Facebook


Instagram

Uppsalapaketet innehåller historisk satsning på hållbart resande och bostäder


2017-12-12

Kunskapsspåret ingår i Uppsalapaketet.
Bild:White arkitekter
Kunskapsspåret ingår i Uppsalapaketet.

Efter avslutade förhandlingar mellan staten, Uppsala kommun och Region Uppsala kan de tre parterna presentera ett investeringspaket i miljardklassen för infrastruktur och bostäder. I Uppsalapaketet ingår bland annat en utbyggnad till fyra järnvägsspår till Uppsala, en ny tågstation vid Bergsbrunna, en ny kollektivtrafiklänk över Fyrisån, spårvägstrafik och 33 000 nya bostäder i de södra stadsdelarna.

I september 2017 stod det klart att södra Uppsala är ett av nio områden i landet som ska ingå i regeringens satsning på nya hållbara stadsdelar och städer. Sedan dess har förhandlingar pågått om vad som ska ingå i satsningen och vilka åtaganden de tre parterna, staten, Uppsala kommun och Region Uppsala, ska stå för.

– Uppsala är en motor för Sveriges jobbskapande och bostadsbyggande. Med fyrspår ser vi till att Uppsalas positiva utveckling kan fortsätta. Uppsalapaketet är en historisk satsning för vår kommun och hela Uppsala län, säger kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S).

I det framförhandlade förslaget som nu presenteras ingår satsningar och åtaganden för såväl staten, kommunen och regionen. Förslaget – Uppsalapaketet – innehåller flera områden för hållbar utveckling i södra Uppsala. Uppsalapaketet får stor betydelse för hela huvudstadsregionen.

– Uppsalaregionen är en av de snabbast växande i Sverige. För att kunna genomföra den planerade expansionen i södra staden i Uppsala kommer vi att göra ett gemensamt åtagande kring Ultunalänken och dess trafikering. I förlängningen är detta en förutsättning för att kunna klara en utbyggnad till fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm som möjliggör fortsatt tillväxt och utveckling inte bara i vår region utan i hela norra Sverige, säger regionstyrelsens ordförande Börje Wennberg (S).

Statlig delfinansiering av spårväg

Investeringarna i en spårbunden kollektivtrafiksatsning på Ultunalänken och Kunskapsspåret uppgår sammanlagt till cirka fyra miljarder kronor. Ultunalänken ska gå från Bergsbrunna stationsläge över Fyrisån till Ultuna och vidare till Gottsunda. Kunskapsspåret sträcker sig från Gottsunda och Ultuna norrut in till Uppsala resecentrum.

Staten öppnar upp för att finansiera hälften av kostnaden för Ultunalänken som beräknas kosta upp emot 1,8 miljarder kronor. Även för Kunskapsspåret finns goda möjligheter att via pengar från stadsmiljöavtalen och länstransportplanen få upp till hälften av finansieringen från staten.

Uppsala kommun räknar med att värdeåterföring från ökade markvärden ska kunna finansiera Ultunalänken och Kunskapsspåret med cirka 1,5 miljarder kronor.

Utbyggnaden av fyra spår mellan Uppsala resecentrum och Bergsbrunna, ny tågstation, Ultunalänken och Kunskapsspåret ska stå klart år 2029. Utbyggnaden av fyra spår på den resterande sträckan mellan Bergsbrunna och länsgränsen till Stockholm ska vara klar senast år 2033.

Det avtalsförslag som har förhandlats fram behöver godkännas av regeringen, kommunfullmäktige och regionfullmäktige.

För staten innebär uppgörelsen:

  • Utbyggnad till fyra spår på järnvägen från Uppsala resecentrum till den södra länsgränsen
  • Ny tågstation i Bergsbrunna
  • Ny trafikplats vid E4:an i höjd med Bergsbrunna station
  • Möjlighet till statlig delfinansiering av Ultunalänken med 900 miljoner kronor från stadsmiljöavtal

För Uppsala kommun innebär uppgörelsen:

  • 33 000 nya bostäder i Bergsbrunna, Sävja, Gottsunda och Ultuna (Av dessa ska minst 30 procent vara hyresrätter.)
  • Kapacitetsstark kollektivtrafik längs Ultunalänken (Spårväg om statlig medfinansiering beviljas)
  • Finansiering av ny trafikplats vid E4:an genom exploateringsintäkter

För Region Uppsala innebär uppgörelsen:

  • Att trafikera Ultunalänken
  • Tillse god kollektivtrafikförsörjning till Bergsbrunna och södra staden

     

Vid sidan av avtalet med staten har Uppsala kommun och Region Uppsala en överenskommelse som slår fast att Ultunalänken och dess trafikering är ett gemensamt åtagande för kommunen och regionen.

För att få ett komplett trafiksystem mellan Bergsbrunna, södra staden och centrala Uppsala kompletteras Ultunalänken med Kunskapsspåret. Under förutsättningen att staten beviljar en medfinansiering med 50 procent av investeringarna för Ultunalänken, åtar sig regionen och kommunen att som teknisk lösning välja spårväg.

En detaljerad överenskommelse med parternas ansvarsfördelning, finansiering, organisation och tidplan ska vara klart senast 30 april 2018.



Källa: Region Uppsala


Tipsa en vn Skriv ut





Sverige växer med järnvägen – Train & Rail till Almedalen

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svensk järnväg...

Läs mer
Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats under två veckor i sommar.  

Svevia asfalterar landningsbanan på Kiruna flygplats

Asfalten på Kirunas flygplats behöver bytas ut till följd av naturligt slitage....

Läs mer
Ulefos


Det är dags för landbroar

Som vi med glädje kunde konstatera i förra veckan ser vi äntligen rö...

Läs mer


Regeringen sätter fokus på förbättring av det svenska järnvägsnätet

Med hösten runt hörnet rivstartar Tågföretagen återgången till...

Läs mer
system-of-systems

Positiv utveckling och spännande innovationsnominering

Railway Metrics and Dynamics (RMD) omsättning har börjat ta fart och bolaget har under...

Läs mer


Företag vill se satsningar på infrastruktur och hållbara transporter

Transporterna väntas öka på vägar, järnväg och till sjöss under...

Läs mer


Sena besked har satt käppar i hjulen för tågtrafiken under T23

Under det senaste året har tågtrafiken i Sverige inneburit stora utmaningar fö...

Läs mer


SVEAB Järnväg får ytterligare uppdrag inom projekt ALEX

Efter att ha bytt två plankorsningar under projektets pilotfas har SVEAB Järnväg nu...

Läs mer


Vi rustar för den gröna omställningen

Godsjärnvägen har en avgörande betydelse för många svenska industrifö...

Läs mer


Infranord bygger ny bangård i Kiruna

Infranord har fått i uppdrag av LKAB att bygga en ny bangård i anslutning till...

Läs mer
Lokverkstaden i Långsele är strategiskt belägen vid norra stambanan. 

Höga krav på elmateriel i tuff järnvägsmiljö

Vibrationer, rörelse, damm och smuts gör att järnvägsfordon innebär en...

Läs mer


Mest lästa







Onninen

Gen-monitoring






gardenor

HRC

industrinät
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se