Facebook

Instagram

Väg 255 bland de gång- och cykelvägar som prioriteras


2018-10-22

Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.
Bild: Region Uppsala
Jenny Lundström (MP), ordförande regional utvecklingsnämnd.

Nu har den regionala utvecklingsnämnden bestämt vilka gång- och cykelvägar längs det statliga vägnätet som ska prioriteras som så kallade 40/60-vägar (där Region Uppsala står för 40 procent av finansieringen). Väg 255 mellan Uppsala och Vassunda (Västersjövägen), väg 569 från korsningen 568/569 till Sjövik (Alstabadet) i Örsundsbro och slutligen väg 686, Happstavägen – Marmavägen i Alunda är de utvalda objekten.

Bakgrunden är att den regionala utvecklingsnämnden i december 2017 antog verksamhetsplanen för länstransportplan 2018, med utblick mot 2021. Enligt denna plan ska tre stycken så kallade 40/60 gång- och cykelvägar utredas varje år. Länets kommuner har sedan haft möjlighet att ansöka om att använda sig av finansieringsformen 40/60 för gång- och cykelvägar längs statlig väg, som fyller en lokal funktion. 40/60-finansiering innebär att länsplanen finansierar 40 procent av vägen, mot att den aktuella kommunen finansierar 60 procent.

– Det är mycket bra att Region Uppsala tillsammans med berörda kommuner kan samfinansiera gång- och cykelvägar. De beviljade projekten är sträckor som kommer leda till stor nytta i form av ökad trafiksäkerhet för trafikanter som idag är oskyddade. Sträckorna är också viktiga utifrån arbets- och skolpendling samt rekreation, säger Jenny Lundström (MP), ordförande för den regionala utvecklingsnämnden.

Kostnaden för Västersjövägen är beräknad enligt schablon till 48 miljoner kronor, sträckan är 12 kilometer lång. Väg 569 till Alstabadet är en sträcka om 2,3 kilometer, som enligt schablon kostnadsberäknas till drygt 7,6 miljoner kronor. Medan slutligen väg 686 kostnadsberäknas till cirka 1 miljon kronor enligt schablon, för en sträcka om cirka 250 meter.

Totalt inkom fem stycken ansökningar, från tre olika kommuner (Enköping, Östhammar och Knivsta). Det är från dessa ansökningar som den regionala utvecklingsnämnden nu valt ut de aktuella objekten.



Källa: Region Uppsala


Skriv ut





Railcare bygger generatorvagnar åt Infranord

Railcare har fått en beställning på att bygga en ny generation av generatorvagnar åt järnvägs­entreprenadbolaget Infranord. Ordervärdet uppgår till...

Läs mer
Maxi Grip
Norske tog AS äger och förvaltar samtliga fordon som ska trafikera den norska järnvägen i de kommande trafikupphandlingarna.

WSP vinner ramavtal för Norske tog AS

WSP har tecknat ett ramavtal med Norske tog AS gällande teknisk rådgivning. Ramavtalet...

Läs mer
SBS Betong 550
Tågväxelvärmaren är gjord av tunna folier av PTC-gummi och skyddas mekaniskt av en stålinkapsling. Huvudmålet är att värma rälshuvudet, rälsfoten och rälstungan så effektivt som möjligt för att hålla de rörliga delarna i växeln fria från is och snö.

Innovativ tågväxelvärmare testas på Inlandsbanan

En självreglerande tågväxelvärmare har installerats i växlarna på...

Läs mer
Uniteam
\

Resenärsrekord på Snötåget

I snitt har över 100 resenärer per dag åkt med Snötåget, mellan Ö...

Läs mer
DLMASKIN550
NCC bygger spårvagnsdepå i Lund.

Samarbete ger Lunds spårvagnar ny depå

På uppdrag av Lunds kommun och Region Skåne kommer NCC att bygga en spå...

Läs mer
lännen


Smart analysverktyg som förbättrar driften i många branscher

Inställda och försenade tåg leder till stora ekonomiska förluster och...

Läs mer


Norska planeringen för snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm är igång

Onsdagen den nionde januari påbörjade den norska planeringen för en snabbare jä...

Läs mer

Skanska färdigställer serviceanläggning för New Yorks t-bana

Skanska USA har tecknat avtal med Metropolitan Transportation Authority (MTA) i New York, USA,...

Läs mer


Mest lästa













Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)infrasverige.se
Annonsering
annons(at)infrasverige.se