gemensam...

Läs mer
SBS Betong 550
Utanför Nässjö Centralstation.

Topplistan: Sveriges populäraste järnvägsstationer

Sveriges tågresenärer blir inte bara fler, de uppskattar också landets stationer...

Läs mer
Uniteam


”Vi skapar järnvägshistoria med Ostlänken”

Det är 150 år sedan Sveriges stambanor byggdes. Nu ska nya spår byggas för en...

Läs mer
DLMASKIN550
Det råder brist på tågdepåer i Europa och Kärråkra blir Sveriges modernaste

Sveriges modernaste tågdepå snart färdigbyggd i Kärråkra

I Kärråkra utanför Hässleholm pågår just nu ett av Sydsveriges...

Läs mer
lännen
NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet samlar tåg- och bussverksamheten under ett nytt gemensamt varumärke: Vy.

Tågkompaniet, Nettbuss och NSB får nytt gemensamt namn

NSB, den norska ägaren till Tågkompaniet och Nettbuss, samlar tåg- och...

Läs mer

Henrik Löfgren är utsedd till ny VD för Infranord

Henrik Löfgren, ny VD för Infranord.

Styrelsen i Infranord har utsett Henrik Löfgren till Verkställande direktör. Henrik...

Läs mer


Prognos för spårvägens kostnad underskattad

Spårvägen mellan Lunds central och ESS blir dyrare än vad som bedömts tidigare...

Läs mer


Mest lästa
















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se